Suomessa tiedotusvälineet pettävät itseään ja
muita. On annettu kuva, että Suomi olisi muita
merkittävämpi pieni maa Euroopan unionissa. Ei ole.
Suomi on Suomen kokoinen ja näköinen. Suomen
poliittinen eliitti ei ole ajanut EU:ssa Suomen etua. Ei
ole ollut riittävää kovuutta. Lipposen - ja
näyttää että Vanhasenkin - pehmolinjalla on
ajauduttu umpikujaan. Ei tiedetä, mitä tehdä. Ei ole
saatu virkapaikkoja, paitsi kiintiöpaikkoja, joista
yhden sai Niinistö ja toista, komissaarin paikkaa,
tavoittelee Lipponen. Komission puheenjohtajaa ei
hänestä tule - tai tulee yhtä varmasti kuin
elintarvikevirasto tulee Suomeen.
Vanhasen
hallitus antoi eduskunnalle 2.9 selonteon EU:n
perustuslakikonventin tuloksista. Valmistaudutaan
hallitusten väliseen konferenssiin (HVK), joka alkaa
lokakuun alussa.
Mitä tehdä epäkelvolle perustuslaille?
Hallitus esittää vähintään puolensataa varausta ja
epäilyä konventin lopputulokseen ja aikoo esittää
HVK:ssa lähes saman verran muutosesityksiä olennaisiin
kohtiin perustuslain tekstissä. Ongelma ei ole, että
hallitus haluaa muutoksia konventin luonnokseen. Ongelma
on, että Suomen varaumat ja muutosesitykset hylätään
– jos niistä edes pidetään kiinni.
Perustuslakikonventissa Suomen edustajat eivät
pitäneet kiinni muutosesityksistään. Olisi vastattava
kysymykseen, mitä tehdään sitten, kun käsissä on
epäkelpo perustuslaki, joka voidaan vain hyväksyä tai
hylätä.
Hyväksytään sellaisenaan?
Johtopäätös, jonka mukaan perustuslakiehdotus ”on
suurimmalta osaltaan hyväksyttävissä sellaisenaan”,
on täydellisessä ristiriidassa selonteon sisällön
kanssa. Muuten eivät ole tulkittavissa ne lukuisat
kielteiset ilmaukset, joita perustuslakiluonnoksesta
esitetään. Kun oli ensin arvioitu väärin
perustuslakikonventin luonne, nyt on vuorossa
hallitusten välisen konferenssin luonteen väärä
arviointi. Kun hallitus ”painottaa konferenssin
luonnetta aitona neuvotteluprosessina”, Saksan
ulkoministeri Josef Fischer kävi jo opettamassa
suomalaisille, ettei konventin luonnosta pidä muuttaa.
Hän asettaa poliittiseen vastuuseen ja EU:n kirotukseen
ne, jotka yrittävät aukaista valmiin paketin.
Sopimuksen oikeudellinen luonne
EU:n perustuslaki on niissä asioissa, joissa EU:lle on
annettu toimivaltaa (ja uudessa perustuslaissa sen
toimivaltojen määrä kaksinkertaistetaan), ylempi kuin
kansallinen lainsäädäntö, ylempi kuin kansalliset
perustuslait. Vanhasen hallitukselle EU:n perustuslaki
on kuitenkin vain ”kansainvälisoikeudellinen sopimus”,
jolla ei ole perustuslaillisia vaikutuksia. Onkin
mielenkiintoista nähdä, mitä mieltä asiasta ovat ns.
valtio-oppineet. Taipuuko Suomen perustuslaki eliitin
poliittisen tahdon edessä?
Luja luottamus yhteisömetodiin
Suomi on ajautunut EU-politiikassaan umpikujaan. On
luotettu ns. yhteisömenetelmään ja on pönkitetty
komission vahvaa valtaa unionissa. Siltä linjalta
poiketaan, kun hallitus nyt hyväksyy EU:hun presidentin
viran. Sen myötä suuret maat heikentävät komission
valtaa. Ei tule keskusjohtoista liittovaltiota, jota
Lipponen haluaa. Kuitenkin selonteossa vannotaan
sanallisesti edelleen yhteisömetodin nimeen ”unionin
toimintakyvyn turvaamiseksi”. Umpikujasta ei edes
yritetä päästä ulos.
Tarvitaan kansanäänestys
Hallituksen selonteko on pääosin hyvä ja asiallinen.
Arvostelu ja varaukset ovat hyvin perusteltuja. Syksyn
mittaan ajaudutaan kuitenkin ongelmiin. Suomea ei
kuunnella. Suomalaisten kuulemiseksi olisi maassamme
järjestettävä - monien muiden maiden tapaan –
kansanäänestys. Sen Vanhanen ja Tuomioja ovat jo
kiirehtineet torjumaan. Valitettavasti emme kuitenkaan
voi luottaa näiden herrojen voimaan saada aikaan
muutoksia muiden kirjoittamaan perustuslakiin. On
mobilisoitava kansa heidän avukseen.