EU:n perustuslaissa lukee, että "tämä
perustuslaki ja lainsäädäntö... ovat ensisijaisia
jäsenmaiden lainsäädäntöön nähden".
Siitä tulee siis ylempi kuin on Suomen perustuslaki. Se
yritetään saada voimaan ilman että muutetaan Suomen
perustuslakia.
Suomi
on täysivaltainen
Suomen perustuslain mukaan "Suomi on
täysivaltainen tasavalta" ja "valtiovalta
Suomessa kuuluu kansalle". Jos tulee EU:n
perustuslaki, Suomi ei ole täysivaltainen eikä
valtiovalta kuulu kansalle, ei ainakaan Suomen kansalle.
Jos EU:n ja Suomen perustuslaki ovat ristiriidassa
keskenään, Suomen viranomaisten on pantava toimeen
EU:n tahto. Suomen perustuslain pykälässä 106
kuitenkin säädetään, että "jos tuomioistuimen
käsiteltävänä olevassa asiassa lain säännöksen
soveltaminen olisi ilmeisessä ristiriidassa
perustuslain kanssa, tuomioistuimen on annettava etusija
perustuslain säännökselle", siis Suomen
perustuslain säädökselle. Tämä muuttuu, kun tulee
EU:n perustuslaki. Sillä annetaan etusija sen
säädöksille, ja jos ei anneta, unio-nin tuomioistuin
antaa. Unionin tuomioistuimesta tulee
perustuslakituomioistuin, jolla on monopolioikeus EU:n
lakien tulkintaan. Sen tuomioista ei voi valittaa.
Suomen lakiin on kirjattu kansanvalta
Sitä, että EU:n perustuslaki on ensisijainen omaan
perustuslakiimme nähden, ei eliittimme halua kirjata
Suomen perustuslakiin. Ei haluta muuttaa perustuslain
94. pykälää, jonka mukaan "kansainvälinen
velvoite ei saa vaarantaa valtiosäännön
kansanvaltaisia perusteita." EU:n perustuslaki
vaarantaa Suomen valtiosäännön kansanvaltaiset
perusteet. Poliittinen eliittimme pelkää kuitenkin
muuttaa omaa perustuslakiamme.
Suomeen ei haluta perustuslakivaaleja
Suomen perustuslain muuttaminen on tehty
tarkoituksellisesti vaikeaksi. Sitä voidaan muuttaa
istuvassa eduskunnassa, jos se julistaa muutoksen
kiireelliseksi viiden kuudesosan (5/6) äänten
enemmistöllä ja hyväksyy muutosesityksen kahden
kolmasosan (2/3) enemmistöllä. Muussa tapauksessa
perustuslakia voidaan muuttaa kahdessa eduskunnassa niin
että ensimmäisellä kerralla muutos hyväksytään
yksinkertaisella äänten enemmistöllä ja vaalien
jälkeen uudelleen kahden kolmasosan (2/3)
enemmistöllä. Syntyisi mielenkiintoinen tilanne, jos
EU:n perustuslaki vaatisi kahden eduskunnan
päätöksen. Silloin Suomessa käytäisiin vuoden 2007
eduskuntavaalit perustuslakivaaleina, ja ehdokkaat
joutuisivat ilmoittamaan kantansa EU:n perustuslakiin.
Sellainen vaali muuttaisi Suomessa poliittiset
voimasuhteet, eivätkä isot puolueet ota sitä riskiä.
Siksi asiasta halutaan päättää valtiosopimuksena.
Valtiosopimus on kiertotie
Valtiosopimusten voimaansaattamisesta säädetään
Suomen perustuslaissa niin, että "lakiehdotus
kansainvälisen velvoitteen voimaansaattamisesta
käsitellään tavallisen lain
säätämisjärjestyksessä. Jos ehdotus kuitenkin
koskee perustuslakia tai valtakunnan alueen muuttamista,
eduskunnan on se hyväksyttävä sitä lepäämään
jättämättä päätöksellä, jota on kannattanut
vähintään kaksi kolmasosaa annetuista
äänistä." Vanhasen hallitus haluaa EU:n
perustuslain voimaan tällä tavalla nykyisessä
eduskunnassa kahden kolmasosan (2/3) äänten
enemmistöllä. Kansanäänestystä ei lain mukaan
tarvita. Jos sitä ei tarvita, hallitus ei sitä
eduskunnalle ehdota.
Kansanäänestys on suoraa demokratiaa
Kun poliittinen eliittimme ei halua muuttaa Suomen
perustuslakia EU-yhteensopivaksi vaan - eduskuntavaalien
pelossa - torjuu muutostarpeen, syntyy
kansanäänestystarve. Poliittinen eliitti torjuu myös
kansanäänestystarpeen. Kansanäänestys on suoraa
demokratiaa, ja sen saamiseksi kansan on käveltävä
nimikirjoituksin kansanvaltaa vastustavan eliitin
ylitse.