Suomessa käydään propagandasotaa. Siihen kuuluu
vaikeneminen: halutaan vaieta se, että EU:sta tehdään
liittovaltio ja että sille ollaan ihan vakavasti
säätämässä oma perustuslaki. Meppi Esko Seppänen
on europarlamentin edustajana konventissa, joka
valmistelee EU:lle perustuslakia. Seuraavaa kirjoitusta
ei tamperelainen Aamulehti halunnut julkaista edes
yleisönosastossa:
EU:lle valmistellaan ns. tulevaisuuskonventissa
liittovaltion perustuslakia. Sen myötä
EU-kansalaisille
luodaan uusi yhteisöllinen identiteetti. Sen myötä
rikkoutuvat historiasidonnaiset yhteiskunnalliset
instituutiot. Murenee ihmisten identiteettiturva.
Konventille on haettu mallia USA:sta. Siellä
liittovaltion "perustajaisät" laativat
muutamassa viikossa liittovaltiolle perustuslain. USA
syntyi kuitenkin historiattomasti: tapettiin
alkuperäiskansalaisia ja kansalaisoikeudet annettiin
vain maahanmuuttajille. Orja oli vain 3/5 vapaan
kansalaisen edustuksellisuudesta.
EU:ssa alkuperäiskansoja ei voida kohdella tällä
tavalla. Eurooppalaista demokratiaa tuotetaan nyt
käynnissä olevalla tavalla ylhäältä alaspäin. On
vaara, että tuhoutuvat kokemuksen hyväksi osoittamat
elämäntavat ja sosiaaliset siteet. Euroopassa ei ole
vielä riittävää tahtoa yhteiseksi
elämänmuodoksi.
Perustuslaki on liittovaltion käsitteistöä.
Virallisesti konventti valmistelee perustuslaillista
sopimusta, joka taas on valtioliiton käsitteistöä.
Valtioliitosta on kuitenkin tulossa tässä prosessissa
liittovaltio, eivätkä federalistit salaa tätä
tavoitettaan. Suurten europuolueidenkin linja on
yksiselitteinen: liittovaltioon!
Kansalliset puolueet eivät kuitenkaan ole sidottuja
europuolueiden kantaan, ja niiden johtajilla on vastuu
kansallisvaltiosta äänestäjille. Oman itsenäisyyden
siirto liittovaltion hyväksi ei myy kaikissa maissa
yhtä hyvin.
Perustuslakikonventin 105 jäsenen joukkoon on mahtunut
liittovaltioepäilijöitä vain yhden käden sormin
laskettava määrä. Siltä osin konventti on
epäedustava. Yleensäkin on niin, että mitä
vähemmän valitaan edustajia, sitä kapeampi on
demokraattinen edustavuus.
Konventin legitimiteettiä on yritetty parantaa
kuulemalla "eurooppalaisia"
kansalaisjärjestöjä ja "eurooppalaista"
nuorisoa. Monet kuulluista järjestöistä olivat EU:n
itsensä rahoittamia ja puhuivat maksajan äänellä, ja
useimmat nuorisokonventin osanottajat edustivat
konventin federalistista hegemoniaa pienoiskoossa.
Kvasikuulemisten jälkeen on Euroopan
kansalaismielipiteen tulkinta nyt konventin omissa
käsissä.
Federalistinen hegemonia merkitsee sitä, että
konventti puoltaa yhteisömetodin käyttöä (eli
päätöksentekoa EU:n omissa elimissä) EU:n
tulevaisuudesta päätettäessä. Vastaan ovat monien
kansallisvaltioiden hallitukset, joista useimmat
haluavat päätösvallan säilyvän kansallisissa
käsissä. Siksi ne kannattavat - ja haluavat vahvistaa
- ns. hallitusten välistä metodia. Sen demokratiaa on
vaikea epäillä; onhan hallitusten nautittava
kansallisten parlamenttien luottamusta.
Konventin pitää saada perustuslakiluonnos valmiiksi
ensi vuoden keväällä, jotta se voidaan lähettää
syksyllä 2003 avattavan hallitusten välisen
konferenssin (HVK) käsittelyyn. Viimeistään siellä
siitä tehdään Nizza-yhteensopiva.
Nizzan sopimus oli suurten maiden vallankaappaus, kun ne
saivat väkilukuun perustuvan veto-oikeuden. Ne eivät
luovu saamastaan vallasta. Jos perustuslailla ei turvata
isojen maiden valtaa, sitä ei tule.
On selvää, ettei konventissa synny yksimielisyyttä
perustuslain sisällöstä, vaikka joukkovoimallaan
federalistit saavatkin aikaan enemmistön hyväksymän
option. Konventin puheenjohtaja Valery Giscard
d´Estaing prässää siitä kaikkivaltiaan
puheenjohtajiston (jossa Suomella ei ole edustajaa)
avustuksella mahdollisimman laajapohjaista. Hän haluaa
jäädä historiaan Euroopan perustuslain isänä, mutta
sitä ei hänestä tule pelkällä konventin
päätöksellä. Siksi hänen on saatava taakseen
hallitusten edustajat.
Vaihtoehtoja näyttää olevan kaksi. Joko kirjoitetaan
lyhyt versio eli noin 25 yleistä artiklaa uudeksi
perussopimukseksi ja sitä täydennetään ajan mittaan
muilla perussopimuksilla, tai sitten yritetään
kirjoittaa kaiken kattava perustuslaki
yksityiskohtaisine vallanjakoineen keskusvallan ja
osavaltioiden kesken.
Lyhyen version läpimeno on todennäköisempi, mutta
laajaa versiota haluavat euronationalistiset
äärifederalistit, joilla on konventissa
yliedustus.
Ensimmäinen luonnos perustuslaiksi julkistetaan
lokakuussa Irlannin uuden Nizza-kansanäänestyksen
jälkeen. Jos se annettaisiin julki sitä ennen,
irlantilaiset saattaisivat äänestää taas
"väärin".
On käynnissä kova ristiveto komission ja hallitusten
välillä.
Isot maat lienevät valmiita heikentämään komission
asemaa, eivätkä ne ole yhtä innostuneita
yhteisömetodista kuin esimerkiksi Lipposen Suomi.
Konventti taas on yhteisömetodin ja siinä
merkityksessä myös komission ystävä.
Isojen maiden hallitukset saattavat haluta käyttöön
otettavaksi uuden poliittisen elimen, jossa tehtäisiin
(isoja maita suosivia) määräenemmistöpäätöksiä,
jossa suurilla mailla olisi veto-oikeus ja jonka
alaisuuteen komissio tulisi. Silloin ei suurten maiden
valtaa rajoittaisi se, että pienilläkin jäsenmailla
on oma komissaari. Tällainen voisi olla pysyvä
Eurooppa-ministereiden neuvosto Brysselissä.
Kun valtaansa puolustava komissio teki ehdotuksen
toimintansa "tehostamisesta", pääkomissaari Romano
Prodi ehdotti isojen maiden vallan turvaamista ns.
superkomissaarien avulla. Olisi kahdenlaisia
komissaareja. Superkomissaarit olisivat politbyroo ja
kokoontuisivat entiseen tapaan joka viikko, kun taas
koko kollegio kokoontuisi vain kerran kuukaudessa.
Näyttää siltä, että lähivuosina EU yritetään
entistä enemmän henkilöidä yhteisön presidentiksi
ja/tai pääministeriksi. Isot maat haluavat neuvoston
presidentin puhuvan koko yhteisön äänellä, kun taas
federalistit haluavat vahvistaa komission puheenjohtajan
asemaa.
Joka tapauksessa tulollaan on lisää yhteistä
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa. Kun EU puhuu
näissä asioissa puolustuksesta, se tarkoittaa
hyökkäystä: valmistaudutaan käyttämään
euroarmeijan iskujoukkoja rauhaan pakottamiseen eli
sotaan. Näissä oloissa on tiettyjen pienten maiden
vaikea säilyttää liittoutumattomuus.
Liittovaltiota ollaan tänään synnyttämässä sekä
yhteisö- että hallitusten välisellä metodilla. Paras
tae pienen maan itsenäisyydelle on se, että
tärkeissä asioissa säilyy veto-oikeus. Sitä vastaan
on käynnissä valtaisa hyökkäys
perustuslakikonventissa.
Ylikansalliselle liitolle ei pidä luovuttaa valtaa sen
toiveen varassa, että kun sillä on valtaa, siitä
tulee demokraattinen. Sen on ensin oltava
demokraattinen.
Miksi Suomessa vaietaan liittovaltion tulo ja sen
perustuslain valmistelu?