EU:ssa jokaisella jäsenmaalla pitää olla oma
äänivaltainen komissaari.
Sillä on suuri symboliarvo: ollaan mukana kaikessa
päätöksenteossa.
Perustuslakiin varmaankin kirjataan jokaiselle maalle
komissaari, mutta niiden ei anneta enää kauan valita
itse omaa komissaariaan.
Komissio edustaa keskusvaltaa
Komissio on liittovaltiolaisten
ystävä. Se johtuu siitä, että komissaarit
puolustavat yhteisömetodia, jonka olennaisin
piirre on vahva komissio. Komissio tukee niitä,
jotka tukevat sen valtaa.
Liittovaltiolaiset haluavat, että
komissio olisi EU:n hallitus, jonka tulisi
nauttia ylikansallisen Euroopan parlamentin luottamusta.
Se mitattaisiin tarvittaessa niin kuin hallituksen
luottamus eli luottamuslauseäänestyksin.
Tänään komissaarit ovat virkamiehiä,
jotka käyttävät toimeenpanovaltaa. Komission tärkein
valtaoikeus on lakialoitemonopoli: "Unionin
lainsäätämisjärjestyksessä hyväksyttävä
säädös voidaan antaa ainoastaan komission
ehdotuksesta."
Perustuslaissa eriarvoistetaan
komissaarit
Konventin ehdotuksessa EU:n
perustuslaiksi komissaarit ehdotettiin jaettavaksi
kahteen kastiin: äänivaltaisiin eurooppakomissaareihin
ja äänivallattomiin komissaareihin. Varsinaisen
päätöksentekoelimen eli kollegion ulkopuolelle
jäisivät muut kuin 15 ykkösluokan
eurooppakomissaaria.
Konventti halusi uuden järjestelmän
tulevan voimaan marraskuussa 2009.
Näin ollen seuraava komissio
kesällä 2004 valitaan vielä sillä tavalla, että
kaikki jäsenmaat saavat tasavertaisen jäsenen
komissiossa. Suurille maille tämä Nizzan malli sopii
huonosti, sillä ne menettävät nykyisestä kahdesta
komissaaristaan toisen samaan aikaan kun komission
jäsenten lukumäärä kasvaa uusien jäsenmaiden
tasa-arvoisilla edustajilla.
Isojen maiden on helpointa hallita
pienemmän kuin suuremman komission kautta. Siksi
konventin esitykseen kirjattiin komissaarien
eriarvoistaminen ja pienempi kollegio. Siihen oli kyllä
myös kirjattu komissaarien tasapuolinen kierrätys,
mutta - tuntien suurten maiden tarpeen saada aina oma
komissaarinsa - sellaisen toteutuminen käytännössä
on epäuskottavaa.
Uudessa systeemissä jokainen
jäsenvaltio laatii listan kolmesta kumpaakin sukupuolta
edustavasta henkilöstä.
Komission puheenjohtaja (ja uusi
ulkoministeri) valitaan ennen muita, ja pääkomissaari
saa sitten nimetä jäsenmaiden ehdokkaista 13
äänivaltaista eurooppakomissaaria. Hän
valitsee myös äänivallattomien joukkueen.
Euroopan parlamenttiin komissaarit
tuodaan valinnan jälkeen hyväksyttäväksi yhdessä
nipussa.
Jos vuonna 2009 EU:ssa on 27
jäsenmaata ja kukin niistä esittää kolme ehdokasta
komissaariksi, ehdokkaita on 81. Heistä komission
puheenjohtaja valitsee yhden kustakin maasta, eivätkä
jäsenmaat voi enää vaikuttaa siihen, kuka hän on.
Eurooppa-asiaan sitoutuneisuus
Komission jäsenien
laatuvaatimukseksi on kirjattu pätevyys, Euroopan
asiaan sitoutuneisuus ja riippumattomuus.
Eurooppa-asiaan sitoutuneisuudella
tarkoitetaan sitä, että jokaisen komissaarin
pitää olla federalisti. Muut kuin liittovaltion
asian ajajat eivät läpäise kahdenkertaista
federalismi-seulaa: komission puheenjohtajan suorittamaa
valintaa ja europarlamentin äänestystä.
Suomi varauksellinen
Kolmen ehdokkaan asettamista on
puolustettu tasa-arvolla: ehdolle on asetettava
kummankin sukupuolen edustajia.
Tässä tapauksessa tasa-arvo
tuottaa ongelman: se siirtää oman edustajan valinnan
muiden käsiin. Se voi olla tasa-arvoa, mutta se on tosi
huonoa demokratiaa.
Selonteossaan eduskunnalle Vanhasen hallitus vastusti
sitä, että oman komissaarin valintaoikeus siirretään
muihin käsiin. Se on kuitenkin antanut siinäkin
asiassa periksi.