Euroopan unionia on aina pidetty Saksan ja Ranskan
yhteisyrityksenä. Niin oli erityisesti Helmut Kohlin ja
Francois Mitterrandin valtakaudella. Herrat tapasivat
säännöllisesti toisensa ja sopivat, mitä EU:ssa
tehdään ja mitä EU tekee.
Uudet johtajat Schröder ja Chirac etsivät välillä
uusia kumppaneita, mutta nyt ovat maat taas löytäneet
toisensa.
Yhdessä näin, käymme aina eteenpäin
Saksa ja Ranska ovat EU:n etujoukko siihen malliin
kuin oli muinaisessa Neuvostoliitossa kommunistinen
puolue. Ne, joilla on suunta selvillä, näyttävät
tietä, ja toiset seuraavat perässä. Saksaa ja Ranskaa
ei ole veistetty samasta puusta. Saksa on
federalistinen, siis yhteisö- eli liittovaltiohenkinen.
Ranska taas on hallitusten välisen yhteistyön
asianajaja ja enemmän valtioliittohenkinen. Jos ne
pääsevät näistä lähtökohdista yhteisymmärrykseen
jostakin asiasta, kymmenen muuta maata hyppää heti
samaan kyytiin.
Perustuslaki-luonnostelua
Saksa ja Ranska ovat vaihtaneet
konventtiedustajikseen ulkoministerinsä Joschka
Fischerin ja Dominique de Villepinin. Heistä on tullut
konventin vetopyörä ja voima-akseli. Nämä herrat
ovat ehdottaneet yhdessä EU:lle yhteistä puolustusta,
jolla lisättäisiin EU:n suurvaltaluonnetta. Natosta ei
olla rimpuilemassa irti, mutta USA:n johtavan aseman
haastamiselle luodaan aineellisia edellytyksiä
toistellen kuitenkin kaiken aikaa uskollisuusmantraa
Natolle. Yhdessä nämä herrat sanovat, että
yhteismarkkinoiden ja euron jälkeen "seuraava
kunnianhimoinen askel Eurooppa-projektissa on
turvallisuus-, oikeus- ja vapausalue". He haluavat
yhteisen eurokurin ja -järjestyksen. Niin ikään
yhdessä ovat Fischer ja Villepin virkamiehineen
laatineet asiakirjan EU:n taloudellisesta
hallinnoimisesta. Nämä maat haluavat perustuslakiin
liitettävällä pöytäkirjalla vahvistaa euro- eli
EMU-alueen hallinnointia (jossa Iso-Britannia ei ole
mukana) ottamalla käyttöön erillisen euroalueen
valtiovarainministereiden neuvoston. Niin ne luovat
pohjaa muullekin tiivistetylle yhteistyölle:
perustetaan EU:n sisälle elimiä, joissa kaikki
jäsenmaat eivät ole mukana. Talouspolitiikan tiukan
koordinoimisen sijasta vaaditaan verojen
yhdenmukaistamista.
Aloite yksissä käsissä
Merkittävin aloite oli Saksan ja Ranskan johtajien
yhteinen käsitys EU:n instituutioista, joka
julkistettiin 15.1.2003 viikkoa ennen Versaillesin
palatsissa Pariisin lähellä järjestettyä näiden
maiden välisen Elysée-ystävyyssopimuksen
40-vuotisjuhlaa. Paikalle oli rahdattu kaikki Saksan 603
ja Ranska 577 kansanedustajaa juomaan hyvää
ranskalaista punaviiniä ja hyvää saksalaista
valkoviiniä, eikä ruuassakaan säästetty. Vaadittiin
EU:lle oma oikeushenkilöllisyys, vaadittiin uuteen
perustuslakiin sisällytettäväksi edellisen konventin
tuottama perusoikeus-kirja, vaadittiin EU:lle
valittavaksi (suuria maita suosivilla)
määräenemmistöpäätöksillä kaksi uutta
presidenttiä, toisen neuvostoon ja toisen komissioon,
vaadittiin EU:n ulkoministerin viran ja oman
diplomaattihallinnon perustamista, vaadittiin
ylikansallisen europarlamentin vallan lisäämistä
yhteispäätösmenettelyjen lisäämisen kautta ja
vaadittiin (suuria maita suosivien)
määräenemmistöpäätösten käyttöönottoa kaikessa
päätöksenteossa, mukaan lukien ulko- ja
turvallisuuspolitiikka.
Yhteinen asevarustelu
Se miten tehdään päätökset sotilas- ja
puolustuspolitiikasta, oli kirjattu asiakirjaan
epäselvästi. Näiden maiden aloitteessa yhteiseksi
puolustukseksi oltiin konkreettisempia: halutaan EU:lle
yhteinen, Nato-yhteensopiva europuolustus ja yhteinen
asevarustelu. Tällaisten esitysten myötä Saksalla ja
Ranskalla on käsissään aloite EU:n
perustuslakiasioissa. Konventti kulkee nyt niiden
narussa.
Tuleeko EU:lle oikeasti oma presidentti?
Vastaus kysymykseen on, että ei tule.
Sen takaa Saksan ja Ranskan valtionpäämiesten Gerhard
Schröderin ja Jacques Chiracin tammikuinen ehdotus,
jonka mukaan EU:lle pitäisi valita kaksi presidenttiä.
Ranska haluaa yhden presidentin valtioliiton tapaan
toimivaan neuvostoon ja Saksa toisen liittovaltion
tapaan toimivaan komissioon.
Ei oikea presidentti
EU:lle ei olla valitsemassa oikeaa presidenttiä.
Oikea presidentti olisi sellainen, jonka valitsisivat
kansat tai kansanedustajat. Sitä
ehdotteli
alun perin konventin puheenjohtaja Valéry Giscard
d´Estaing. Kvasi- eli valepresidentin virkaa ovat jo
pitemmän aikaa kannattaneet Ranskan ohella
Iso-Britannia, Italia ja Espanja. Nyt on Saksa saatu
taivutelluksi samalle kannalle. On käynnissä vallan
uusjako, eikä siinä asiassa kysytä kansojen kantaa.
Jos tulee presidentti, hänet valitsevat valtioiden
päämiehet omasta keskuudestaan Eurooppa-neuvostossa.
Neuvoston presidentin viran tiedetään houkuttavan
ainakin Ison-Britannian Tony Blairia ja Espanjan
Jose-Maria Aznaria. Jälkimmäistä on myös kaavailtu
komission seuraavaksi puheenjohtajaksi, josta myös
tulisi Saksan ja Ranskan ehdotuksen mukaan presidentti.
Saksan ulkoministeriä Joschka Fischeriä on
pöljättänyt se, että neuvostoon tulisi presidentin
virka. Hän on liittovaltiomiehiä ja sitä kautta
komission presidentin viran kannalla. Sekin on nyt
tulossa, ja hänen valinnassaan Ranska sallii toteutuvan
sen Saksan tahdon, että komission presidentti valitaan
Euroopan parlamentissa. Siellä on isoista maista paljon
enemmän edustajia kuin pienistä. Saksan ja Ranskan
ehdotukseen liittyy myös EU:n ulkoministerin valinta:
yhdistettäisiin - neuvostoon - ulkopolitiikan korkean
edustajan virka (Javier Solana) ja komission
ulkoasiainkomissaarin (Chris Patten) virka. Virka
kiinnostaa Fischeriä - ja sen ansiosta Saksa saatiin
taivutelluksi neuvoston presidentin valinnan kannalle.
Kyseessä on isojen poikien iso virkapaketti. Saksan ja
Ranskan yhteistyössä Ranska vie eikä Saksa vikise. Se
kuvaa Chiracin vahvaa ja Schröderin heikkoa asemaa
kotimaissaan. Ei ole kuviteltavissa, että kumpikaan
näistä herroista luopuisi omasta vallasta EU:n
presidentin, neuvoston tai komission, hyväksi. Tältä
osin EU:sta ei tule liittovaltiota.
Määräenemmistö-vaatimus on temppu
Presidentin määräenemmistövaaliin liittyy
mielenkiintoinen yksityiskohta. Ehdotuksen mukaan
neuvoston presidentin valitsisivat valtionpäämiehet
määräenemmistöllä. Komissionkin presidentti
valittaisiin parlamentissa määräenemmistöllä, ja se
pitäisi hyväksyä myös neuvostossa
määräenemmistöllä. Nizzan sopimuksen mukaan
veto-oikeus määräenemmistöpäätöksiin määrittyy
niin, että Saksalla, Ranskalla ja jollakin kolmannella
maalla yhdessä on veto-oikeus ns. väkilukukriteerin
perusteella. Se on - yhdessä - mailla, joissa asuu 38 %
EU:n asukkaista. Tämän johdosta ei EU:lle valita
neuvoston presidentiksi henkilöä, jolla ei ole suurten
maiden tukea. Schröderin sanotaan lisäksi luvanneen
Chiracille vastineeksi siitä, että komissionkin
puheenjohtajaa ruvetaan kutsumaan presidentiksi, Saksan
pitävän kahdesta presidentistä etusijalla neuvoston
presidentin virkaa. Federalistit ovat olleet
tällaisista ehdotuksista järkyttyneitä.
Hallinnollinen epäjärjestys kasvaa
Saksan ja Ranskan mätä kompromissiesitys kuvaa
todellisuudessa päättämättömyyttä. Ei uskalleta
jakaa valtaa niin, että tiedettäisiin, kuka EU:ta
johtaa. Valtasuhteiden uusselkiytymättömyys lisää
hallinnon sekasortoa ja epäjärjestystä.
Kaikenlaisista yliherroista tulee EU:n hallintoon
ylitarjontaa. Toisaalta on niin, että jos EU:ssa on
selkeät valtasuhteet, se murenee alkutekijöihinsä.
Luova epäjärjestys ja hallinnon epämääräisyys ovat
EU:n olemassaolon edellytys.