 |
Suomi, kapinakenraali?
On sanottu, että Suomi on EU:n kapinakenraali ja
että Suomi johtaa hallitusten välisessä
konferenssissa (HVK) pienten jäsenvaltioiden rintamaa
perustuslain muuttamiseksi pienen maan näkökulmasta
käyttäjäystävällisempään suuntaan.
Totta
on se, että Suomen hallitus on esittänyt eduskunnalle
selonteon, jolla nostatetaan kapinahenkeä hallituksen
itsensä konventissa hyväksymää perustuslakiluonnosta
vastaan. Vanhasen hallitus esittää ainakin
viidenkymmenen asiakohdan muuttamista, jotta
perustuslaki kelpaisi.
Toiset maat ovat valinneet toisen toimintatavan. Saksa,
Ranska, Italia, Hollanti Belgia ja Luxemburg ovat
valmiita hyväksymään valmiin paketin sellaisenaan.
Blairin Englanti äksyilee Natonsa kanssa, mutta se
luetaan yleisesti tekstin viime vaiheessa sellaisenaan
hyväksyvien maiden rintamaan. Samoin Tanska ja Irlanti,
joissa hallitukset ovat pakollisen kansanäänestyksen
uhkan alla valmiita hyväksymään perustuslain
sellaisenaan.
Tanskan ja Irlannin hallitukset eivät halua tehdä
muutosesityksiä siksi, että pienten maiden
muutosesityksiä ei ole HVK:ssa helppo saada läpi. Jos
näissä maissa ilmenisi kansanäänestysten alla, että
ääneen lausuttuihin epäkohtiin ei saatu HVK:ssa
korjausta, kansalaisia olisi vaikea saada
äänestämään huonon perustuslain puolesta. Jotta
EI-puoli ei saisi tätä kampanjavälinettä, näille
hallituksille perustuslakiluonnos kelpaa sellaisenaan.
Suomen hallituksen linja on, että perustuslain
heikkoudet on viimeisen päälle kirjoitettu hallituksen
selontekoon eduskunnalle.
Suomi ei kuitenkaan aikone pitää kiinni varaumistaan
ja muutosesityksistään. Meillä on hallitus, joka ei
ole valmis pitämään kiinni - eikä sallisi kansankaan
kansanäänestyksessä kiinni pitää - maamme
täysivaltaisuudesta kansainvälisenä toimijana.
Suomi on EU:ssa ollut Lipposen
myöntyväisyyspoliittisella linjalla. On pyritty EU:n
sisäpiiriin, jonka kovin ydin on Nato. Ei ole ajettu
omaa etua, vaikka EU:ssa muut niin kyllä tekevät.
Ollaan valmiita olemaan uusalamaisia.
HVK:n päättyessä EU:n perustuslain hyväksymiseen ja
Suomen pääministerin nimikirjoitukseen on vertailtava
hallituksen selontekoa HVK:n lopputulokseen. Sillä
tavalla selviää, saiko Suomi läpi
muutosesityksiään. Ei monta saanut.
Lisäperusteeksi kansanäänestykselle käy sitten se,
että hyvistä pyrkimyksistä huolimatta Suomen hallitus
joutui hyväksymään perutuslain muiden sanelemassa
muodossa. Jos Suomen tapaiset pienet maat saisivat
tahtonsa läpi jossakin muussakin kuin
komissaariasiassa, perustuslakia ei tule. Siitä
pitävät EU:n suuret huolen. Ne eivät halua maiden
tasa-arvoa.
Se, että saadaan jokaiselle maalle oma äänivaltainen
komissaari, johon Saksakin on yllättävän aikaisessa
vaiheessa suostumassa, ei ole peruste perustuslain
hyväksymiselle. Itse asiassa esitys omien
äänivaltaisten komissaarien menettämisestä saattoi
olla vain täky, jolla kiinnitettiin julkinen huomio
pois muista asioista. Sillä tavalla saadaan unohtumaan
muun muassa se, että vuonna 2009 me emme saa enää
itse valita omaa komissaariamme. Muut valitsevat meille
komissaarin, jonka pitää olla ”Eurooppa-asiaan
sitoutunut” - eli siis liittovaltiomies tai
-nainen.
Eurooppa-asia on liittovaltioasia.
Esko Seppänen meppi, vasemmistoliitto
| |
|