EU:n laajeneminen on poliittinen projekti. Juna
kulkee tiettyä rataa aikataulun mukaisesti.
Hakijamaille
on luvattu jäsenyys, jolle EU on asettanut ehdot. Kun
hakijamaat yksi toisensa jälkeen ilmoittavat syksyn
aikana suostuvansa näihin ehtoihin, ei niille enää
voi sanoa, että asiaan palataankin vasta joskus
myöhemmin.
Suomessa SAK on julkaissut hyvän raportin, jossa
pohditaan laajenemisen seurauksia. Suomen hallitus ei
niitä pohdi.
“Työmarkkinoiden ja ammattiliittojen kannalta
olennaisin muutos on työvoiman vapaa liikkuvuus.”
“Sellainen Suomeen suuntautuva muuttoliike, jonka
pääasiallisena tarkoituksena on rehellisen työn
tekemisen sijasta eri etuusjärjestelmien
hyödyntäminen, ei voi olla tarkoituksenmukaista eikä
Suomen etujen mukaista.”
Niinpä “työntekijöitä on kohdeltava
työmarkkinoilla tasavertaisesti heidän
kansalaisuudestaan riippumatta”. On noudatettava
Suomen lakeja ja työehtoja “kaikilla työpaikoilla ja
kaikissa työsuhteissa työnteon muodoista riippumatta”.
Uusien ja vanhojen jäsenmaiden palkkaeroista johtuvien
työvoiman liikkeiden ohella ongelma on maatalous, joka
maksaa. Me maksamme.
SAK:n raportissa sanotaan, että “mikäli
rahoitusjärjestelmiä ei muuteta nykyisestä, Suomi voi
kymmenen vuoden päästä pahimmassa tapauksessa joutua
maksamaan EU:lle selvästi yli miljardi euroa enemmän
kuin se siltä saa.” Tällä hetkellä Suomi on
nettomaksaja noin 200 miljoonalla eurolla.
Saksan syyskuisten vaalien jälkeen alkaa
tapahtua.