Siksi, että kansanäänestykset ovat suoraa
demokratiaa.
Siksi, että monissa muissakin maissa siitä
järjestetään kansanäänestys.
Siksi, että vanha EU, johon Suomi liittyi
kansanäänestyksellä, lakkautetaan. Sen tilalle
perustetaan uusi EU. Jos vanhaan liityttiin
kansanäänestyksellä, uuteenkin pitää liittyä
samalla tavalla.
Siksi, että kansanedustajat eivät hankkineet
eduskuntavaalien alla vaalikampanjoinnilla kansalaisilta
valtuutusta päättää EU:n perustuslaista, jonka
pitää ilmentää myös kansalaisten tahtoa.
Siksi, että perustuslain sanotaan ilmentävän
kansalaisten tahtoa. Se ei sitä ilmennä, jos asiaa ei
kysytä kansalaisilta itseltään.
Siksi, että perustuslailla EU valtioidaan. Kun vain
valtioilla on perustuslaki, EU:sta tehdään
valtioiden valtio eli liittovaltio. Siinä keskusvallan
muodostavat suuret jäsenvaltiot yhdessä.
Siksi, että kyseessä ei ole mikä tahansa
valtiosopimus, jonka eduskunta hyväksyy
yksinkertaisella enemmistöllä. Kyseessähän on omaa
perustuslakiamme ylempi ylikansallinen perustuslaki.
Siksi, että EU:n perustuslain hyväksymis- ja
vallansiirtomenettely on Suomen perustuslain mukaan
epäselvä.
Siksi, että Suomen perustuslain mukaan ”valtiovalta
kuuluu Suomessa kansalle, jota edustaa valtiopäiville
kokoontunut eduskunta”, eikä valtiovaltaa saa
siirtää ilman kansanäänestystä ylikansallisille
valtioelimille.
Siksi, että Suomen perustuslain mukaan ”Suomi on
täysivaltainen tasavalta”, eikä siinä ole
määräyksiä vallansiirrosta ja täysivaltaisuudesta
luopumisesta.
Siksi, että EU:n perustuslaki on valmisteltu
epädemokraattisesti ja epäedustavasti. Konventin
esityksen saneli sen puhemiehistö, eikä konventin
annettu äänestää loppuasiakirjasta. Suurin osa
perustuslaista (koko III osa) on pelkkää
virkamiestyötä ilman konventin tosiasiallista
demokraattista hyväksyntää.
Siksi, että uusi EU on eri unioni kuin mihin liityttiin
kansanäänestyksellä. Vuoden 1994 kansanäänestyksen
jälkeen on otettu käyttöön liittovaltioraha, johon
siirtymisestä ei Suomessa äänestetty, ja on aloitettu
unionin militarisoiminen; ensimmäiset euroarmeijan
yksiköt ovat toimintakykyiset jo tänä vuonna. Myös
oikeusasioita yhteisöllistetään.
Siksi, että perustuslain mukaan uusi unioni käyttää
toimivaltojaan yhteisöllisesti - eli liittovaltion
tavoin. Sitä ilmentävät uuden unionin
perustuslailliset symbolit: lippu sekä liittovaltion
kansallislaulu, tunnuslause, raha ja kansallispäivä.
Siksi, että EU:lle annetaan oma oikeushenkilöllisyys
ja se alkaa tehdä kansainvälisiä sopimuksia
jäsenmaidensa nimissä. Jäsenmaat menettävät
valtansa edustaa itse itseään kansainvälisissä
järjestöissä ja neuvotteluissa. Niiltä vaaditaan
täyssolidaarisuus EU:n ylikansallisille linjauksille.
Siksi, että perustuslakiin liitettävällä
julistuksella EU:sta tehdään sotilasliittoa.
Julistuksen allekirjoittaminen merkitsisi luopumista
Suomen sotilaallisesta liittoutumisesta.
Siksi, että EU:ssa puolustus on myös hyökkäystä ja
että perustuslain mukaan EU voi hyökätä toisiin
valtioihin ilman YK:n mandaattia.
Siksi, että EU:ssa päätöksiä ruvetaan tekemään
pääsääntöisesti määräenemmistöillä. Sitä
kautta pienet jäsenvaltiot menettävät veto-oikeutensa
- joka jää suurten maiden yhteiskäyttöön.
Siksi, että uuden EU:n valtaan annetaan uusia
toimintavaltuuksia uusilla toimialoilla, ja tämä
lisävalta on pois jäsenmailta. Vallansiirto on
yksisuuntainen, eikä sitä, mikä nyt annetaan pois,
saada enää koskaan takaisin.
Siksi, ettei ns. subsidiariteetti- eli
toissijaisuusperiaatetta ole kirjoitettu perustuslakiin
toimivaan muotoon. Kansalliset parlamentit alistetaan
lisäpöytäkirjalla merkityksettömiksi toimijoiksi
lainsäädäntöaloitteisiin.
Siksi, että perustuslakiin tulee joustolauseke, jolla
lisää valtaa voidaan siirtää vahvistuvalle
keskusvallalle ilman kansallisten parlamenttien
hyväksyntää.
Siksi, että EU:sta tehdään perustuslailla vapaus-,
turvallisuus- ja oikeusalue, jossa tavoitteena on
harmonisoida jäsenmaiden lainsäädäntöä.
Kansalliset lait edustavat kansakunnan yhteistä
historiallista muistia, ja uudella perustuslailla kansat
menettävät omien lakiensa yleisen hyväksyttävyyden.
Siksi, että perustuslain valmisteluun sisältyy
vallansiirto jäsenmaista ylikansallisille poliittisille
toimijoille ja uusille europuolueille, joille aletaan
maksaa europuoluetukea.
Siksi, että uuteen unioniin perustetaan sellaisia
toimielimiä, joita siinä ei ollut vanhaan
liityttäessä, kuten presidentin ja ulkoministerin
virat.
Siksi, että suljettujen ovien ja barrikadien takana
kokoontuva Eurooppa-neuvosto nimetään unionin
toimielimeksi.
Siksi, että Suomi ei voi enää tulevaisuudessa itse
valita omaa komissaariaan, jonka pitää olla “Eurooppa-asialle
omistautunut” - eli siis liittovaltiomies tai -nainen.
Siksi, että perustuslaki merkitsee vallan uusjakoa
isojen maiden hyväksi.
Siksi, että kansalaisilla ei ole tietoa perustuslaista.
On mobilisoitava kansa.
Siksi, että vain kansanäänestyksen uhan alla toimien
poliittinen eliittimme voi saada HVK:ssa perustuslakiin
sellaisia muutoksia, jotka palvelevat kansanvallan asiaa
ja Suomen etua.
Nimenkeräyslista
(html-muotoinen
tiedosto avautuu tästä, voit tulostaa sen
koneeltasi)
Valitettavasti emme voi käyttää sähköistä
allekirjoitusta. Nimet on koottava
paperilomakkeille.