Rehnin surkea aloitus

Euroopan unionin toiminta rahoitetaan jäsenmaista Brysseliin lähetetyllä rahalla eli jäsenmaksuilla. Jäsenmaksuista osa palautetaan takaisin lähettäjille ns. EU-rahana, jotaa toiset maat saavat takaisin enemmän kuin toiset. Monet pohjoiset maat ovat nettomaksajia ja monet eteläiset maat nettosaajia.

Englannilla on parinkymmenen vuoden ajan ollut jäsenmaksustaan erityisalennus (British rebate): kaksi kolmasosaa sen nettojäsenmaksusta on pantu maksuun muille, eikä sen itse ole tarvinnut maksaa kuin kolmannes. Suomen osuus Englannin jäsenmaksusta on ollut noin 100 miljoonaa euroa vuodessa.

Komissio päätti heinäkuussa ehdotuksesta uusiksi vuosien 2007-2013 jäsenmaksuperusteiksi. Se ehdottaa, että Englannin jäsenmaksualennusta pienennetään ja että samainen jäsenmaksualennus ulotetaan myös muihin suuriin nettomaksajiin. Ehdotetaan, että jäsenmaksupalautukselle säädetään katto ja että jokainen jäsenmaa, jonka nettomaksuosuus on yli 0,35 % bruttokansantulosta, saa siitä kahden kolmaosan suuruisen palautuksen.

Kun suurista nettomaksajista tulisi pienempiä nettomaksajia, pienemmistä tulisi suurempia.

Suomen nettojäsenmaksuun ehdotus merkitsisi ehkä 100 miljoonan euron lisälaskua. Englannin rajoittamattoman alennuksen jatkaminen sellaisenaan saattaa tulla meille sitäkin kalliimmaksi. Jäsenmaksuperusteiden muutos vaatii jäsenmaiden yksimielisyyden (ja siis myös Englannin hyväksynnän).

Uuden komissaarimme Olli Rehnin ensimmäinen virkatoimi oli osallistuminen päätökseen Suomen nettojäsenmaksun kasvattamisesta.

Samassa kokouksessa hän osallistui myös päätökseen, jolla komission aloitteesta yritetään ajaa alas suomalainen sokerintuotanto. Se merkitsisi myös kotimaisten teollisten työpaikkojen menetystä sen ohella että kaikki sokerintuottajien investoinnit tuotantokoneisiin muuttuisivat arvottomiksi.

Näin toimii EU-väki.

"Euroasiantuntija"

Olli Rehn aloitti pätkäkomissaarina ja valittiin sen jälkeen Suomen hallituksen edustajaksi myös marraskuussa alkavaan komissaarin toimeen vuosiksi 2004-2009. Vuodesta 2014 lähtien eivät jäsenmaat saa enää automaattisesti omaa komissaaria, vaan pääkomissaari valitsee komissaarit jäsenmaiden asettamien ehdokkaiden joukosta. 

Jos jäsenmaa asettaa itsenäisen ehdokkaan, pääkomissaarilla on valta panna maan paikka kiertoon ja estää sillä tavalla valtioiden täysivaltaisuutta puolustavan ehdokkaan valinta. Sillä tavalla turvataan EU:n komissiossa euronationalistinen hegemonia. Se sopii kokoomuksen Alexander Stubbille, joka toimi Suomen maksamana virkamiesharjoittelijana pääkomissaari Romano Prodin esikunnassa. Että sellainen “euroasiantuntija”.