Mediatutkija Iiris Ruoho: Suomalaisessa mediassa saavat riidellä vain henkilöt - eivät asiat

Iiris Ruohon mukaan joukkotiedotuksesta on tullut tarinan kerrontaa. Siksi informaatio, jossa ei ole draaman aineksia kelpaa yhä harvemmin uutisten aiheeksi. Toisaalta Suomessa on vahva konsensuksen henki. Poliittisen konfliktin ainekset pyritään väistämään. Vain henkilöt saavat riidellä eivät asiat.

Iiris Ruoho on tiedotusopin dosentti Tampereen yliopistossa ja Tiedotustukimus -lehden päätoimittaja. Hän on tutkinut erityisesti television ja radion ohjelmien yhteiskunnallista sisältöä. Hänen väitöskirjansa ”Utility Drama” käsitteli TV2:n sarjadraamojen tuotantoa ja niiden vastaanottoa. Näitä olivat esimerkiksi ”Heikki ja Kaija” kuusikymmen-, ”Pääluottamusmies” seitsemänkymmen- ja ” Metsolat” yhdeksänkymmentäluvulla. Iiris Ruoho on paitsi tutkija myös yhteiskunnallinen toimija. Tällä hetkellä hänelle on tärkeä Pro Yleisö -yhdistys, joka toimii television katsojien ja radion kuuntelijoiden etujen valvojana Yleisradion ja kaupallisten kanavien suuntaan.

Joukkoviestintä muokkaa tajuntaa 

Joukkoviestinnän merkitys nykyihmiselle on valtava. Viimeisimmän tilaston mukaan yli kymmenvuotiaat suomalaiset viettivät keskimäärin television ääressä 3 tuntia ja radion ääressä 3,5 tuntia. Yli kuusikymmenviisivuotiaat katsovat päivittäin televisiota keskimäärin 4,5 tuntia. ”On paljon tutkittu, mitä tämä merkitsee ihmisille. Ihmisten elämä on medioitunut eli medioitten välittämä. Media on tullut ihmisen ja ympäristön väliin. Media antaa merkityksiä ja tekee tärkeysjärjestyksiä”, sanoo Iiris Ruoho. 
– Joukkoviestinnällä on tärkeä asema ihmisten ajattelussa ja suhtautumisessa heitä ympäröivään maailmaan. Se antaa sanastoja ja toimintamalleja. Viestintävälineet tuottavat toisen todellisuuden ihmisten mieliin. Selvimmin tämä näkyy uutisissa ja poliittisissa ohjelmissa.

Muokkaako fiktio kuvan politiikasta 

– Olen miettinyt mistä tulee ihmisten pääasiallinen informaatio siitä, mitä politiikka on. Se tulee paljon viihdeohjelmista, koska ihmiset katselevat niitä paljon. Otetaan esimerkiksi Itse Valtiaat -sarja. Kuinka paljon se muokkaa meidän käsityksiä siitä, mitä politiikka on ja minkälaisia politiikot ovat. 
– Fiktio tuo politiikan lähelle ihmisiä. Sen kautta tapahtumat henkilöityvät ja poliitikot saavat tutun henkilön luonteen. Mietin sitä, että monetko ihmiset ajattelevat politiikkaa näiden fiktiivisten hahmojen avulla. Tietävätkö ihmiset mistä oikein Paavo Lipponen alkaa ja mihin päättyy ja mistä alkaa Itse Valtiaissa seikkaileva hahmo, pohtii mediatutkija Ruoho. 
– Se, etteivät ihmiset osallistu politiikkaan muuten kuin televisiota katsomalla, ei tietenkään johdu pelkästään mediasta. Siihen on muitakin syitä. Ihmiset ajattelevat, etteivät he osallistumalla kuitenkaan voisi vaikuttaa. EU:n myötä tämä kehitys on voimistunut. Ajattelen niin, että mitä kauempana päätöksenteko on ihmisistä, sitä voimattomammiksi he tuntevat itsensä. 
– Politiikka on myös melodramatisoitunut. Tähän on mediakin syyllinen. Asioissa, jotka nostetaan esille, pitää olla median näkökulmasta draaman ainekset. Uutisetkin puetaan draaman muotoon. Media tekee tällöin melkoisia valintoja. Draama tarvitsee sankarinsa ja konnansa. Tämä näkyy hyvin myös uutisoinnissa. 
– Tähän liittyy myös asoiden henkilöityminen mediassa. Kaikki asiat pyritään henkilöimään sen sijaan, että nähtäisiin, mitkä yhteiskunnalliset syyt ja rakenteet ovat tapahtumien taustalla.

EU:n perustuslain valmistelun nykyvaiheesta ei osata muokata tarinaa 

Suomalaisesta mediasta on joulukuun jälkeen hävinnyt täysin EU:n perustuslain valmistelun nykyvaihe. Iiris Ruoho näkee, että tämäkin liittyy tarinoitumiseen. EU:n perustuslain valmistelun nykyvaiheesta on vaikea rakentaa tarinaa. 
– Jos katsotaan millaista informaatiota jaetaan nykyään, niin se liittyy ennen muuta ihmisten elämään yksilöinä. Yleisradion puolella ovat yhä yleisempiä ohjelmat, jotka liittyvät kodin sisustamiseen, parisuhdeongelmiin, lääketieteeseen. Tämän kääntöpuolena on, että politiikassa tapahtuneet muutokset esimerkiksi Euroopan Unionin liittymisen vaikutukset, jätetään kertomatta. Se tarkoittaa sitä, että arjen poliittiset merkitykset pyyhkiytyvät pois. 
– Tämä näkyy myös television tuottamissa sarjoissa. Kuusi- ja seitsemänkymmentäluvuilla sarjoissa oli sisään rakennettuna ihmisten arjen poliittisuutta. Yhdeksänkymmentäluvulla tämä on sarjoista täysin hävinnyt. Suomessa kaupallinen joukkotiedotus on keskittynyt kahdelle konsernille: Alma-Medialle ja Sanoma-WSOY:lle. Ne puolestaan ovat monin tavoin yhteydessä poliittiseen elittiin. Joukkotiedotuksessa voidaan todella puhua harvainvallasta, sanoo Iiris Ruoho.
– Toisaalta Suomessa on vahva konsensuksen henki. Mediassa pyritään nostamaan esiin vain kysymyksiä, jotka vahvistavat konsensusta. Poliittisia konflikteja pyritään välttämään. Pohjimmaltaan Jäättenmäki-ajojahdissa on tästä kysymys. Kritiikki pyritään vaientamaan. Jäätteenmäki nosti esiin asian, jota hän poliittisen eliitin jäsenenä ei olisi saanut nostaa esiin, toteaa mediatutkija Iiris Ruoho.

Teksti ja kuva: Matti Tohka