Tuskin mikään kansa haluaa sotaa, mutta kansat
voivat tahtomattaan joutua siihen. Poliittiset johtajat
saattavat viedä.
USA:n
kehityksessä on nyt käynnissä imperialistinen vaihe.
Kaikki tietävät, että USA valmistautuu
hyökkäämään.
Kun USA:ta syytetään Euroopassa unilaterialismista,
se on sitä, että se tekee päätöksiä oman mielensä
mukaan muita - liittolaisiaankaan - kuulematta.
USA hengailee Venäjän kanssa
USA ja Venäjä flirttailevat avoimesti toistensa
kanssa. USA vie, eikä Venäjä vikise. Venäjän
valtiojohto alistuu maailmanvaltaan, mutta monille
kansalaisille - ja suurelle osalle poliittista eliittiä
- se on kova paikka.
USA rakentaa sotilastukikohtia Keski-Aasian entisiin
neuvostotasavaltoihin ollakseen lähempänä maailman
kolmanneksi suurimpia öljykenttiä. Venäjä sallii sen
joukkojen tulon naapurimaihinsa ja uskoo niiden
lähtevän sen pyynnöstä pois.
Kun Nato kutsuu Prahassa marraskuussa sotaliittoon
jopa 7 uutta jäsentä, se laajenee Venäjän rajoille.
Venäjä panee vain miedosti vastaan.
USA irtisanoo yksipuolisesti vuoden 1972
ABM-aserajoitusopimuksen, joka estää merelliset
ohjuspuolustusjärjestelmät. Sopimus irtisanotaan uutta
kansallista ohjuspuolustusjärjestelmää (NMD) varten.
Venäjä ei ole moksiskaan, vaikka ohjelmaan sisältyy
lisää avaruuden militarisointia.
Kun Roomassa perustettiin toukokuun lopussa uusi
Nato-Venäjä-neuvosto, päällisin puolin näytti
siltä, että Venäjästä tulee Naton kvasijäsen: se
saa mahdollisuuden kannanottoihin Naton asioissa, mutta
vain ennalta määrättyihin asioihin. Se on
"yhtäläinen partneri yhtäläisten
keskuudessa", mutta vain kahdeksassa
asiaryhmässä.
Kaikki edellä sanottu tapahtuu terrorismin
vastaisen taistelun varjolla. Se on tämän ajan
marxismi-leninismi: riittävän epämääräinen
aate johtajien vapaasti tulkita.
USA ja Venäjä uskovat sotilaalliseen voimaan, mutta
eivät terrorismin syiden poistamiseen. Terrorismin
toteuttajat ovat köyhiä, mutta nämä
suurvaltajohtajat eivät taistele köyhyyden - tai
epäoikeudenmukaisuuden - poistamista vastaan edes
omissa maissaan.
Uusia uhkia halutaan torjua uusin asein. Ollaan jopa
valmiita alentamaan ydinaseiden käyttökynnystä!
USA:n pelottelustrategia
Maailmassa on 12 valtiolla ydinaseita, 28 maalla
ballistisia ohjuksia ja 16 maalla kemiallisia aseita.
USA:lla on ohjuksiinsa 7000-8000 ja Venäjällä
6000-7000 ydinkärkeä.
USA päätti ensin vähentää omiensa määrää
1700-2200 kärkeen ja esitti Venäjälle, että se
tekisi saman. Presidentti Puti-Put (niin kuin häntä
Saksassa nimitetään) tunnusti, että Venäjän
vanhentuvista ohjuksista ei ole enää uhkaa USA:lle,
allekirjoittamalla Moskovassa toukokuussa Bushin kanssa
sopimuksen mainituista vähennyksistä vuoteen 2012
mennessä. Sopimus ei ole kuitenkaan sitova, vaan se
tehtiin kolmen kuukauden irtisanomisajalla. Se sallii
käytöstä poistettavien kärkien varastoinnin tulevia
tarpeita varten, eikä se estä uusien kevytatomipommien
kehittelytyötä. Niiden testaamistarpeen takia USA ei
sitoudu yleiseen ydinasekoekieltoon.
Tulossa olevat ydinaseiden light-mallit pystyvät
tunkeutumaan maan sisäisiin bunkkereihin ja tuhoamaan
kaiken. Yritetään kehittää pommeja, joilla on pienet
oheisvaikutukset, mutta ei luontoa tai elämää voida
koskaan täysin suojata säteilyn aiheuttamilta
palautumattomilta muutoksilta.
Käy niin, että ydinaseiden käyttökynnys alenee
USA:n valmistautuessa ensikäyttöön. Ydinaseiden
käyttö tavanomaistetaan, ja samalla hyväksytään (ydin)sota
normaalin poliittisen toiminnan käytäntönä.
Nato on historiaa?
Perinteisen käsityksen mukaan Naton tehtävä oli
pitää neukit ulkona, sakut kurissa ja jenkit
Euroopassa.
Naton eurooppalaiset jäsenmaat ovat 54 vuoden ajan
suostuneet luopumaan kansallisesta itsenäisyydestä
turvallisuusasioissa ja tukeutuneet kollektiiviseen
puolustukseen: yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta.
On alettu puhua Euroopan kylmän sodan
päättymisestä ja siitä, ettei Natoa enää tarvita.
Naton pääsihteeri George Robertson kutsuu
kuitenkin mutapainiksi puheita siitä, että Natosta
tulisi poliittinen liitto eikä se olisi enää
sotilasliitto.
Kosovon pommituksissa USA joutui tilanteeseen, jossa
muiden Nato-maiden osallistuminen sotaan rajoitti sen
toimintatapaa. Kun eurooppalaiset maat eivät
myöskään ole olleet USA:n käsityksen mukaan
kritiikittömästi mukana terrorismin vastaisessa
taistelussa eikä EU:ssa oikein haluttaisi hyökätä
Irakiin vastoin kansainvälisen oikeuden periaatteita,
USA on alkanut toimi yksin.
USA:n flirttailu Venäjän kanssa on tulkittu
Euroopassa sen parhaiden liittolaisten aliarvioimiseksi:
USA ei enää tarvitse perinteisiä liittolaisia.
Tulkitaan, että EU on joutumassa maailmanpolitiikassa
sivuraiteelle.
USA saattaa tällä tavalla pakottaa Euroopan -
tahtomattaan - uusarvioon omasta turvallisuudestaan. Voi
olla, että USA:n unilateralismi radikalisoi Eurooppaa.
Silti on näköpiirissä, että asioista sovitaan
yhdessä.
Ehkä sovitaan, että EU hoitaa Euroopan ja USA saa
vapaat kädet hoitaa muun maailman. Kun päävihollinen
on terrorismi, siitä ei aina tiedä, mistä se tulee,
eikä sitä vastaan voida käydä suursotia. USA haluaa
iskeä vapaasti kaikkialle, missä on - tai se uskoo
olevan - terroristeja. Se halua tuottaa mahdollisimman
suurta tuhoa mahdollisimman pienillä omilla tappioilla.
Euroopalla ja Amerikalla on kuitenkin yhteinen huoli
maailman raaka-ainevarojen riittävyydestä ja niiden
käyttöönsaamisesta. Se on niiden sotilaallinen
kohtalonyhteys.
Vihollinen, joka ei ole kansallisten rajojen
sisällä eikä pommitettavissa kivikauteen, tulee
kalliiksi.
Suurvaltojen varustelumenot vuonna 2001 olivat
seuraavat (miljardia euroa): USA 354, Venäjä 50,
Japani 46, Iso-Britannia 39, Ranska 29, Saksa 24 ja
Kiina 19 mrd.€.
Syyskuun 11. päivän varjolla USA nosti
asevarustelun kustannukset taivaisiin. Pelkkä menojen
lisäys vuonna 2003 on suurempi kuin esimerkiksi
Venäjän koko varustelubudjetti.
Samaan aikaan eurooppalaisten valtioiden
varustelumenot vähenevät. Saksassa on sotilasmenojen
osuus valtion budjetissa vähentynyt kymmenessä
vuodessa 15,1 prosentista 9,5 prosenttiin. USA kokee,
että Eurooppa on kuin se entinen tyttö, joka lupaa
enemmän kuin antaa.
USA:n mielestä EU-maat eivät voi ammentaa Naton
varastoista aseita kriisinhallintaan, vaan niiden
pitäisi lisätä varustelumäärärahojaan. Toisaalta
EU ei sen mielestä myöskään saisi rakentaa Natosta
riippumatonta euroarmeijaa iskujoukkotarkoituksiin.
USA oli tyytyväinen siihen, että Naton muut
jäsenmaat sovelsivat syyskuun 11. päivän jälkeen
perustamissopimuksen 5. artiklaa ja tulkitsivat
terroriteot hyökkäykseksi USA:ta ja sitä kautta Natoa
vastaan. USA sai poliittisen tuen, mutta sotilaallista
apua se ei halua ottaa vastaan. Se kokee käsiensä
tulevan sidotuiksi. Siksi se toimi Afganistanissa
pääasiassa yksin. Siksi se valmistelee hyökkäystä
Irakiin yksin.