Suomen vihreät ympäristöministerit ottivat EU:ssa
Suomelle muita vaikeammin täytäntöön pantavan Kioton
ilmastokokouksen velvoitteen päästöjen
vähentämiseksi. Suomesta haluttiin tehdä tässä
asiassa vihreä mallimaa, eikä sille tarkoitukselle
asetettu hintalappua.
Nyt
on maksun aika.
Suomi on sitoutunut Kioton sopimukseen, ja sen
toimeenpanoa varten on hyväksytty kansallinen
ilmastostrategia. Pyritään vähentämään päästöt
vuoden 1990 tasolle. Siitä tavoitteesta on pidettävä
kiinni. Ongelma on, että EU:ssa on hyväksytty
direktiivi ns. päästökaupasta. Kioto ei sitä vaadi,
mutta EU vaatii, eikä Suomi ole pannut vastaan.
Päästökauppa on muka vihreä markkinamekanismi, jossa
päästöoikeudet pannaan ostoon ja myyntiin
pörsseissä. Siinä valtiovalta määrittää voittajat
ja häviäjät. Ratkaisevaa on päästöoikeuksien
alkujako: kuka saa päästää kaasuja ilmaan.
Päästöoikeuksien saajien keskinäistä
kaupankäyntiä varten perustetaan päästöpörssejä,
joissa keinotellaan.
Kasvihuonekaasuille käy kuin sähkön hinnalle, josta
on tullut riippumaton sähkön tuotantokustannuksista:
se on markkinoiden armoilla. Päästöjen vähentäminen
ei saa olla keinottelun kohde tai markkinoiden
armoilla.
Päästöjä pitää vähentää. Sitä, että joku
maksaa, ei voida kiertää. Maksajia ovat joko
teollisuus tai kotitaloudet. Se johtuu Suomessa sähkön
tukkukaupan luonteesta. Sähkö on pörssitetty. Hinnan
määrittää pörssissä aina kalleimmalla tuotettu
sähkö. Kun siihen hintaan lisätään
päästöoikeuksien hinta, päästöoikeudet tulevat
maksuun kaikille sähkön tarvitsijoille. Tämän
järjestelmän luonteesta johtuen päästökauppaa ei
pidä hyväksyä lisäämään kotitalouksien ja
teollisuuden sähkön hintaa. Se on vihreiden muilla
maksattama hinta muka markkinamekanismista, joka ei ole
markkinamekanismi vaan keinottelumekanismi.