Maapallon ilmastonmuutoksen torjumiseksi USA ehdotti
Kiotossa kasvihuonekaasujen maailmanlaajuista
päästökauppaa ja sitä varten
päästöoikeuspörssien perustamista. Se ei kuitenkaan
itse lähtenyt mukaan järjestelmään, joka käynnistyy
maailman mitassa vuoden 2008 alussa.
Pörssitetään, pörssitetään
EU:n komissio ehdottaa päästökiintiöiden
kaupankäynnin aloittamista EU:n sisällä jo vuonna
2005. On ehdotettu kaikille samaa, pakollista
järjestelmää, jossa päästövähennykset perustuvat
”markkinamekanismeihin”. Niillä keinotellaan.
Komission ehdotus ei ole markkinamekanismi.
Alkujako ratkaisee
Päästöoikeuskaupankäyntiin
liittyy ensi vaiheessa niiden hallinnollinen jako sekä
maiden kesken että maiden sisällä erilaisten
yritysten kesken. Ratkaisevaa järjestelmän
tasapuolisuudelle on alkujako. Se on Suomelle
epäedullinen. Vihreät ympäristöministerit ovat
neuvotelleet Suomelle muita isomman taakan. Suomelle on
otettu kunnianhimoiset maakohtaiset tavoitteet
päästöjen vähentämiseksi. Niistä pitää pitää
kiinni, mutta niiden lisäksi ei tarvita mitään
lisävelvoitteita. Monet suomalaiset yritykset joutuvat
uuden ja yllättävän päästökauppadirektiivin takia
muita huonompaa asemaan. Niitä yrityksiä rangaistaan,
jotka ovat vähentäneet päästöjään ennen
kiintiöiden voimaantuloa. Niille on kalliimpaa lisätä
vähäpäästöistä tuotantoa kuin yrityksille, joilla
on järjestelmän voimaan tullessa suuret päästöt ja
jotka saavat sen perusteella isot päästökiintiöt.
Niitä maita ja niiden yrityksiä suositaan, joissa on
paljon ydinvoimaa tai vesivoimaa.
Europarlamentin äänestys
Europarlamentti äänesti komission ehdotuksesta ja
päätyi kannattamaan järjestelmän voimaantuloa jo
vuonna 2002. Suomalaisista mepeistä kaasujen
pörssittämisen ja niiden kauppapakon kannalla olivat
Hautala, Iivari ja Wuori. Vastaan äänestivät - ja
suomalaista työtä puolustivat - Kauppi, Korhola,
Matikainen-Kallström, Pesälä, Pohjamo, Seppänen,
Thors, Vatanen, Virrankoski ja Väyrynen. Ongelma on se,
että käyttöön yritetään ottaa markkinamekanismi,
joka ei ole markkinamekanismi. Siinä jaetaan
hallinnollisesti ja maakohtaisesti yrityksille
päästökiintiöt eri maissa eri tavalla. Alkutilanne
määrää sen, kuka hyötyy ja ketkä ovat maksajia.
Päästöjä ei tällä tavalla vähennetä. Ne jaetaan
uudelleen tuottajien kesken sen mukaan, mikä on
alkujako, josta voidaan poiketa vain rahalla. Tällä
tavalla eri maissa toimivat yritykset asetetaan
eriarvoiseen asemaan. Yhdet saavat laajentaa tuotantoa
ilmaiseksi, mutta sellaiset yritykset saattavat joutua
ostamaan päästökiintiöitä, jotka ovat toteuttaneet
päästövähennyksiä muita tehokkaammin.
Päästöt huutokauppaan
Yksi vahingollisimmista järjestelmän
sovellutuksista Suomen kannalta on se, mikä kirjattiin
europarlamentissa Heidi Hautalan nimiin: osa
kiintiöistä (15 %) halutaan panna huutokauppaan ja
myydä eniten tarjoaville. Huutokaupoissa eri maissa
syntyy päästöoikeuksille eri hinta, ja taas markkinat
vääristyvät. Eri hinnoista ovat ainoita hyötyjiä
pörssikeinottelijat. Jos päästöoikeuden hinnaksi
tulee 20 euroa tonnilta, järjestelmä on Suomelle
epäedullinen. Ne, jotka uskovat kaasujen
pörssittämiseen, uskovat myös niiden halpaan
pörssihinnoitteluun. Sillä perusteella he markkinoivat
järjestelmää ”kustannustehokkaana”. Ikään kuin
UMTS-radiotaajuuksien huutokaupasta ei Euroopassa olisi
saatu riittävästi kokemuksia siitä, että
kansallisilla huutokaupoilla tuhotaan markkinat!
Europarlamentissa esitystä kasvihuonekaasujen
huutokaupasta eli eurovihreää keskusjohtoista
markkinataloutta eivät suomalaisista mepeistä
kannattaneet muut kuin Hautala ja Wuori.