Monet federalistit, ennen muuta saksalaiset, ovat
vaatineet EU:n perustuslakikonventin presidiumia
toimittamaan konventin käsittelyyn nopealla
aikataululla luonnoksen EU:n perustuslaiksi. Vuoto
sihteeristöstä (muka väärään
sähköpostiosoitteeseen) on tuonut julkisuuteen
perustuslain alustavan luonnoksen, sen ensimmäisen
disposition.
Sekä neuvosto että komissio lähtevät omissa
kannanotoissaan isojen maiden aseman vahvistamisesta.
Valmistelukunta
on epäedustava
Konventissa on federalistisen eetoksen yliedustus.
EU:n luonnetta halutaan muuttaa entistä enemmän
liittovaltion suuntaan. Liittovaltion perusongelma
pienille maille on suvereenisuuden menetys.
Suvereenisuus on vapauttaa ulkoisesta hallinnasta ja
itsehallintoa. Perustuslailla kansallinen identiteetti
halutaan korvata uudella EU-identiteetillä, joka ei ole
syntynyt luonnostaan vaan sanellaan ylhäältä alas.
Kansallisen identiteetin tunnusmerkkejä ovat
biologisten verisiteiden jatkuvuus, alueellinen tilan
hallinta, kielellinen yhteisöllisyys sekä yhteinen
historia, kulttuuri ja ajan kuluessa legitimiteettinsä
saanut rikos- ja siviilioikeusjärjestelmä. On vain
kansallista demokratiaa. Perustuslain valmistelusta
vastaavat konventissa ennen muuta puheenjohtajisto ja
sihteeristö. Suomella ei ole edustajaa kummassakaan.
Virallisesti on sanottu, että ensin odotellaan
konventin kannanottoja ja linjanvetoja ja että
kirjoittamiseen ryhdytään vasta sen jälkeen, ehkä
vasta ensi vuonna. Virallisesti konventissa etsitään
vastauksia kysymyksiin "mitä, miksi, kuinka ja
kuka", tässä järjestyksessä. Samaan aikaan ”isot
pojat” tekevät isojen maiden vallan betonoivaa
perustuslakiluonnosta. Prosessin epädemokraattisuutta
kuvaa se, ettei tiedetä, ketkä perustuslakiluonnosta
tekevät. Se tiedetään, ettei sisäpiirissä ole
ketään suomalaista. Viime kädessä perustuslain
sisällöstä päätetään hallitusten välisessä
konferenssissa (HVK), joka ollaan kutsumassa koolle
syksyllä 2003.
Perustuslain kappalejako
Julkisuuteen vuodatettu perustuslakiluonnos jakautuu 11
osaan. Ne ovat 1) unionin
koostumus
ja juridinen olemus, 2) unionin tavoitteet ja
perusperiaatteet, 3) perusoikeuskirja, 4) toimivallan
jako unionin ja jäsenmaiden kesken, 5)
"eurooppalainen" kansalaisuus, 6) EU:n
institutionaalinen rakenne, 7)
päätöksentekoprosessit, 8) EY-tuomioistuimen
laillinen kontrolli, 9) taloudellinen ja
budjettitaloudellinen koostumus, 10) unionin ja
kolmansien maiden sopimusten tekotapa sekä 11) ehdot
läheisemmälle yhteistyölle, uusien jäsenten
mukaantulolle ja perussopimusten tarkistamiselle. Tämä
on luuranko, jonka ympärille tuotetaan lihaa syksyn
kuluessa. Vaihtoehtoja on kaksi. Perustuslaista
tuotetaan joko suppeampi tai laveampi versio. Suppea on
todennäköisempi. EU:ssa vetää samaan aikaan moneen
suuntaan.
Neuvosto supistaisi komission valtaa
Sevillan huippukokouksessa juhannuksen aikaan yritettiin
uudistaa neuvostojen työskentelytapaa. Ne ovat EU:ssa
varsinaisia lakiasäätäviä elimiä. Parlamentti on
lainsäädäntöasioissa vain kumileimasin. Ei päästy
sopimukseen muusta kuin neuvostojen lukumäärän
vähentämisestä 16:sta 9:ään. Ei sovittu
puheenjohtajuuden keskittämisestä yksinomaan isoille
maille nykyisen kuuden kuukauden rotaation sijasta,
mutta paine siihen suuntaan säilyi. Pienen maan
näkökulmasta on suhtauduttava vakavasti Englannin,
Ranskan ja Espanjan esitykseen siitä, että EU:lle
valittaisiin presidentti (isoista maista), joka puhuisi
koko EU:n äänellä. Se olisi yksi elementti EU:n
yhteisöllistämisessä liittovaltion suuntaan.
Tavoitteena on myös EU:n henkilöllistäminen. Sille
halutaan kasvot. Neuvostossa – ja federalistisessa
konventissa - on sellainen henki, että pitää saada
lisää yhteistä turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa
ja nykyistäkin tiukempi Nato-yhteensopivuus. Se
lisäisi isojen maiden (ja mahdollisen EU:n presidentin)
valtaa puhua pienten maiden nimissä. Se lisäisi
painetta EU:n militarisoimiseksi, ja liittoutumattoman
maan olisi yhä vaikeampi pysytellä sotaliitto Naton
ulkopuolella. Perustuslailla valtaa siirretään
keskusvallan ylikansallisiin käsiin. EU:n tapauksessa
se merkitsee vallansiirtoa suurille maille. Ne luovat
itselleen omat vallankäyttökuvionsa.
Komissio puolustustaisteluun
Komissio jätti kesällä ehdotuksen oman toimintansa
tehostamiseksi. Se on laadittu pääkomissaari Romano
Prodin nimissä, ja hänen mukaansa se on hyväksytty
komissiossa
yksimielisesti. Toiset lähteet sanovat, että se on
hyväksytty komissiossa ilman äänestystä, ja se on
eri asia. Prodi ehdottaa, että komissaarit jaetaan
tulevaisuudessa kahteen kategoriaan niin että tulisi
ns. superkomissaareja, jotka valvoisivat muiden työtä.
Tiedetään kuitenkin, että isot maat haluavat
heikentää komission asemaa. Hallituksilla on siihen
valtaa toisin kuin konventilla (joka on vallaton elin).
Konventissa komissiolla on enemmän ystäviä kuin
hallitusten edustajien kokouksissa. Valtaansa - ja
yhteisömetodia - puolustava komissio tuli
"tehostamisesityksellään" vastaan isoja
maita. Jos ne saisivat superkomissaarinsa (niin että
pienet jäsenmaat eivät voisi komissiossa äänestää
heidän tahtoaan nurin), niiden ei tarvitsisi perustaa
komission yläpuolelle hallitusten edustajista koostuvaa
uutta elintä, jossa äänestettäisiin Nizzan
sopimuksen mukaan määräenemmistöllä ja jossa
isoilla mailla olisi erityisveto-oikeus
määräenemmistöasioissa.
Teollisuus tukee komissaarivaltaa
Kun konventissa kuultiin “kansalaismielipidettä”,
sanansa sai sanoa myös Euroopan teollisuuden pyöreä
pöytä: suuryritysten johtoporras. Globalisaatiomiehet
asettuivat komission tueksi. Ne haluavat käyttää EU:n
päätöksenteossa yhteisömetodia. Sillä tavalla
politiikka kuohitaan politiikasta.