Euroopan parlamentissa on federalistien eli
liittovaltiolaisten hegemonia. Heidän äänillään
europarlamentti hyväksyi luvuin 335-106, 53 tyhjää,
ns. Tsatsosin-Gil Roblesin mietinnössä
perustuslakikonventin esityksen unionin perustuslaiksi.
Europarlamentti oli samaa mieltä kuin federalistit
yleisemminkin Euroopassa: konventin laatiman luonnoksen
avaaminen ehdottamalla siihen muutoksia ”vaarantaisi
lopputuloksen”.
Lisää
määrä-enemmistöpäätöksiä
Parlamentti, jonka valta kasvaa ylikansallisen
päätöksenteon lisääntyessä, oli tyytyväinen
uuteen lainsäädäntömenettelyyn. Se ”pitää
myönteisenä tätä yhteispäätösmenettelyn
soveltamisalan huomattavaa laajentamista ja korostaa,
että tätä laajentamista on edelleen jatkettava.”
Yhteispäätösmenettely on sitä, että
lainsäädäntöesityksiin kysytään sekä lakeja
säätävän ministerineuvoston että myös
europarlamentin mielipide ja että viime vaiheessa
ylikansallisella parlamentilla on kaikkiin esityksiin
veto-oikeus. Brokin mietintöön hyväksyttiin myös
kappale, jonka mukaan parlamentti ”pitää erityisen
tärkeänä neuvoston määräenemmistöpäätösten
laajempaa käyttämistä lainsäädännön alalla” ja
korostaa ”että tulevaisuudessa
määräenemmistöpäätöksiä tai vahvistetun
määräenemmistön käyttöä pitää laajentaa”.
Määräenemmistöpäätösten lisääminen vie
veto-oikeuden pieniltä mailta ja antaa sen kolmelle
isolle maalle yhdessä. Tällaisen Suomen eduskunnan
vallan vähentämisen puolella olivat kaikki
kokoomuslaiset, demarit, vihreät sekä Thors ja
Virrankoski. Sitä vastaan äänestivät Pesälä,
Pohjamo, Seppänen ja Väyrynen. Euroopan parlamentti
oli niin ikään tyytyväinen ”määräenemmistöpäätösten
ja yhteispäätösmenettelyn so-veltamisen
laajentamisesta vapauteen, turvallisuuteen ja oikeuteen
pe-rustuvaan alueeseen sekä Euroopan yhteisöjen
tuomioistuimen yleisen toimivaltajärjestelmän
laajentamista oikeus- ja sisäasioihin”. Tämä
merkitsee ylikansallisen päätöksenteon laajentamista
oikeusasioihin eli kansallisen itsetuntemuksen kannalta
olennaiselle alueelle kysymyksiin siitä, minkä ihmiset
kokevat olevan oikein ja väärin. Historian kuluessa
yleisen hyväksynnän saaneita kansallisia
oikeussäännöksiä halutaan harmonisoida EU:n
enemmistöpäätöksin. Tätä kappaletta kannattivat ja
vastustivat samat suomalaiset kuin edellisessäkin
asiassa.
EU:n perustuslain ensisijaisuus
EU:n perustuslaissa lukee, että se on ensisijainen
kansalliseen lainsäädäntöön - ja siis myös
kansallisiin perustuslakeihin - nähden niissä
asioissa, jotka on annettu EU:n toimivaltaan. Tämän
kirjaamista perustuslakiin vastusti suomalaismepeistä
yhdessä 82 muun mepin kanssa vain Seppänen. Muut
ilmeisesti perustelevat myöntyväisyyttään sillä,
että näin on aina ollut. Silloin unohtuu, että EU:n
lakien ylemmyys omiimme nähden ulotetaan perustuslaissa
moniin uusiin asioihin.
Ulko- ja turvallisuus-politiikka ja
puolustus
Tsatsosin-Gil Roblesin mietinnössä nähtiin
myönteisenä se, että ”tehostettuun yhteistyöhön
osallistuvat maat voivat ottaa käyttöön keskenään
määräenemmistöpäätökset tapauksissa, joissa
perustuslakiluonnoksessa muutoin edellytetään
yksimielisyyttä”. Tehostettu yhteistyö on sitä,
että EU:n sisässä tietyt maat voivat perustaa omia
toimielimiä ja käyttää toimissaan EU:n nimeä ilman
että kaikki maat ovat mukana. Puolustuksen alueella
tätä EU:n erilaistamista eri maille kutsutaan
rakenneyhteistyöksi. Siihen liittyen Euroopan
federalistit haluavat perustaa eräänlaisen puolustus-
ja hyökkäys-EMU:n, jossa tietty maajoukko perustaa
unionin rakenteisiin omia, Nato-yhteensopivia
sotilaselimiä. Suomalaisista kaikki kokoomuslaiset ja
kaikki demarit kannattivat sitä, että Euroopan
parlamentti ”tukee mahdollisuutta rakenteelliseen
yhteistyöhön turvallisuus- ja puolustuspolitiikassa
niin että Nato-sitoumukset otetaan huomioon”.
Europarlamentti oli huolestunut siitä, ettei saatu
aikaan neuvostossa “tietyillä elintärkeillä aloilla
vaadittavan yksimielisyyden poistamista mukaan lukien
erityisesti yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka”.
Ulko- ja turvallisuuspolitiikkamme olivat valmiita
antamaan vieraisiin käsiin kaikki kokoomuslaiset (Korholan
jättäessä äänestämättä) sekä demareiden Iivari
ja Myller (Paasilinnan äänestäessä vastaan).
Kepulaiset, vihreät ja Seppänen eivät olisi halunneet
lisätä vierasta valtaa.
Nato-äänestys
Yhtyneen vasemmistoryhmän puheenjohtaja Francis Wurtz
ehdotti ryhmän nimissä Nato-kielteistä lausumaa, joka
kaatui äänestyksessä luvuin 309-77, 28 tyhjää.
Esitys kuului niin, että parlamentti ”pitää
valitettavana, että ehdotuksessa perustuslaiksi
edellytetään, että yhteinen turvallisuus- ja
puolustuspolitiikka on sopusoinnussa Naton yhteydessä
määritettävän politiikan kanssa; pitää
valitettavana ajatusta sellaisesta eurooppalaisesta
turvallisuuspolitiikasta, joka perustuu sotilaalliseen
ulottuvuuteen tiiviissä yhteistyössä Naton kanssa
sekä jäsenvaltioiden sotilasbudjettien kasvattamiseen;
katsoo, että Euroopan unionin turvallisuuspolitiikan on
perustuttava konfliktien estämiseen ja kiistojen
rauhanomaisen ratkaisemiseen kansainvälistä oikeutta
ja Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan periaatteita
noudattaen; ei hyväksy sotaa kansainvälisten
konfliktien ratkaisukeinona.” Suomalaisista vain
Aaltonen, Seppänen ja Wuori äänestivät tämän
puolesta. Kepulaiset äänestivät tyhjää ja muut
suomalaiset vastaan.
Kansanäänestys-kysymys
Tsatsosin-Gil Roblesin mietintö oli hyväksytty
asianomaisessa valiokunnassa siinä muodossa, että
siinä vaadittiin kaikkiin maihin kansanäänestystä
perustuslain hyväksymisestä. Sitten Ruotsi äänesti
ei EMU:lle. Sen seurauksena oikeistopuolue (EPP) ja
demarit poistivat mietinnöstä vaatimuksen
kansanäänestyksestä kaikissa maissa.
Loppuäänestyksessä tämän liittovaltiohenkeä
pursunneen mietinnön hyväksyivät kaikki
kokoomuslaiset (Kauppi, Korhola, Matikainen-Kallström,
Suominen ja Vatanen), paikalla olleet demarit (Iivari ja
Paasilinna) sekä RKP:n Thors. Vastaan äänestivät
kaikki kepulaiset (Pesälä, Pohjamo, Virrankoski ja
Väyrynen) sekä vasemmiston Esko Seppänen ja vihreiden
Matti Wuori. Tässä vaiheessa Aaltonen, Myller ja Thors
olivat poistuneet salista. Oli alkamassa Strasbourgin
Suomen edustuston tarjoama lounas.