Valmisteilla on ns. palveludirektiivi. EU:ssa
halutaan taloudelliset palvelut unionin laajuiseen
vapaakauppaan. Melkein mikä tahansa liiketoimi voi olla
palvelu!
Palveludirektiivi tulee
EU:n komissiolla on monopolioikeus
lakialoitteisiin. Se antoi tammikuussa 2004 jäsenmaiden
ja europarlamentin yhteiseen käsittelyyn direktiiviehdotuksen
palveluiden sisämarkkinoista.
Eduskunta
antoi lokakuun puolivälissä direktiivistä lausunnon
hallitukselle, joka päättää Suomen kannasta
neuvostossa. Se otti myönteisen kannan palveluiden
entistä vapaamman kaupan puolesta. Vaikka nähtiin
myös ongelmia, eduskunnalla oli luja usko siihen, että
vapaa palvelukauppa tekee eurokansalaiset nykyistä
onnellisemmiksi.
Asia tulee
yhteispäätösmenettelyssä myös Euroopan parlamentin
käsittelyyn. Sillä on siinä yhteydessä direktiiviin
veto-oikeus: jos lopputulos ei tyydytä sen
oikeistolaista enemmistöä, direktiiviä ei tule.
Keskustelua soveltamisalasta
Direktiivi koskee taloudellisia
(käytännössä maksullisia) palveluja. Halutaan
turvata palveluliiketoiminnan yhdenmukaiset edellytykset
kaikissa jäsenmaissa. Halutaan palveluille yhdet
yhteiset markkinat eli yhteismarkkinat.
Direktiivi ei koske aloja, joilla
kilpailu "turvataan" muilla direktiiveillä.
Näitä aloja ovat esimerkiksi pankit, vakuutusyhtiöt,
sähköinen viestintä ja pääosa erilaisista
kuljetuspalveluista (mm. taksit).
Kun monissa maissa sosiaali-,
terveys- ja koulutuspalvelut eivät ole liiketoimintaa,
direktiivin puolustajat sanovat, ettei sen johdosta
huononneta pohjoismaisia julkisia palveluja eikä
pakoteta yksityistämään ja kilpailuttamaan niitä.
Jos on sellaisia paineita, ne ovat peräisin
vallitsevasta ideologiasta, joka on uusliberalismia ja
globalisaatiota.
Pysyvä sijoittautuminen
Jos palvelujen tarjoaja sijoittautuu pysyvästi
Suomeen, sen on noudatettava Suomen lakeja ja
hallinnollisia vaatimuksia. Siltä osin asia on
yksiselitteinen
Ongelmallisempi on tilanne, jos
palvelutarjoaja ei sijoittaudu Suomeen vaan tarjoaa
täällä palveluja vain "tilapäisesti".
Se, mitä on tilapäinen, on
ratkaisevan tärkeä kysymys, mutta sitä ei ole
palveludirektiivissä määritelty.
Tilapäiset palvelut
Tilapäiselle palvelujen
tarjoamiselle on eri säännöt kuin pysyvälle
sijoittautumiselle. Niiden osalta noudatetaan ns.
alkuperämaan periaatetta. Sen mukaan
palveluntarjoajaa sitovat lähtömaan lait ja
sopimukset.
Eli jos virolainen yritys tarjoaa
Suomeen tilapäisiä palveluja, niihin ei sovelleta
Suomen vaan Viron lakeja ja määräyksiä. Yrityksen
toimintaa valvovat Viron viranomaiset, eivät Suomen.
Jos suomalainen yritys haluaa
kiertää Suomen lakeja, se voi perustaa tytäryhtiön
tai työnvuokrausfirman Viroon tai muuhun EU-maahan,
jossa on löysemmät lait ja valvonta.
Alkuperämaan lakien soveltamista
koskevia poikkeuksia, joiden mukaan sovelletaan
aina työntekomaan määräyksiä, ovat muun muassa
postin, sähkön, kaasun ja veden jakelu sekä
sosiaaliturva.
Myöskään lähetettyihin
työntekijöihin ei sovelleta lähtömaan lakeja ja
säännöksiä.
Lähetetyt työntekijät
Jos palvelua tarjoava ulkomainen
yritys lähettää Suomeen tilapäistä palvelua
suorittamaan työntekijöitä, he ovat lähetettyjä
työntekijöitä ja heihin sovelletaan EU:n lähetettyjen
työntekijöiden direktiiviä.
Ulkomainen yritys voi siis suorittaa
Suomessa palveludirektiivin mukaista tilapäistä
toimintaa kotimaansa määräysten mukaan, mutta jos se
lähettää sitä varten maahan työntekijöitä,
heidän tulee olla mainitun direktiivin tarkoittamia
lähetettyjä työntekijöitä.
Lähetettyjen työntekijöiden
työehtoihin ja -oloihin sovelletaan sitä, mitä
asioista on säädetty työskentelyvaltiossa. Keskeisiä
työehtoja ovat vähimmäispalkat ja ylityökorvaukset,
työaika, vuosilomat, työturvallisuus ja työterveys.
Näiden ehtojen soveltamista valvovat työntekomaan
viranomaiset. Sitä varten suomalaisilla viranomaisilla
pitää olla kunnossa yhteydet ulkomaille (samoin kuin
yhteinen kieli, mikä jonkun Liettuan tai Puolan
tapauksessa on ongelmallista).
Kun lähetetyt työntekijät eivät
edusta työvoiman vaan palvelusten liikkuvuutta,
heiltä ei vaadita työlupaa (toisin kuin vappuun 2006
saakka vaaditaan tavallisilta työntekijöiltä).
Perusongelma
EU:n palveludirektiivin ongelmana
ovat tilapäisten palvelujen tarjoajat, jotka saavat
tarjota palveluja osin alkuperämaan ja osin kohdemaan
ehdoilla. Näiden ehtojen valvontaa tehdään ketjun eri
päissä eri lainsäädännön mukaan. Kun on monta
valvontaa, ei ole mitään valvontaa.
Ongelman muodostaa myös EU:n
laajeneminen maihin, joissa palkkataso on puolet tai
alle puolet Suomen palkkatasosta. Niiden maiden
työläisillä saattaa olla suuri houkutus toimia
halpatyövoimana lähettävän maan löysillä
työehdoilla, vaikka se olisi palveludirektiivin
vastaista ja laitonta. On pelättävissä
työmarkkinoiden kaikkinainen harmaantuminen ja
pimeytyminen.
Palveludirektiiviin liittyvien pelkojen taustalla
kummittelee laittoman työvoiman maihinnousu.