Kaksi EU-maata on nyt sanonut ylikansalliselle
perustuslaille EI. Yksikin olisi riittänyt.
Perustuslaki piti hyväksyä sellaisenaan
yksimielisesti.
Ranskan
äänestys ratkaisi
EU:n perustuslaki on eliittien projekti; alkaahan
se sanoilla: ”HÄNEN MAJESTEETTINSA BELGIAN KUNINGAS…”
Toisin kuin Suomen perustuslaissa valta ei tässä
laissa kuulu kansalle, vaan se siirretään
ylikansalliseen päätäntään isoille maille. Ei sitä
paitsi ole mitään EU-kansaa, eikä kansanvalta – eli
demokratia – ole niin ollen EU:ssa mahdollinen.
EU:n perustuslaki on valmisteltukin
epädemokraattisesti. Konventti, joka kirjoitti sen
ensimmäistä osaa puolitoista vuotta, oli epäedustava.
Perustuslain kolmatta eli laajinta osaa se ei
valmistellut lainkaan, vaan se tuli jostakin; eikä
kukaan vielä tänä päivänä tiedä, mistä.
Ei-mistään, sanoo toisaalla tässä lehdessä sen
kirjoitusvastaavana toiminut konventin pääsihteeri John
Kerr.
Perustuslaki on yritetty hyväksyttää
jäsenvaltioissa ikään kuin mailla, joilta vaaditaan
yksimielisyys, ei olisi madollisuutta sanoa EI. On
yritetty luoda hyväksymispakko.
Ranskalaiset nousivat tätä pakkovaltaa vastaan
kansanäänestyksessä äänin 55 %–45 %. Perässä
tulivat hollantilaiset äänin 62 %–38 %.
Vaikka tulisi vielä muitakin EI-tuloksia,
ratkaisevaa perustuslain hylkäämiselle oli Ranskan
tulos.
Perussopimuksista äänestettäessä ovat eurokraatit
tottuneet kävelemään pienten maiden (Tanska, Irlanti)
EI-tulosten yli. Hollantikin olisi vielä voitu panna
äänestämään uudelleen, mutta ei Ranskaa. Ranska on
Ranska, ja on hyvä, että meillä on Ranska.
Työn ja sosiaaliturvan puolesta
Vaikka Suomen poliittinen eliitti toistaa Brysselin
Akropolilta (korkealta paikalta) annettua mantraa, että
EU:n perustuslaki ei muuta mitään, sillä olisi
vallankumouksellisia vaikutuksia eurokansalaisten
elämään. Se veisi jäsenvaltioilta itsenäisyyden ja
täysivaltaisuuden jopa sodan ja rauhan kysymyksissä,
ja pienet kansat joutuisivat suurten maiden
lainsäädäntövallan alaisuuteen.
Ranskassa liittovaltiomiesten vallankumouksen esti
yksi henkilö: puolalainen putkimies. Hän
edusti kansalaiskeskustelussa sitä työvoiman vapaata
liikkuvuutta, joka tulkittiin hyökkäykseksi
ranskalaista työtä ja hyvinvointia vastaan. Hän
mobilisoi liikkeelle EI-äänestäjät. Ranskalaisia
huoletti ennen muuta se, että perustuslailla on
kielteinen vaikutus sosiaaliturvaan.
Ranskalaiset haluavat turvallisen yhteiskunnan, jossa
julkinen valta tuottaa hyviä julkisia palveluksia
kaikille, ja he äänestivät sen puolesta EI.
Epädemokraattista
propagandaa
EI voitti, vaikka kaikki suuret puolueet ja koko
media olivat KYLLÄ-puolella. Ranskan valtiollinen
televisio ja lehdet markkinoivat hyvin yksipuolisesti
äänestystä perustuslain puolesta. Ne kulkivat
jäljessä, ja niiden edellä kulkivat poliittisen
eliitin pillipiiparit. Ns. laatulehdistä esimerkiksi Le
Monde julistui kampanjan varhaisessa vaiheessa KYLLÄ:n
puolelle.
EI-puoli oli lähes voimaton
tajunnantuotantoteollisuuden yksipuolista propagandaa
vastaan. Käytettiin kuitenkin niitä aseita, joita oli
jaettu kansalle, ja EI-puoli valtasi internetin.
Kansalaiskeskustelun avulla luotiin tunnelma, joka oli
niin sakea EI:stä, että hallitus heitti kirveensä
kaivoon jo ennen äänestystä: pohdittiin vain
EI-voiton suuruutta.
Kansanäänestyksen tulokseen yritettiin vaikuttaa
myös ulkoa. EI-puoli saattoi hyötyä sitä, että yksi
toisensa jälkeen eurodemarit muista maista tulivat
sanomaan ranskalaisille, miten näiden pitää
äänestää. Kävi siellä Paavo Lipponenkin.
Kun lehdissä merkittävimmät apuun kutsutut
demarijohtajat lueteltiin nimeltä, Lipposen osalta
sanottiin, että paikalla oli myös ”joku Suomesta”.
Se niistä Lipposen EU:n presidenttiys-haaveista.
KYLLÄ-maiden hyväksynnät muiden maiden
parlamenteissa oli ajoitettu niin, että niiden oli
tarkoitus palvella Ranskan poliittista eliittiä.
Esimerkiksi Saksan liittoneuvosto äänesti aivan
kansanäänestyksen alla Saksan hyväksynnästä
perustuslaille. Sen jälkeen EU:n komissio ja sen
propagandakoneisto vetosivat ranskalaisiin sanomalla,
että perustuslaki pitää hyväksyä, kun lähes puolet
EU-maista oli sen jo hyväksynyt.
Demokratian
kunnioittamisesta
Jälkikäteen eurokraatit neuvovat Ranskaa niin,
ettei olisi pitänyt järjestää kansanäänestystä,
mikä ei siellä ole pakollinen. Tällä tavalla
euronationalistit paljastavat todellisen luonteensa:
hallitsijat eivät halua kuunnella hallittuja. Niinpä
kansanäänestyksen riskiä ei oteta Suomessa.
Perustuslaki oltiin valmiita panemaan
kansanäänestykseen viime syksynä tilanteessa, jossa
sen kannalla oli turvallinen enemmistö (70 %). Kun tuli
enemmän tietoa sen sisällöstä, KYLLÄ-puolen
enemmistö mureni ja kului pois. Mielipidetiedustelujen
luotettavuutta vähensi se, että niissä kysyttiin vain
kantansa muodostaneiden mielipidettä, eikä
kolmanneksella kansasta ollut asiaan kantaa. Kun tuli
äänestyspäivä, he äänestivät niin kuin muutkin,
ja tulos oli EI. Ikään kuin mitään ei olisi
tapahtunut… EU-maiden johtajien kesken oli ennen
äänestystä sovittu yhteisestä linjasta sitä
tilannetta varten, että Ranskassa tulee EI. Kaikkien
piti sanoa, ”että ei se mitään, että juna kulkee
ja että prosessi jatkuu”. Sitä mantraa hoettiin
myös Suomessa pääministeri Matti Vanhasen johdolla.
Sanoivatpa herrat mitä tahansa, demokratian nimissä
meidän on pidettävä kiinni siitä
johtopäätöksestä, että tämä perustuslaki on nyt
hylätty. Se pitää hyväksyä yksimielisesti, eli
kaikkien jäsenmaiden pitää se ratifi oida. Kun Ranska
on sen hylännyt, ja Hollanti vielä päälle, se
siitä. Sitä ei hyväksytä yksimielisesti.
Perustuslaki on vaipunut koomaan, ja odotetaan vain
letkujen irrottamista. On turha jatkaa perustuslain
hyväksyttämismenettelyä muualla. Nykyisessä
muodossaan se ei voi enää tulla voimaan. Jos siitä
tehdään B-versio, se on joka tapauksessa
käsiteltävä kaikkialla muuallakin uudelleen. On
puolustettava demokraattisten voimien voittoa yhdessä
maassa, ja tässä tapauksessa jo kahdessa, koska myös
Hollannissa demokratia voitti.