EU:n perustuslakikonventti hyväksyi luonnoksen EU:n
perustuslaiksi perjantaina 13. päivänä kesäkuuta.
Sillä halutaan muuttaa Euroopan historian kulkusuuntaa.
Halutaan, että kansat astelevat yhtä jalkaa
liittovaltioon.
Uusi unioni
Perustuslakiesityksessä on johdanto (jolla ei ole
lainvoimaa) ja neljä osaa: I. perustuslaki,
II.
ns. perusoikeuskirja, III. politiikkaosa sekä IV.
voimaantulomääräykset. Lisäksi perustuslakiin
liitettään paksu nippu hallitusten välisessä
konferenssissa (HVK) hyväksyttäviä julistuksia ja
pöytäkirjoja. Esityksen henki haluttiin kirjoittaa I
osan 1. artiklaan, joka kuuluu seuraavalla tavalla:
"Tällä perustuslailla, joka ilmentää Euroopan
kansalaisten ja valtioiden tahtoa rakentaa
tulevaisuuttaan yhdessä, perustetaan Euroopan unioni,
jolle jäsenvaltiot antavat toimivaltaa yhteisten
tavoitteidensa saavuttamiseksi. Unioni sovittaa yhteen
jäsenvaltioiden politiikat, joilla pyritään
saavuttamaan nämä tavoitteet, ja käyttää
yhteisönä jäsenvaltioiden sille antamaa
toimivaltaa." Perustuslailla siis perustetaan uusi
Euroopan unioni. Nykyinen unioni, joka on olemassa
lakkautetaan kumoamalla tähänastiset perussopimukset.
(IV osan 1. artikla) Sitä, pitääkö kaikkien
jäsenmaiden hyväksyä uuden unionin perustaminen,
jotta sen synty saa lainvoiman, ei ole kirjoitettu
teksteihin. Se on läpikotaisin poliittinen kysymys:
"Jos yhdellä tai useammalla jäsenvaltiolla on
ollut vaikeuksia ratifioinnissa, Eurooppa neuvosto ottaa
asian käsiteltäväkseen." (IV osan 6.4 artikla)
Liittovaltio vai ei?
Perustuslaista oli poistettu ensimmäisiin
luonnoksiin kirjoitettu sana "liittovaltio".
Sen sijasta uusi unioni käyttää
"yhteisönä" jäsenmaiden sille antamaa
toimivaltaa. Yhteisö-sana viittaa federalistiseen
yhteisömetodiin, joka on käytännössä sama asia kuin
liittovaltiometodi. Federalisteja vastaan tultiin myös
kirjaamalla perustuslain johdantoon muotoilu, jonka
mukaan ollaan "varmoja siitä, että Euroopan
kansat, jotka ovat ylpeitä identiteetistään ja
kansallisesta historiastaan, ovat päättäneet
ylittää entiset rajansa ja luoda yhteisen
tulevaisuuden lähentymällä yhä enemmän".
Sanamuodolla "lähentymällä yhä enemmän"
lepyteltiin federalisteja liittovaltio-sanan
poisjättämisestä. Heitä lohduttanee sekin, että
vaikka sana otettiin pois, sen sisältö jäi.
Perusoikeuskirja
EU:lle tulee oma oikeustoimihenkilöllisyys.
Jäsenmaiden asukkaille tulee kaksoiskansalaisuus:
ollaan sekä oman maan että EU:n kansalaisia.
Perustuslaissa määritellään EU-kansalaisten oikeudet
ja velvollisuudet. Peruslakiin kirjataan sellaisenaan
ns. perusoikeuskirja, joka oli valmistunut vuonna 2000
samalla konventtimetodilla kuin nyt valmisteltiin
perustuslaki (paitsi että hakijamaiden edustajat eivät
olleet silloin mukana). Isolla-Britannialla oli
kansallisia vaikeuksia hyväksyä perusoikeuskirja.
Maassahan ei ole omaa kirjoitettua perustuslakia, ja sen
poliitikoille kaikkinaiset kansalaisten oikeudet ja
velvollisuudet ovat vapauden rajoituksia.
Perusoikeuskirja hyväksyttiin, kun englantilaiset
saivat siihen liitetyksi virkamiesten laatimat
tulkintaohjeet, joiden mukaan EU-kansalaisten
perusoikeudet ja -velvollisuudet eivät olleet
absoluuttisia. Nämä tulkintaohjeet kirjattiin EU:n
perustuslain II osan johdantoon niin, että
"tässä yhteydessä unionin ja jäsenvaltioiden
tuomioistuimet tulkitsevat perusoikeuskirjaa ottaen
asianmukaisesti huomioon perusoikeuskirjan laatineen
valmistelukunnan puheenjohtajiston aloitteesta laaditut
selitykset." Tällä kirjauksella ei ole mitään
juridista merkitystä. Sen avulla Blairin hallitus
kuitenkin voi markkinoida perustuslakia kansalaisilleen.
Kaikki asianosaiset hyväksyivät huijauksen tietoisina
Blairin poliittista tarpeista.
Määräenemmistö-päätöksistä yleissääntö
EU:n uusista laeista aletaan päättää yleisesti
määräenemmistöillä. Jäsenmailta otetaan pois
veto-oikeus. Sen kuitenkin säilyttävät kolme suurta
jäsenmaata yhdessä. Niiden toisenlaista tahtoa ei 22
pienempää maata yhdessäkään saa äänestetyksi
kumoon. Tehtiin lehmänkauppoja (englanninkielellä
hevoskauppoja). Esimerkiksi perustuslain I osan
artiklaan 54.4 kirjattiin seuraava sanamuoto:
"Neuvosto tekee ratkaisunsa yksimielisesti
hyväksyessään perustuslain voimaantulon jälkeisen
ensimmäisen monivuotisen rahoituskehyksen."
Tällä pykälällä Espanja ostettiin perustuslain
hyväksymisen puolelle. Tällä kirjauksella se sai
mahdollisuuden kiristää muita maita taloudellisesti
päätettäessä pitkälle vuoden 2010 jälkeen
ulottuvista maatalous- ja koheesiotukiasioista tiettyjen
vanhojen jäsenmaiden (Espanja, Kreikka, Portugali ja
Irlanti) hyväksi. Konventin puhemiehistössä ostettiin
ja myytiin myös muita artikloja isojen maiden tarpeiden
mukaan.
Uudelle unionille lisää toimivaltoja
Uuden unionin ja europarlamentin päätösvalta
kasvaa, kun unionille annetaan jäsenvaltioilta uusia
yksinomaisia toimivaltoja ja lisää jaettuja
toimivaltoja. Näiden toimivaltojen lukumäärä
tuplaantuu, ja yhä useammissa asioissa ylikansallinen
Euroopan parlamentti voi tulevaisuudessa estää
jäsenmaiden yhteisen tahdon toteutumisen. Kun
määräenemmistöpäätökset ulotetaan myös
vapauteen, turvallisuuteen ja oikeuteen perustuvan
alueen muodostamiseen (I osan artikla 41), siihen
liittyy uusien juridisten toimivaltojen siirtämistä
unionille. Jopa rikoslainsäädäntöä halutaan
harmonisoida. Ylin tulkitsemisvalta toimivaltoja
koskevissa asioissa annetaan EU:n tuomioistuimelle. Se
on EU-instituutio, joka saa tulkita perustuslakia siinä
hengessä, että "perustuslaki ja lainsäädäntö,
jota unionin toimielimet antavat käyttäessään
unionille perustuslaissa annettua toimivaltaa, ovat
ensisijaisia jäsenvaltioiden lainsäädäntöön
nähden". (I osan artikla 10.1)
Pieniä maita rokotetaan
Eurooppa-neuvostosta, joka on valtionpäämiesten
kokous, tulee EU:n instituutio. Sille ei anneta
lainsäädäntövaltaa, mutta sille tulee pysyvä
puheenjohtaja, jota aletaan kutsua presidentiksi.
Ministerineuvostoissa säilytetään kiertävä
puheenjohtajuus, ja puheenjohtajuuskausi pidennetään
vähintään vuoteen. "Jollei perustuslaissa toisin
määrätä, neuvosto tekee ratkaisunsa
määräenemmistöllä." (I osan artikla 22) EU:lle
ei tule erityistä lakia säätävää neuvostoa, joka
muistuttaisi kaksikamarisen parlamentin ylähuonetta
(valtioiden, alueiden neuvostoa), mutta sen alkio
luotiin: tulee yleisten asioiden ja lakiasäätävä
neuvosto, joka lainsäätäjän roolissa toimii avoimin
ovin. EU:lle tulee oma ulkoasiainministeri, joka johtaa
yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ja toimii
ulkoasianministereiden neuvoston puheenjohtaja. Hän on
myös komission varapuheenjohtaja. Tällainen ratkaisu
on parlamentaristisesti tyylitön: näyttää että
virkamies johtaa ministereiden neuvostoa; että alempi
johtaa ylempää. Euroopan parlamentissa edustajien
määrälle tulee katto 732 jäsentä. Suomen edustajien
määrä alenee vähenee aluksi neljääntoista ja
myöhemmin lisää uusien jäsenmaiden liittyessä .
Mitä vähemmän on edustajia, sitä kapeampi on
demokratia. Demokratia on myös monimuotoisuutta,
sävyjä ja erilaisuutta, mutta europarlamentissa erot
murenevat isojen maiden ylikansalliseksi vallaksi.
Komissioon tulee kahden kerroksen komissaareja:
äänivaltaisia eurooppakomissareja ja komissaareja.
Komissiolla säilyy lakialoitemonopoli, mutta kun
komissiossa on vain 15 äänestävää
eurooppakomissaaria, kaikki maat eivät pääse tätä
kautta vaikuttamaan aloitteiden sisältöön. On vaara,
että komissaareja ei kierrätetä tasapuolisesti:
"Kollegio muodostetaan kulloinkin siten, että se
kuvastaa tyydyttävällä tavalla unionin kaikkien
jäsenvaltioiden väestöllistä ja maantieteellistä
kirjoa." (I osan artikla 25.3). Eurooppakomissaarit
valitaan kunkin jäsenmaan esittämän kolmen ehdokkaan
joukosta heidän "Eurooppa-asiaan sitoutumisensa
perusteella". (I osan artikla 26.2)
EU:n militarisointi
EU:n sotalaitoksesta tulee perustuslain mukaan
Nato-yhteensopiva. Ei olla tekemässä EU:lle Natosta
riippumatonta puolustusta. Miten voitaisiinkaan olla,
kun Irakin sodassakin suurista maista Iso-Britannia,
Italia, Espanja ja Puola hyväksyivät USA:n laittoman
hyökkäyksen ja kun sodan jälkeen myös Saksa on
palaamassa USA-ruotuun? Suomen näkökulmasta tärkein
osa perustuslakia on perustuslain yhteyteen
hyväksyttävä julistus (I osan artikla 40.7 ja III
osan artikla 209). Se määrittää viime kädessä,
onko maa liittoutunut vai liittoutumaton. On
todennäköistä, että hallitusten välisessä
konferenssissa jäsenmaat repivät auki konventin
paketin nimenomaan instituutioiden eli vallan uusjaon
osalta. Kaikki muu hyväksytään sellaisenaan? Myös
EU:n militarisoiminen.