Julkaisemme seuraavassa otteen meppi Esko
Seppäsen joulukuussa ilmestyvästä kirjasta "Perustuslaki.
Nyt?". Kirjassa tarkastellaan myös sitä,
miten EU:ta militarisoidaan uuden perustuslain kautta.
Suomea vie Natoon EU-jäsenyyden logiikka, halusimmepa
sitä tai emme. Poliittinen eliittimme ei osaa olla
kansan puolella. Kirja lähetään joulukuussa kaikille
lehtemme tilaajille.
"Suomi on liittoutunut"
Pääministeri Paavo Lipposen mukaan "me olemme
liittoutuneet liittyessämme EU:n jäseneksi".
Siinä hengessä Lipposen I hallituksen ulko- ja
turvallisuuspoliittisessa ministerivaliokunnassa (hutva)
hyväksyttiin salainen päätös, jonka mukaan
diplomaatit ja
sotilaat saavat viedä Suomen niin lähelle Natoa kuin
mahdollista ilman että joudutaan Naton (tai WEU:n) 5.
artiklan piiriin. Sitä rajapyykkiä ylittämättä
Suomesta tehdään Nato-yhteensopiva. Lipposen II
hallituksen ohjelmaan otettiin NATO-optio: Suomi on
liittoutumaton vain "vallitsevissa oloissa".
Edellisestä hallitusohjelmasta poiketen Suomen
turvallisuuspolitiikan perustana ei ole enää
"itsenäinen puolustus", vaan "uskottava
puolustuskyky". Itsenäisyys ei ole uskottavaa. Kun
Helsingin Sanomissa haastateltiin puolustusministeriön
ylijohtajaa Pauli Järvenpäätä, tämä tiesi kertoa,
että Euroopan liittoutumattomille maille oli ehdotettu
Naton liitännäisjäsenyyttä. On vaikea kuvitella,
mitä se pitäisi sisällään enemmän kuin missä jo
ollaan mukana - paitsi 5. artiklan. Lehden mukaan
"Suomen poliittinen ja taloudellinen tilanne,
lainsäädäntö, puolustuspolitiikka, asiakirja- ja
henkilöturvallisuus sekä sotilaallinen
yhteistoimintakyky täyttävät jo selkeästi Naton
asettamat ehdot. Niiden puolesta Suomi kelpaisi Naton
jäseneksi vaikka heti." Jäsenyyden tiellä on
yksi este: suomalaiset eivät näytä haluavan sitoa
maatamme Naton kautta sotiin ja konflikteihin vierailla
mailla. Gallupeissa jäsenyyttä kannattaa vain
viidennes kansasta. Siksi asiasta ei haluta järjestää
kansanäänestystä. Puolustusministeri Jan-Erik
Enestam, joka liittyisi Natoon vaikka
henkilöjäsenenä, jos se olisi mahdollista, sanoo,
että "Nato-ratkaisu ei ole tarpeeksi suuri
kansanäänestykseen". Kuitenkin kysymys on sodasta
ja rauhasta. Jotta kansa saataisiin muuttamaan
mielipiteensä, poliitikkojen pitää kääntää
ihmiset Naton puolelle. Siihen tarkoitukseen
käytetään puolueuskollisuutta; sitä, että ihmiset
eivät ajattele itse vaan antavat ammattipoliitikkojen
ajatella puolestaan. Vain puolueuskollisuuden varjolla
poliitikot saavat viedyksi loppuun Suomen natottamisen.
Liittoutumattomuuden Suomi menettää käytännössä
EU:n kautta, ikään kuin itsestään. Suomen vie Natoon
EU-jäsenyyden logiikka. EU:n perustuslakiin
kirjoitetaan yhteisen puolustuksen tarve.
Puolustusvoimain komentaja Juhani Kaskeala sanoo siitä,
että "näillä näkymin yleisin käsitys tuntuu
olevan, että EU-maiden yhteinen puolustus voi toteutua
vain kaikkien jäsenvaltioiden Nato-jäsenyyksien
kautta".
Suomi Natoon?
Vuoden 2003 eduskuntavaalien jälkeen Lipposen
III-hallitukseen pääsevät vain ne puolueet, jotka
kannattavat Suomen liittymistä Natoon ja ovat valmiita
taistelemaan
kansalaismielipidettä
vastaan. Sillä tavalla erotetaan jyvät akanoista,
paitsi että akanoita ei jää jäljelle. Kaikki
puolueet haluavat hallitukseen, vaikka se veisi kansan
Natoon. Hallituspuolueet, joiden johtajien pitää
ennalta salaa hyväksyä Nato-jäsenyys, valmistelevat
hallitusohjelman. Siinä päätetään tehdä selvitys
Nato-jäsenyyden eduista ja haitoista. Tiedetään sen
selvityksen tulos: töpseli seinään ja heti! Jos
pidetään Suomi itsenäisenä ja liittoutumattomana,
saamme itse päättää sodasta ja rauhasta.
Turvallisempaa olisi kantaa vastuu vain omista
tekemisistä. Nato-jäsenyys pakottaa vastaamaan myös
muiden tekemisistä.
Sotaväki natottuu
Runsaasta 30 suomalaiskenraalista 3 toimii jo Suomen
ulkopuolella erilaisissa ylikansallisissa esikunnissa.
Esimerkiksi prikaatinkenraali Olli-Matti Multamäki
toimii USA:n terrorismin vastaisen sodan
komentokeskuksessa Floridassa edustaen Suomea siinä
Afganistanin sotaan osallistuvien USA:n liittolaismaiden
joukossa, joka kenraalimme mukaan saa USA:ssa
"salaista tietoa terrorisminvastaisesta
taistelusta". Salaista tietoa jaetaan vain
liittolaisille. Suomesta on ollut perinteisissä
rauhanturvatehtävissä lähes 40000 henkilöä.
Rauhanturvaamista on tehty aina YK:n mandaatilla ja
kaikkien konfliktin osapuolten pyynnöstä.
Rauhaanpakottaminen eli "terästetty
rauhanturvatoiminta" on eri asia. Se on myös sotaa
ja hyökkäystä. Sitä varten on Suomi perustanut
erityisvarusteltavat valmiusjoukot, joihin koulutetaan
varusmiehiä Porin Prikaatissa Säkylässä. Heistä
tulee reserviläisiä, joista poimitaan suomalaiset
rauhaanpakottajat vapaaehtoisuuden pohjalta. Ennen
pitkää Suomessa alustetaan keskustelu palkkasotilaiden
tarpeesta vastaamaan "kansainvälisistä
velvoitteistamme". Suomen liittoutumattomuus on
sitä, että reserviläisarmeijan liikekannallepanotapa
on edelleen salainen. Sen sijaan rautaa rajoille
hankittaessa uuden tavaran pitää olla täysin
Nato-yhteensopivaa. Niin on ollut pitkään, mutta asia
kirjattiin ensimmäisen kerran julki vasta Lipposen
hallituksen vuoden 2003 budjettiesitykseen. Sotaväkien
Nato-yhteensopivuutta Naton järjestelmiin testataan
yhteisissä sota- (eli rauhankumppanuus)harjoituksissa.
Ensimmäinen sellainen harjoitus (Nordic Peace) Suomen
maaperällä toteutettiin syyskuussa 1999. Sitä varten
oli Suomen lakia kaikessa hiljaisuudessa muutettu niin,
että ulkomaiset sotilaat saavat harjoitella sotaa myös
Suomessa. Mukana oli Nato-sotilaita ja helikoptereita
Tanskasta ja Norjasta. Kun WEU testasi ensimmäisen
kerran kriisinhallinnan sodanjohtojärjestelmiä ja
Naton resurssien käyttöä CMX/CRISEX-esikuntaharjoituksessa,
Suomi oli heti mukana, vaikkei se - liittoutumattomana
maana - ollut Länsi-Euroopan sotaliiton WEU:n jäsen.
Sillä linjalla on jatkettu, ja mukana oltiin myös CME
02-esikuntaharjoituksessa, joka pantiin toimeen EU:n
johdolla ilman Natoa. Harjoiteltiin EU-johtoista sotaa
ilman YK:n mandaattia.
Kriisinhallinta on EU:n militarisoimista
Suomalaiset varusmiehet ovat käyneet Naton
operoimassa maasotaharjoituksessa Puolassa. Suomessa
taas on tyhjennetty länsirannikolta Vaasan ja Oulun
varuskunnat. Ne on tyhjennetty vieraiden joukkojen
tulla? Suomen sotalaivat ovat käyneet antamassa
tulitukea maihinnousuharjoituksissa Nato-maiden
rannikoilla. Nato on antanut Suomelle
listan
niistä 26 kauppalaivasta, jotka se toivoo Suomen
antavan "tarvittaessa" käyttöönsä - vaikka
olisi niillä kriisitilanteissa käyttöä omastakin
takaa. Suomen sijaintihan on merenkulkumerkityksessä
umpiperä. Ilma-aseeseen liittyen Suomen Horneteilla on
harjoiteltu sotaa Nato-maiden ilmatilassa monissa
maissa. Elokuussa 2001 ensimmäisen kerran Suomen
ilmatilassa harjoiteltiin Nato-sotaa, kun englantilaisia
hävittäjiä ulkoilutettiin Lapissa. Lentäjät oppivat
ilmailuenglantia, ja koneilla harjoiteltiin
ilmatankkausta. Mihinkähän tarkoituksiin suomalaiset
sitä tarvitsevat? Meillä on jo kaikkien satamien ja
lentokenttien säiliöihin vaihdettu Nato-yhteensopivat
bensiinit ja kerosiinit. Ilmatankkausta tarvitaan
pitkillä sotalennoilla niissä tehtävissä, joita
varten Suomi varustaa 4-8 Hornetille yhteistyökyvyn
EU:n kriisinhallintatehtäviin? Kun Norjan Ålesundissa
pidettiin keväällä 2002 pohjoismaiden ja
Ison-Britannian puolustusministereiden kokous, siellä
päätettiin yhteispohjoismaisesta, Suomen johtamasta
4000-5000 miehen kriisinhallintaprikaatista. Se voidaan
lehtiuutisen mukaan lähettää sotiin EU:n, YK:n tai
ETYJ:in mandaatilla. Oli alettu oikoa mutkia suoriksi!
Suomihan ei saa lähteä rauhanturvalakimme mukaan
sotimaan EU:n mandaatilla, mutta siihen varustaudutaan.
Poliittinen eliitti joutuukin sen takia pähkäilemään
lainmuutoksen kanssa. Kun rauhaanpakottaminen saatiin
lailliseksi, YK:n mandaattipakon poistaminen on vuorossa
seuraavaksi. Varmaan vedotaan siihen, että Ruotsikin on
poistanut.
Vieraita joukkoja Suomeen
Kun Suomessa oli käynyt joukko Naton korkea-arvoisia
upseereita sopimassa ns. isäntämaatuesta, Helsingin
Sanomat otsikoi keväällä 2002 isosti, että
"Suomi varautuu ottamaan Naton joukkoja
vastaan". Oli sovittu, että Suomi selvittää
vuoteen 2004 mennessä, mitkä lentokentät ja satamat
voidaan "tarvittaessa" antaa Naton
käyttöön. Nämä neuvottelut vieraiden joukkojen
sijoittamisesta Suomeen olivat puolustusvoimain
komentajan Juhani Kaskealan mukaan "luonteeltaan
täysin tekniset, eikä niissä ollut mitään
politiikkaa"! Olisiko politiikkaa se, että Suomeen
ollaan hankkimassa - yhteispohjoismaisia -
taisteluhelikoptereita, joita ei tarvita Suomen
puolustamiseen vaan suomalaisten sotilaiden
totuttamiseen taistelutehtäviin ulkomailla? Kun Nato
hyväksyi Washingtonin kokouksessa uusiksi jäsenikseen
Puolan, Unkarin ja Tshekinmaan, se laajeni Euroopassa
itään, kohden Venäjän rajoja. Venäjälle ei annettu
sen pyytämiä takeita siitä, että uusiin jäsenmaihin
ei sijoiteta ydinaseita. Niiden suhteen toimitaan kuten
Norjan kanssa: ydinaseille valmistellaan suojat ja
laukaisualustat, mutta rauhan aikana niitä ei näihin
maihin sijoiteta. Ne ovat kuitenkin tuotavissa
paikalleen parissa tunnissa. Politiikkaa on
viimeistään se, että jos/kun liitytään Natoon,
Suomen on rakennettava Naton ydinaseille suojat ja
laukaisualustat. Se tekisi Suomesta Naton (ja EU:n)
etuvartioaseman suhteessa Venäjään, joka maalittaisi
omat ydinaseensa torjumaan ensi-iskua Suomen
maaperältä. Tämä on politiikkaa siitä
näkökulmasta, että politiikalla pitäisi tuottaa
turvallisuutta eikä turvattomuutta. Nato asettaa
uusille jäsenille kaksi vaatimusta. Toinen on se, että
poliitikot johtavat armeijaa. Siitä ”demokratiasta”
voidaan lipsua vain, jos USA:n turvallisuusetu niin
vaatii. Toinen on se, että uuden jäsenen on oltava
täyssolidaarinen muille. Itse liittymissopimus ei ole
pituudeltaan kuin 8-10 liuskaa. Se riittää. Muu
natotus perustuu solidaarisuuteen; siihen, että
asioista sovitaan ystävien kesken. Asiat eivät sitten
enää ole vain maanpuolustusta vaan myös
valmistautumista hyökkäyksiin.
Poliittinen yhteensovitus
Suomen natotus käynnistyi Naton
PfP-rauhankumppanuusohjelman mukaan. Se on jatkunut
euroatlanttisessa kumppanuusneuvostossa (EAPC), ja sen
jäsenyyteen liittyen Suomella on diplomaattinen
edustusto ja suurlähettiläs Naton päämajassa
Brysselissä. Mukana ovat myös ne entisten
reaalisosialismin maat, joiden yhteistyöelimenä Naton
kanssa oli ennen Pohjois-Atlantin yhteistyöneuvosto (NACC).
Länsi-Euroopan (lue: WEU:n, EU:n)
puolustusmateriaaliyhteistyössä (WEAG) Suomi on ollut
tarkkailijajäsen toisin kuin aidosti liittoutumaton
Irlanti. Tavoite on täysjäsenyys. WEAG:n kautta sen
jäsenmaat ja Nato saavat luettelon maa-, meri- ja
ilmavoimiemme kaikkein yksilöidyimmistäkin
materiaalihankkeista, ja Suomen hankinnoista tehdään
15 % tätä kautta. Vielä tärkeämpää on
osallistuminen puolustuksen "eurooppalaiseen"
tutkimus- ja kehittämistoimintaan, johon pienet maat
antavat - mutta suuret Nato-maat eivät anna - tietojaan
viimeisen päälle. Se tapahtuu WEAO:n (West European
Armament Organisation) kautta, jossa tavoitteena on
luoda yleiseurooppalainen tutkimussolu. Sitä seuraava
vaihe on Euroopan varusteluviraston (European Armaments
Agency) perustaminen, jota mahdollisesti rahoitettaisiin
EU:n budjetista. Yhteisen asevarustelun kautta ollaan
matkalla kohden Natoa. Suomen Nato-jäsenyys olisi
kansanarmeijan loppu ja asevelvollisuusarmeijan lopun
alku. Meillä maanpuolustus on tullut yleisen
asevelvollisuuden ansiosta halvaksi, mutta uudet
Nato-tehtävät jouduttaisiin rahoittamaan
sosiaaliturvan ja koulutuksen lisäleikkauksin. Ei ole
ilmaista sotaliiton jäsenyyttä.
Käsitys Suomen puolustamisesta muuttuu
On näköpiirissä, että Suomen puolustusstrategia
määritellään seuraavalla eduskuntakaudella
uudelleen. Ei ehkä enää varauduta puolustamaan koko
maata. Varaudutaan sen sijasta EU:n (ja Naton)
tehtävien ja operaatioiden suorittamiseen. Uusiin
tehtäviin varaudutaan uusin asein, muun muassa
taisteluhelikopterein. Maanpuolustuksen asemasta
keskitytään panemaan toimeen EU:n antamia tehtäviä.