Nizzan sopimuksella joulukuussa 2000 EU:sta tehtiin isojen
maiden linnake.
Asukasluvun perusteella mitattuna kahdelle suurelle ja
yhdelle vähän pienemmälle maalle annettiin veto-oikeus kaikkiin
määräenemmistöpäätöksiin.
Suomen eduskunta siunasi suurten maiden vallan linnoittamistyön
hyväksymällä lähes yksimielisesti Nizzan sopimuksen. Eduskunta
luovutti Suomen täysivaltaisuutta EU:n isoille maille, jotka
muodostavat sille uuden keskusvallan.
Heikko euro
Useimmat EU-maat ovat ottaneet käyttöön liittovaltiorahan.
Euro on poliittinen raha.
EMU:n sääntöjä piti tulkita poliittisesti, jotta siihen
mukaan pääsivät myös ylivelkaantuneet Italia ja Belgia. Jos
olisi noudatettu Maastrichtin sopimusta, nämä maat olisi pitänyt
jättää Eurolandian ulkopuolelle.
Valmisteltaessa euron tuloa Saksa vaati muita maita hyväksymään
erityisen vakaus- ja kasvusopimuksen. Saksa, jossa rakastettiin
vahvaa
D-markkaa,
halusi sillä tavalla estää sen, että eurosta tulisi sellainen
makaroni-, spaghetti- tai esperantoraha, joka ei olisi yhtä
vahva kuin demari.
Euro ei ole säilyttänyt arvoaan suhteessa USA:n dollariin.
Se on devalvoitunut muutamassa vuodessa neljänneksen. Elämme
heikon euron aikaa.
Eurodevalvaation ansiosta monet suomalaisetkin vientiyritykset
ovat kahmineet ennätyksellisiä voittoja ja niiden omistajat
ovat päässeet jakamaan itselleen ennätysosinkoja. Yritysjohtajista
tuli optiorälssi.
Heikon euron vaikutukset Suomeen näkyvät tuloeroissa. Suomen
näkökulmasta tarpeeton eurodevalvaatio on poikinut ennätyksellisen
tuloerojen kasvun. Rikkaat ovat rohmunneet devalvaatioedun
omaksi hyväkseen.
Vakaus- ja kasvusopimus
Saksan esittämä vakaussopimus, joka oli tärkein edellytys
sen luopumiselle omasta rahasta, hyväksyttiin Irlannin puheenjohtajakaudella
Dublinissa, ja se tuli voimaan 1997.
EU:n sopimusten noudattamista valvoo yhteisöllinen elin:
EU:n komissio. Jokainen jäsenmaa toimittaa sille vakausohjelman,
ja sen mukaan niiden pitää täyttää erityiset vakauskriteerit.
Suurin sallittu budjettivaje on 3 % BKT:sta.
Jos kansantalouden vajeet ovat liian suuria, siitä seuraa
sanktioita. Sakot voivat olla jopa 0.5 % BKT:sta.
Alun alkaen vakaussopimus oli jäsenmaiden kansantalouksien
pakkopaita. Suhdannetilanteesta ja massatyöttömyydestä riippumatta
piti tehdä samaa politiikkaa.
Dublinin sopimuksen ensimmäinen uhri oli Irlanti. Komission
aloitteesta muut jäsenmaat antoivat Irlannille varoituksen
huonosta taloudenpidosta.
Komissiossa oli myös pantu merkille Saksan talousongelmat:
matalasuhdanne ja työttömyys, joihin veronalennukset eivät
purreet. Oli myös pantu merkille punavihreän hallituksen tapa
taistella lamaa vastaan sallimalla budjettivajeen kasvu. Vaje
alkoi lähestyä vakaussopimuksessa määriteltyä ylärajaa.
Sininen kirje
Vakaussopimuksen seuraava uhri oli Saksa.
EU:n komission virkamiehet lähettivät Saksalle 12.2.2002
sinisen kirjeen, jonka mukaan he ilmoittivat ehdottavansa
valtiovarainministereiden Ecofin-neuvostolle ennakkovaroituksen
antamista Saksalle huonosta taloudenpidosta.
Liittokansleri Gerhard Schröder vastasi EU-imperiumin
hyökkäykseen vastaiskulla: hänen mielestään Saksaa moitittiin
perusteettomasti ja muka vain "poliittisin perustein".
Kyseessä oli hänen mukaansa tuontitaantuma, jolle ei ollut
mitään tehtävissä lyhyellä aikavälillä.
Ecofin-neuvostossa valtiovarainministerit ovat poliitikkoja.
He tiesivät, että Saksassa on syksyllä parlamenttivaalit.
Saksan ajamaan vakaussopimukseen perustuva ennakkovaroitus
väärästä politiikasta olisi ollut punavihreälle hallitukselle
huono vaaliase.
Muut valtiovarainministerit tulivat apuun, ja Saksan päätettiin
antaa yrittää selvitä yli vaalien sen lupauksen varassa, että
kasvu käynnistyy ja vajeet vähenevät. Päätettiin, ettei ennakkovaroitusta
anneta. Itävalta, Hollanti sekä vähän Suomi ja Belgiakin olisivat
antaneet.
Lehmänkauppoja
Kun neuvosto päättää taloudenpidon suosituksista määräenemmistöllä,
suuret maat tukevat toisiaan niin ettei EU:n suurinta nettomaksajaa
moitita pienten äänillä.
Sattui vielä niinkin, että juuri ennen Ecofin-kokousta Euroopan
Keskuspankin pääjohtaja Wim Duisenberg oli ilmoittanut
jäävänsä eläkkeelle, ja ranskalaiset laskivat saksalaisten
kanssa tekemänsä salaisen sopimuksen uudesta - ranskalaisesta
- pääjohtajasta toteutuvan parhaiten niin ettei Saksaa varoiteta.
Oli myös maita (Ranska, Italia), jotka halusivat tällaisen
ennakkotapauksen siitä, ettei väärä politiikka automaattisesti
johda moitteisiin, sakoista puhumattakaan. Saksan lupaukset
"talousihmeestä" ja kasvuun perustuvasta talouden
tasapainottumisesta olivat muiden mielestä "oikeaa filosofiaa".
Se riitti. Sopimuksen kirjaimesta ei suuren maan osalta ollut
niin väliä.
Tässä yhteydessä Portugal selvisi talousongelmistaan ja
vakaussopimukseen perustuvasta varoitusuhkasta olemalla oikeaan
aikaan oikeassa seurassa. Jos se - pienenä maana - olisi ollut
yksin esillä budjettivajeensa kanssa, sille olisi ilman muuta
lähetetty virallinen ennakkovaroitus.