 |
Pitääkö
Suomen muuttaa rauhanturvalakia Nato-yhteensopivuuden
takia?
Kun kriisinhallinta otettiin
Amsterdamin sopimuksessa EU:n toimialaan, päätettiin,
että EU voi lähettää iskujoukkoja
rauhaanpakottamistehtäviin, jotka ovat sotaa, vain
yksimielisen päätöksen jälkeen.
 Suomelle
on kuitenkin tarjolla takaportti, jolla se voi
välttää suomalaisjoukkojen käytön kyseisiin
tehtäviin.
Nimittäin yksikin jäsenvaltio voi Amsterdamin
sopimuksen mukaan estää neuvoston päätöksen
syntymisen, kun siihen on sisällytetty rakentava
äänestämästä pidättäytymisen periaate.
Vastatessaan meppi Esko Seppäsen asiasta
esittämään kysymykseen 13.7.2001 komissaari Christopher
Patten kuvaili periaatetta niin, että
"neuvoston jäsen joka pidättyy äänestämästä,
ei ole velvollinen soveltamaan kyseistä päätöstä,
mutta se hyväksyy, että päätös sitoo unionia."
Kyseisen maan tulee sitoutua olemaan solidaarinen
hyökkääville maille ja pidättymään kaikista
toimista, jotka voivat olla ristiriidassa tai estää
päätökseen perustuvaa unionin toimintaa.
Rauhanturvalain mukaan Suomi voi osallistua - aina
eduskunnan päätöksin - vain sellaisiin sotiin, joilla
on YK:n mandaatti eli joihin YK on pyytänyt
jäsenmaitaan osallistumaan.
EU ei ole sitoutunut tällaiseen mandaattiin, vaan Naton
tapaan se on ottanut itse itselleen oikeuden hyökätä
myös ilman YK:n mandaattia. Hyökätä pitää
"YK:n peruskirjan hengessä", mutta olennaista
on, että sen ei tarvitse tapahtua YK:n päätöksellä.
Kosovoa pommittaneiden maiden kansalaismielipidettä
varten sodalle piti keksiä sellainen hyväksyttävä
peruste, joka vei huomion pois YK:n mandaatin
puuttumisesta. Keksittiin "humanitäärinen
interventio". Se kuulosti hyvältä.
On muistettava, mitä puolustusvoimain uusi komentaja Juhani
Kaskeala sanoo valmiusjoukkojen ilmoittamisesta
euroarmeijan käyttöön: "Unionin jäsenyys
lisää painetta toimia joukkojen lähettämisen
puolesta."
Onkin odotettavissa, että EU-eliittimme joutuu
vaatimaan rauhanturvalain muuttamista niin että laajennettu
rauhanturvaaminen eli sotilaallinen
kriisinhallinta ja viime vaiheessa myös rauhaanpakottaminen
(jonka kieltävä sanamuoto jo poistettiin
rauhanturvalaista) sallitaan Suomen armeijalle myös
ilman kansainvälisen yhteisön (YK) mandaattia.
| |
|