Presidentti Jacques Chirac ja pääministeri
Lionel Jospin tekivät ennen viime vuoden
parlamenttivaaleja sopimuksen siitä, miten -
vaalituloksista riippumatta - järjestetään Ranskan
edustus EU:n perustuslakikonventissa.
Oikeisto sai konventin puheenjohtajuuden (Valéry
Giscard d´Estaing) ja demareille annettiin Ranskan
hallituksen edustajan paikka (Pierre Moscovici).
Sopimus ei pitänyt
Kun Saksa vaihtoi lokakuussa konventtiedustajakseen
ulkoministeri Joschka Fischerin, Ranska teki pian saman
tempun: se vaihtoi marraskuussa edustajakseen uuden oikeistohallituksen
ulkoministerin Dominique de Villepinin. Sen johdosta
Ranskan kaikki kolme maakohtaista edustajaa (yksi
hallituksesta, yksi kansalliskokouksesta ja yksi
senaatista) ovat oikeistopuolueista, jotka saivat
vaaleissa vain 30 % äänistä. Niin ollen 70
prosentilla ranskalaisäänestäjiä ei ole konventissa
lainkaan edustusta. Epätasapainoa täydentää se,
että maakohtaisen kiintiön ulkopuolelta sekä Valéry
Giscard d´Estaing että ranskalainen EU-komissaari
Michel Barnier ovat oikeistolaisia. Konventti on
epäedustava myös monien muiden maiden osalta.
Konventista syrjäytetty Pierre Moscovicilta kysyttiin
lehtihaastattelussa, onko hyvä vai huono asia se, että
monien jäsenmaiden hallitusten edustajat ovat nyt
ulkoministereitä. - Se vahvistaa vastaansanomattomalla
tavalla konventtia. Se todistaa, että hallitukset
ottavat tämän yrityksen täysin tosissaan. Se kertoo,
että Euroopan tulevaisuudesta päätetään siellä. -
Hallitukset, jotka ovat edustettuina konventissa, eivät
voi estää sen konsensuksen toteutumista, jonka
konventti mahdollisesti tuottaa, hän jatkoi. Vaikka
saksalais-ranskalainen yhteistyö on taas voimissaan ja
nämä maat ovat päässeet yhteisymmärrykseen
vaatimuksesta yhteiseksi puolustukseksi sekä laki- ja
järjestysasioiksi, Moscovici ennustaa ongelmia
konventin siirtyessä päättämään
institutionaalisista kysymyksistä eli uudesta
vallanjaosta. Saksa uskoo yhteisömetodiin ja
liittovaltioon, kun taas Ranska on perinteisesti ollut
enemmän hallitusten välisellä linjalla.
Suomen uusittava johtopäätöksensä
Suomi on konventissa aliedustettuna verrattuna muiden
maiden poliittisesti vahvaan edustukseen. Se ei ole
Suomen etu. Toisaalta poliittinen eliittimme pakoilee
vastuuta. Se pelkää perustuslain tuloa, koska kansa ei
ole tottunut liittovaltioajatukseen ja saattaa puolustaa
maan itsenäisyyttä ja täysivaltaisuutta. Siksi asia
yritetään Suomessa vaieta ja vaientaa. Se onnistuu
median myötävaikutuksella. Meiltä uupuu vapaa
tiedonvälitys. Poliitikkojen olisi otettava vastuu EU:n
perustuslain säätämisestä Suomelle.
Konventista
syrjäytetyn Pierre Moscovicin (kuvassa) mukaan
perustuslain tapaisista asioista päätetään
normaalisti hallitusten välisessä konferenssissa (HVK),
mutta nyt on HVK käynnistynytkin konventin sisälle.
Federalistien tavoitteena on saada aikaan sellainen
luonnos perustuslaiksi, että tekstiä ei enää
konventin jälkeen avata muutoksille. Jos Suomen
eduskunta haluaa sanoa sanansa EU:n perustuslakiin,
siihen on otettava kantaa ennen vaaleja. Huhtikuussa
eduskuntavaalien jälkeen juna meni jo.
Myös Kreikka liittyi tammikuussa niiden maiden
(Saksa, Ranska, Espanja, Belgia)
joukkoon,
jotka ovat vaihtaneet konventtiedustajakseen
ulkoministerin. Georges Papandreou (kuvassa) rupeaa
edustamaan konventin politbyroossa EU:n
puheenjohtajuutta, jonka tehtävä on huolehtia siitä,
että konventista tulee ulos mahdollisimman valmis
perustuslaki Tessalonikin huippukokoukseen ensi
juhannukseksi. Ruotsin ja Italian edustajina konventissa
ovat varapääministerit, muiden maiden edustajina
ministerit tai entiset komissaarit. Vain Suomea edustaa
tutkija. Monet hakijamaatkin vaihtoivat tammikuussa
edustajakseen ulkoministerin.
Prodi ja Penelope
EU:n pääkomissaari Romano Prodi jatkaa linjalla,
joka vie hänen komissiotaan kohden poliittista tuhoa.
Prodi valmistelutti komission lakimiehillä - salaa
komissaareiltaan - luonnoksen EU:n perustuslaiksi.
Projektin koodinimi oli "Penelope". Kun esitys
julkistettiin, useimmat komissaarit irtisanoutuivat
paperista. Se oli uusi takaisku Prodin arvovallalle,
josta ei vanhaa perua ollut enää paljon jäljellä.
Prodi taistelee perustuslakikonventissa komission vallan
lisäämisen puolesta taistelua, jonka hän häviää.
Komissiolle asetetaan tavalla taikka toisella
institutionaalinen päällystakki. EU:n perustuslaista
vastuun ovat ottaneet jäsenmaiden poliittiset eliitit.
Ne eivät anna perustuslakiasiassa aloitetta komission
virkamiehille. Prodin Penelope-projekti merkitään
konventissa tiedoksi, ja se siitä. Asiaa saattaa tosin
yrittää selittää parhain päin Helsingin Sanomien
pääkommentaattori Aleksander Stubb, Suomen maksama
mies Prodin esikunnassa. Paavo Lipponen, joka ajaa
Suomen nimissä EU:hun - arveluttavalla tavalla - vahvaa
komission valtaa ja tekee sitä kautta EU:sta
liittovaltiota, on jäämässä konventissa häviäjien
puolelle. Muodollisesti varmaan vahvistetaan kaikkien
kolmen EU-instituution (neuvosto, komissio ja
parlamentti) valtaa, mutta tosi asiassa varmaankin
supistetaan komission valtaa.