Monissa EU-maissa järjestetään kansanäänestys
tulevasta perustuslaista. On mahdollista, että
joissakin maissa kansa sanoo KYLLÄ maansa
täysivaltaisuudelle mutta EI perustuslaille ja
ylikansalliselle liittovaltion päätöksenteolle.
Irlanti ja Tanska äänestävät, koska niissä on
kansallisen perustuslain mukaan
äänestettävä,
jos valtaa siirretään pois omasta maasta. Ranska ja
Espanja ovat poliittisesti sitoutuneet
kansanäänestykseen. Myös Portugalissa ja Itävallassa
sellaista vaaditaan väkevästi. Kun Ruotsi ja
Iso-Britannia kansanäänestävät jo EMU:sta, olisi
kummallista, jos niissä ei äänestettäisi kansallista
lainsäädäntöä ylemmästä EU:n perustuslaista.
Englannissa pääministeri Blairin demarit kyllä
sanovat, että heille riittää EMU-äänestys. Jos
tulee kansanäänestys perustuslaista, sen Blair
häviää vielä perusteellisemmin kuin omasta rahasta
luopumisen. Monissa EU:n uusissa jäsenmaissa, joissa
EU:hun liittyminen on hyväksytty kansanäänestyksissä
selvin numeroin, arvellaan perustuslain ja siihen
sisältyvän ajatuksen EU:n liittovaltioimisesta
joutuvan paljon kriittisempään käsittelyyn. Monilla
entisillä sosialistisilla mailla on kokemuksia siitä,
mitä on elää keskusvallan alaisuudessa.
Seuraavassa 16 hyvää syytä sille, miksi Suomessa
pitää järjestää kansanäänestys EU:n
perustuslaista:
1. hyvä syy: Vanha EU, johon Suomi liittyi
kansanäänestyksellä, lakkautetaan. Tilalle tulee uusi
EU. Jos vanhaan liityttiin kansanäänestyksellä,
uuteenkin pitää liittyä kansanäänestyksellä.
2. hyvä syy: Uusi EU on eri EU kuin mihin liityttiin
kansanäänestyksellä. Uusi unioni käyttää
toimivaltojaan yhteisöllisesti eli liittovaltion
tavoin.
3. hyvä syy: On ääneenlausumaton EU:n poliittinen
tavoite unionin tulla liittovaltioluonteiseksi
supervallaksi USA:n hypervallan malliin. Siinä
tarkoituksessa EU valtioidaan. Vain valtioilla on
perustuslaki.
4. hyvä syy: EU:lle tulee oma oikeushenkilöllisyys
ja se alkaa tehdä kansainvälisiä sopimuksia
jäsenmaidensa nimissä. Jäsenmaat menettävät
valtansa edustaa itse itseään neuvotteluissa.
5. hyvä syy: EU militarisoidaan. Perustuslakiin
liitettävällä julistuksella EU:sta tehdään
sotilasliitto. Jäsenmaat antavat sen käyttöön
sotilaita, jotka muodostavat euroarmeijan. EU:ssa
puolustus on myös hyökkäystä, ja perustuslain mukaan
EU voi hyökätä toisiin valtioihin ilman YK:n
mandaattia.
6. hyvä syy: EU:ssa päätökset ruvetaan tekemään
pääsäännön mukaan määräenemmistöillä, ja sitä
kautta jäsenvaltiot menettävät veto-oikeutensa (joka
jää suurten maiden yhteiskäyttöön). Kun liityttiin
vanhaan unioniin, jäsenmailla oli veto-oikeus itsensä
näkökulmasta olennaisen tärkeisiin päätöksiin.
7. hyvä syy: Uudelle EU:lle tulee uusi toimivaltoja,
jotka ovat pois jäsenmailta. Keskusvallalle
siirretään uutta valtaa. Vallansiirto on
yksisuuntainen, eikä sitä, mikä annetaan, saada
enää koskaan palautetuksi takaisin.
8. hyvä syy: Perustuslakiin tulee joustolauseke,
jolla valtaa voidaan siirtää lisää keskusvallalle
ilman kaikkien kansallisten parlamenttien
hyväksyntää.
9. hyvä syy: Perustuslaki on ylempi kuin kansallinen
lainsäädäntö. EU:lle annettavien toimivaltojen
määrä kaksinkertaistuu.
10. hyvä syy: EU:sta tehdään perustuslailla
vapaus-, turvallisuus- ja oikeusalue, jossa tavoitteena
on harmonisoida kaikkinainen lainsäädäntö.
Kansalliset lait edustavat kansakunnan yhteistä muistia
siitä, mikä on oikein ja mikä väärin, ja tätä
kautta kansakunnat menettävät oikeudenkäytön
historiallisen perimänsä ja lakiensa yleisen
hyväksyttävyyden.
11. hyvä syy: EU:n perustuslaki on valmisteltu
epädemokraattisesti ja epäedustavasti. Konventin
esityksen saneli sen puhemiehistö, eikä konventin
annettu äänestää loppuasiakirjasta. Jos
hyväksytään konventin perustuslakiluonnos,
hyväksytään epäparlamentaarinen tapa tuottaa
kansallisvaltioille niiden omaa lainsäädäntöä
ylempiä lakeja.
12. hyvä syy: Perustuslain valmisteluun sisältyy
vallansiirto jäsenmaiden poliittisilta toimijoilta
ylikansallisille poliittisille toimijoille. Europuolueet
laillistetaan, ja tavoitteena on yhtenäinen
eurovaalitapa. Se toisi Suomeen listavaalin, jossa
puolueet - eivätkä äänestäjät - valitsisivat
kansan edustajat.
13. hyvä syy: Uuteen unioniin perustetaan sellaisia
toimielimiä, joita siinä ei ollut vanhaan
liityttäessä. Sen johdosta tapahtuu vallan uusjakoa
isojen maiden hyväksi. EU:lle tulee pysyvä
presidentti, komissaarit pannaan kiertoon jäsenmaiden
kesken ja Suomi menettää äänivaltaansa komission
ohella myös Euroopan Keskuspankissa.
14. hyvä syy: Kansalaisilla ei ole tietoa
perustuslaista.
15. hyvä syy: Monissa muissakin maissa
perustuslaista järjestetään kansanäänestys.
16. hyvä syy: Vain kansanäänestyksellä
perustuslakiin saadaan muutoksia, jotka palvelevat
kansanvallan asiaa ja Suomen etua.
Katso myös tätä linkkiä!