EU:n perustuslakiluonnos on hylätty, ja hyvä
niin. Ei ole mahdollista, että hylätty teksti nousisi
kuolleista.
Perustuslakiluonnokseen oli kirjoitettu kahdenlaiset
sotilaalliset artiklat: ns. turvatakuut
puolustustarkoituksiin ja ns. pysyvä rakenteellinen
yhteistyö hyökkäystarkoituksiin. Huolimatta siitä,
että perustuslaki on hylätty, meillä jatketaan EU:n
hyökkäysjoukkoina käytettävien taisteluosastojen
varustelua ja uudenlaisten palkkasotilaiden koulutusta
ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Puolustus ja turvatakuut
Perustuslain viimeisimmän version I osan artiklaan 41.7
oli kirjoitettu sotilaalliset turvatakuut seuraavalla
tavalla:
”Jos
jäsenvaltio joutuu alueeseensa kohdistuvan aseellisen
hyökkäyksen kohteeksi, muilla jäsenvaltioilla on
velvollisuus antaa sille apua kaikin käytettävissään
olevin keinoin Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan 51
artiklan mukaisesti. Tämä ei vaikuta tiettyjen
jäsenvaltioiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikan
erityisluonteeseen.” Tämä artikla oli selvästi
puolustuksellinen: ”jos jäsenvaltio joutuu
alueeseensa kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen
kohteeksi”. Viittaus YK:n peruskirjaan koskee
oikeutta puolustautumiseen - mutta ei velvoita
avunantoon. Tiettyjen jäsenvaltioiden politiikan ”erityisluonteen”
kirjaaminen oli Suomen panos artiklan sisältöön, ja
se voidaan tulkita muiden epäsuoraksi
liittoutumattomuuden tunnustamiseksi. Maat päättävät
itse, millaista apua ne antavat, eikä avun tarvitse
välttämättä olla sotilaallista. Artikla jatkuu: ”Tämän
alan sitoumusten ja yhteistyön on oltava
Pohjois-Atlantin liiton puitteissa tehtyjen sitoumusten
mukaisia, ja Pohjois- Atlantin liitto on jäseninään
oleville valtioille edelleen niiden yhteisen
puolustuksen perusta ja sitä toteuttava elin.” EU
on tätä kautta sotilaallisesti täysin
Nato-yhteensopiva, ja käytännössä turvatakuut
lunastettaisiin Naton kautta.
Kokoomuksen Nato-kiima
Liittovaltion rakentamisen suomalaisille asianajajille
eli kokoomuksen johtajille perustuslain kaatuminen oli
takaisku. Kuollut perustuslaki ei ole elvytettävissä.
Siksi kokoomuslaiset ryhtyivät suoraan toimintaan ja
vaativat Suomea liittymään Natoon. Esiintyy muka
turvallisuusvajetta.
Kokoomuslaiset eivät kerro, millaisesta vajeesta on
kysymys.
Rakenneyhteistyö on hyökkäystä
Periaatteessa EU:n turvatakuut ovat ongelma kansamme
arvostaman sotilaallisen liittoutumattomuuden
näkökulmasta.
Perustuslain hylkäyksen ansiosta ongelma ratkesi, kun
EU:ta itseään ei voida tulkita sotilasliitoksi.
Käytännössä paljon suurempi ongelma onkin
perustuslain I osan artikla 41.6 pysyvästä
rakenteellisesta yhteistyöstä: ”Jäsenvaltiot,
joiden sotilaalliset voimavarat täyttävät korkeammat
vaatimukset ja jotka ovat tehneet keskenään tiukempia
sitoumuksia tällä alalla suorittaakseen vaativampia
tehtäviä, aloittavat unionin puitteissa pysyvän
rakenteellisen yhteistyön. Tähän yhteistyöhön
sovelletaan III-312 artiklaa. Yhteistyö ei vaikuta
III-309 artiklan määräysten soveltamiseen.”
Vaikka perustuslakia ei hyväksytty, tätä pysyvän
rakenteellisen yhteistyön ja EU:n militarisoimisen
artiklaa pannaan kuitenkin täytäntöön! Federalistit
militarisoivat unionia kansojen mielipidettä
kuulejoukkoja,matta, ja tässä merkityksessä myös
Suomen poliittinen eliitti kuuluu liittovaltion asian
ajajiin.
Artikla III-309
Artiklassa oli lueteltu ne tehtävät, ”joiden
yhteydessä unioni voi käyttää siviili- ja
sotilasvoimavaroja” ja joihin osallistuminen ei
riipu siitä, onko jäsenvaltio mukana pysyvässä
rakenteellisessa yhteistyössä. Luettelo unionin
sotilasresurssien käyttötarkoituksista on
seuraavanlainen: yhteiset toimet aseidenriisunnan
alalla, humanitaariset ja pelastusjoukkojen tehtävät,
neuvonta ja tuki sotilasasioissa, konfl iktinesto- ja
rauhanturvaamistehtävät, taistelujoukkojen tehtävät
kriisinhallinnassa, rauhanpalauttaminen ja konfl iktin
jälkeinen vakauttaminen mukaan luettuina. Kaikkein
vaativimpia tehtäviä ovat taistelujoukkojen tehtävät
kriisinhallinnassa, rauhanpalauttaminen eli
hyökkäyssota mukaan luettuna.
Artikla III- 312
Yksityiskohtaiset määräykset pysyvästä
rakenteellisesta yhteistyöstä ovat hylätyn
perustuslain III osassa. Sen mukaan niiden maiden, jotka
eivät heti alussa osallistu hyökkäysjoukkojen
perustamiseen, on myöhemmin mukaan tullessaan
täytettävä tietyt vaatimukset. Sitä tarkoitetaan
artiklassa I-41.6, kun puhutaan jäsenvaltioista, ”joiden
sotilaalliset voimavarat täyttävät korkeammat
vaatimukset ja jotka ovat tehneet keskenään tiukempia
sitoumuksia tällä alalla suorittaakseen vaativampia
tehtäviä”. ”Vaativammat” tehtävät ovat
sotaa.
Pöytäkirja 23
Hylätyn perustuslain liitteenä oleva pöytäkirja
numero 23 on varsinainen EU:n
militarisoimispöytäkirja.
Toisin kuin perustuslakiin kirjatuilla julistuksilla
siihen liitetyillä pöytäkirjoilla on täysi lain
voima. Tämän pöytäkirjan mukaan jäsenmaat
sitoutuivat muun muassa:
”a) osallistumaan tiiviimmin
puolustusvoimavarojensa kehittämiseen kehittämällä
kansallisia voimavaratarjouksiaan ja osallistumalla
tarvittaessa monikansallisiin joukkoihin...” ja
”b) siihen, että niillä on viimeistään vuonna
2007 valmiudet antaa käyttöön, joka kansallisesti
koottuna tai osana monikansallisia joukkoja,
suunniteltuihin tehtäviin kohdennettuja
taistelujoukkoja, jotka on taktisella tasolla koottu
taisteluosastoiksi...”
Näistä sitoumuksista on peräisin Suomen hallituksen
tarve kasvattaa sotamenoja, koota suomalaisista
palkkasotilaista nopeiden iskujen taistelujoukkoja ja
muuttaa rauhanturvalakia niin että voidaan hyökätä
EU:n operaatioissa tarvittaessa myös laittomasti ilman
YK:n lupaa. Synkkä totuus on, että siltä osin kuollut
perustuslaki elää.