Puhutaan EU:n tulevaisuudesta ja valmistellaan
niissä merkeissä EU:lle perustuslakia.
Muodollisesti
valmistelu tapahtuu konventissa, jossa ovat edustettuina
sekä jäsenmaiden että hakijamaiden hallitukset ja
parlamentit sekä europarlamentti ja komissio.
Konventti on epäedustava. Se koostuu pääasiassa
sellaisista jäsenistä, jotka haluavat EU:sta
liittovaltion.
Eurokriitikot, -skeptikot ja -realistit ovat
muodostaneet kansallisuus- ja puoluerajat ylittävän
"Demokratiafoorumin", jossa valmistellaan EU:n
säilyttämistä itsenäisten kansojen
yhteenliittymänä. Siihen osallistuu vain 6 konventin
105 jäsenestä ja hieman suurempi joukko varajäseniä.
Ei ole muuta vastarintaa.
Nizzan sopimus suosii suuria
Kun ulospäin saattaa näyttää, että konventti
valmistelee perustuslakiluonnoksen ja että
"valmistelukuntalaiset" ovat vapaita
kirjoittamaan sen tahtomaansa muotoon, se on
näköharha.
On perusteltua syytä arvailla, että suurilla
jäsenmailla on käynnissä rinnakkainen
valmisteluprosessi. Ainakin Nizzan sopimuksen ne
valmistelivat keskenään, ja siinä suuret maat saivat
lisätyksi valtaansa. Nyt se halutaan
institutionalisoida perustuslaiksi.
Erityisen suuri merkitys on Nizzassa sovitulla veto-oikeudella,
joka perustuu väkilukuun. Sillä tavalla kolmen
suuren (tai Saksan ollessa mukana kahden suuren ja yhden
pienen) jäsenmaan edustajat voivat estää minkä
tahansa määräenemmistöpäätöksen synnyn.
Kun EU:ssa päätöksiä ei useinkaan valmistella
siellä, missä niitä sanotaan valmisteltavan, on
vaikea uskoa, että perustuslakikonventti olisi vapaa
ehdottamaan EU:lle nykyistä demokraattisemman
vallanjaon. Ei ole mahdollista, että suuret maat
luopuisivat siitä, mitä ne saivat Nizzassa.
Yhteisömetodi ja hallitusten välinen metodi
Tulollaan olevassa perustuslaissa otetaan kantaa EU:n
tehtäviin ja toimivaltaan.
On toisaalta keskusvallan ja toisaalta
jäsenvaltioiden toimivaltaa.
Kun keskusvallan yhteisöllinen valta on pois
jäsenmailta ja niiden demokraattisilta
päätöksentekoelimiltä, vallanjaossa on tehtävä
valinta sen suhteen, kehitetäänkö unionia
yhteisömetodilla vai hallitusten välisellä metodilla.
Yhteisömetodi on sitä, että päätökset
EU:n tulevaisuudesta tehdään EU:n elimissä. Se on
liittovaltiometodi.
Hallitusten välinen metodi on sitä, että
päätökset tehdään viime kädessä jäsenmaissa.
Sekin voi olla liittovaltiometodi siinä merkityksessä,
että suuret maat pystyvät suuruuden voimalla
painostamaan pieniä niin kuin tapahtui Nizzassa.
On selvää, että lyhyellä aikavälillä EU:n
liittovaltioituminen ei tapahdu joko tai-metodilla
vaan sekä että-metodilla. Kun yksikin jäsenmaa
pystyy estämään juridiset muutokset perussopimuksiin,
minkään prosessin lopputulos ei ole koskaan täysin
ennakoitavissa. On kuitenkin selvää, että pieni maa
ei voi estää suurten tahdon toteutumista. Sen osoitti
Irlannin tapaus, kun muut maat kävelivät Irlannin
kansanäänestyksen "väärän" tuloksen
yli.
Konventissa oma sisäpiiri
Konventti edustaa sekä suurten maiden valtaa että
niiden sanelua. Sen työtapa on sanelu ylhäältä alas.
Ketkä ovat ylhäällä?
Muodollisesti ylimpänä on puheenjohtajisto
(presidiumi), jossa Suomella ei ole edustajaa. Se
pitää suljettuja kokouksia, joissa saatetaan vetää
suuriakin linjoja.
Espanjan arvovaltaisin päivälehti El País
kirjoitti 10.5.2002, että presidiumissa oli kyseisellä
viikolla keskusteltu komission vallan vähentämisestä
sekä sisä- ja oikeusasioiden siirtämisestä neuvoston
valtaan. Neuvosto koostuvat jäsenmaiden ministereistä.
Europarlamentin presidiumiedustajat kiistävät
tällaisia keskusteluja käydyn, mutta lehti pitää
kiinni tiedoistaan.
Puheenjohtajiston alaisuudessa toimii sihteeristö,
jossa ei ole yhtään suomalaista ja jonka sanotaan
kirjoittavan perustuslain luonnokset.
On epäselvää, mistä perustuslain luonnos viime
kädessä tulee.
On mahdollista, että suurilla mailla on
virkamiesryhmiä, jotka valmistelevat luonnoksen
keskenään ja jotka uittavat sen sitten edustajiensa
nimissä konventtiin.
On myös mahdollista, että perustuslakiluonnos
valmistellaan konservatiivien ja demareiden
europuolueiden sisällä ja esitetään konventille
niitä puolueita edustavien edustajien nimissä.
Tällöin konventin lopputulos olisi kompromissi
näistä kannoista, eikä tällöin olisi epäselvyyttä
perustuslakiluonnoksen suunnasta: konservatiivit ovat
asettaneet avoimesti tavoitteekseen liittovaltion ja
sille perustuslain, kun taas eurodemarit ovat -
vähemmän avoimesti - EU:n federalistisin
puolueryhmittymä, jossa on tiukka europuoluekuri.
Konventin jäsenet näyttävät
päätöksentekijöiltä, mutta on suurten maiden
näkökulmasta aivan liian suuri riski antaa valta
tälle epämääräiselle joukolle. Siksi
perustuslakiluonnos saatetaan valmistella erilaisissa
toinen toisiinsa linkittyneissä sisäpiireissä
julkisuudelta salaa.
Myös hallitukset valmistelevat konventille omia
reunaehtojaan. Se tapahtuu hallitusten nimeämän
ulkopolitiikan puhemiehen Javier Solanan
johtamassa työryhmässä. Asia on Sevillan
huippukokouksen esityslistalla. Esiin nousee muun muassa
Englannin ja Ranskan ajama EU:n presidentin
valinta suoralla EU-kansanvaalilla. Se on isojen maiden
ja europuolueiden tavoite, joka lisää EU:n
liittovaltioitumista (mutta ei yhteisö- vaan
hallitusten välisellä metodilla).
Komission kirje joulupukille
EU:n
komissio esitti 22.5 näkemyksensä siitä, millaista
lopputulosta se toivoo perustuslakikonventilta. Se
haluaa tehdä EU:sta pitää maailmanvallan.
Kun maailmanvallalla on aina
"velvollisuuksia", joita sen pitää pystyä
täyttämään ennen muuta ulko- ja
turvallisuuspolitiikan alalla, komissio haluaa
itselleen lisää resursseja: lisää rahaa ja ulkomaan
edustustoja.
Jäsenmaat ovat nimittäneet neuvostossa EU:n
ulkopoliittiseksi korkeaksi edustajaksi oman
luottohenkilönsä Javier Solanan. Hänen
virkansa komissio haluaa yhdistää ulkoasiankomissaarin
virkaan.
Komissio tietää, ettei neuvosto siihen suostu.
Komission arvovaltaa nakertaa se, että se
ylipäätään tekee tällaisia ehdotuksia. Tämä se
ehdotti Romano Prodin käsikirjoituksen mukaan,
ja se tekee hänestä entistäkin enemmän poliittisesti
rampaantuneen pääkomissaarin. Jopa komission
ulkoasiankomissari Chris Patten astui julkisesti
eri linajlle. On nykyisin yhdentekevää, mitä Prodi
ehdottaa – tai Lipponen kannattaa.
Komissio kannattaa yhteisömetodia
Yhteisömetodiin, joka yhdistetään Jean
Monnetin nimeen ja jonka mukaan unionia on
yhteisöllisesti askel askeleelta ilman julkilausuttuja
tavoitteita, kuuluvat komission mukaan 1) monopolioikeus
lainsäädäntöaloitteisiin, 2)
yhteispäätösmenettely kaikkeen lainsäädäntöön,
3) määräenemmistöpäätökset kaikissa asioissa ja
4) EY:n tuomioistuimen valvonta- ja tulkintavalta.
Yhteisömetodin kanssa täysin ristiriidassa on
jäsenmaiden veto-oikeus lainsäädäntöön ja
tärkeisiin päätöksiin. Se halutaan poistaa kaikesta
päätöksenteosta.
Yhteisöllistä päätöksentekoa edustaisi Tampereen
huippukokouksessa ilmaistu tavoite
"eurooppalaisesta" vapaus-, turvallisuus-
ja oikeusalueesta, ja sitä komissio haluaa lisää.
Se haluaa jäsenmaihin yhteiset lait, jotka
säädettäisiin määräenemmistöllä, ilman
jäsenmaiden veto-oikeutta.
Kun komissio puhuu "Euroopan kansalaisten ja
yhteisön budjetin suoremmasta ja avoimemmasta
yhteydestä", se haluaa rahoittaa toimintansa
jonkinlaisilla sen itsenäisyyttä lisäävillä
euroveroilla; toistaiseksihan EU:lla ei ole
verotusoikeutta vaan se on riippuvainen jäsenmaiden
rahalähetyksistä. Eurovero olisi eräänlainen
yhteisöllinen kirkollisvero, jota maksamalla komissio
uskoo kansalaisten kiinnittyvän unioniin entistä
tiiviimmin. Siitä kirkosta ei voisi erota.
Hallitusten välinen metodi
Vaihtoehto komission yhteisölliselle vallalle on hallitusten
välinen metodi.
Konventissa on käymässä ilmeiseksi, että EU:sta
ollaan rakentamassa liittovaltiota myös sillä
metodilla.