Liittoutumattomuus olisi meille
turvallisinta
Kuinka Nato-optiosta tuli "todellinen vaihtoehto"
Suomalaisten mielestä on turvallista olla kuulumatta
sotaliitto Natoon.
Se ei ole marttakerho eikä rauhanyhdistys.
Pelätään, että Natossa meidät vedetään mukaan
kaukaisiin konflikteihin ja että Naton kautta kriisit
ja konfliktit tulevat sen jälkeen kaukomailta Suomeen.
Kansa pelkää Natoa
Madridin terrori-isku päivälleen
puolitoista vuotta New Yorkin tornien sortumisen
jälkeen
osoittaa perustelluksi pelon siitä, että sotiminen
vierailla mailla lisää turvattomuutta kotona.
Espanja lähetti Irakin öljysotaan
sotilaitaan vastoin kansan lähes yksimielistä tahtoa,
ja tapahtui, mitä kansa pelkäsi: sota tuli Espanjaan.
Voi olla, että Nato-jäsenyyden
kannatus väheni tämän seurauksena myös Suomessa
suomalaisten pohtiessa omaa turvallisuuttaan.
Suomea pannaan Nato-kuntoon
Nato-töpseliä ei olla ihan tänä
vuonna panemassa seinään, mutta Suomessa kuljetaan
Nato-tietä.
Kapulakielellä on puhuttu
liittoutumattomuudesta vallitsevissa oloissa.
Tämä "vallitsevissa oloissa" on ollut ns.
Nato-optio: voidaan äkkiä päättää, että olot
eivät ole enää vallitsevat.
Maaliskuun puolivälissä
eduskuntaryhmien työryhmä esitti, että "Naton
jäsenyyden tulee olla Suomen turvallisuuspolitiikan
todellinen vaihtoehto tulevaisuudessakin".
Kapulakielellä Nato-optio muuttui todelliseksi
vaihtoehdoksi.
Kaikki merkittävät puolueet,
vasemmistoliittokin, alkavat pitää Nato-jäsenyyttä
"todellisena vaihtoehtona".
Naton perusta: kollektiiviset
turvatakuut
Puolustusministeriö omasta
puolestaan julkisti samoihin aikoihin työryhmänsä
arvion Suomen Nato-jäsenyyden kustannuksista. Otettiin
myös poliittista kantaa.
Työryhmän mukaan Naton ytimenä
säilyy "kollektiivisiin turvatakuihin perustuva
jäsenmaiden yhteinen puolustus" ja Nato-maat
"toteuttavat sotilaalliset turvatakuunsa
jatkossakin NATO:n kautta" eikä EU:lle tulla
rakentamaan NATO:a vastaavia sotilaallisia rakenteita.
EU:lla ei näin ollen "tule olemaan
varteenotettavaa NATO:sta erillistä kykyä
turvatakuiden toteuttamiseen".
Tämä arvio kertoo koruttomasti EU:n
perustuslakiin hyväksyttyjen kollektiivisten
turvatakuiden merkityksen. Hyväksymällä ne
perustuslain tekstiin Suomi otti poliittisen askeleen
Nato-jäsenyyden suuntaan; puolustusvoiman komentajan Juhani
Kaskealan mukaanhan turvatakuut edellyttävät Naton
jäsenyyttä.
Suomen tie Natoon kulkee EU:n kautta.
Kun EU:n perustuslaki on hyväksytty ilman oman
perustuslakimme muuttamista ja kansanäänestystä
tullaan kansalle sanomaan, että Nato-jäsenyys on
hyväksytty perustuslain yhteydessä samalla tavalla
kuin EMU muka hyväksyttiin kansanäänestyksessä
EY-jäsenyydestä.
Puolustusministeriön työryhmän
mukaan Nato-jäsenyys voidaan toteuttaa pelkän
valtiosopimuksen muodossa ilman että muutetaan Suomen
perustuslakia tai ilman että asiasta järjestetään
kansanäänestys.
Jäsenmaksu on vain osa kustannuksista
Puolustusministeriössä arvioidaan,
että Naton jäsenmaksu eli Suomen osuus
yhteisistä kuluista on 35 miljoonaa euroa.
Se on vähän, mutta on otettava
huomioon, että Naton luonne poikkeaa EU:sta.
EU:n jäsenmaksu lähetetään
Brysseliin, josta suurin osa siitä palautuu takaisin
kotiin. Suomen osalta hävikkiä syntyy
nettojäsenmaksun muodossa runsas miljardi mummon
markkaa vuodessa. Viime vuosi saattoi olla kallein
jäsenyysvuosi tähän mennessä, ja taakka kasvaa.
Nato ei tule jäsenmaille maksuun
jäsenmaksuna vaan omien varustelumenojen
lisäämisenä. Kalleinta on osallistuminen sotiin,
joita nimitetään virallisessa kielessä
kriisinhallinnaksi.
Työryhmän mukaan kalleinta olisi
sodanjohtojärjestelmien yhteensovittaminen Naton
kanssa. Suomen ulkopuolella tapahtuvia
turvatakuuoperaatioita varten pitäisi varustaa
kokonainen prikaati. Ilmavoimien pitäisi parantaa
koneiden ilmatankkauskykyä ja hankkia hyökkäysaseiksi
ilmasta maahan ammuttavia ohjuksia. Merivoimien pitäisi
voida osallistua Itämeren ulkopuolisiin operaatioihin.
Uutta rahaa ei tarvittaisi oman maan
puolustamiseen vaan operaatioihin kaukomailla.
EU:n kriisinhallinta on sitä
itseään
Nato-Suomessa pitäisi myös
kouluttaa ja varustaa iskujoukkoja euroatlanttisen
alueen ulkopuolella toteuttavia vaativampia
sotilaallisia operaatioita - eli
hyökkäysluonteisia iskuja - varten. Työryhmä toteaa
aivan oikein, että "vastaavia vaatimuksia on
nähtävissä myös EU:n sotilaalliseen
kriisinhallintaan liittyvän nopean toiminnan
kehittämisen myötä".
Siitä on EU:n perustuslaissa
kysymys!
Kun taistelutehtäviin ulkomailla ei
voida lähettää varusmiehiä, aloitetaan Utissa
erityisten "sopimussotilaiden" koulutus. Sopimussotilaat
ja heistä muodostetut erikoisjoukot ovat suomalaisia palkkasotilaita.
Halutaan myös "nopeutta
poliittisiin päätöksiin". Se merkitsee, että
rauhanturvalakia pitäisi muuttaa, jotta suomalaisia
voitaisiin lähettää sellaisiin laittomiin sotiin,
joita käydään ilman YK:n mandaattia.
Natossa maksavat ennen muuta
operaatiot
Naton jäsenmaksu ei ole kovin
merkittävä eikä Nato tule Suomelle samalla tavalla
kalliiksi kuin EU. Se tulee kalliiksi eri tavalla.
Nato oli antanut liittoutumaan
29.3.2004 liittyneille uusille maille suosituksen, jonka
mukaan varusteluun pitäisi käyttää 2 %
bruttokansantuotteesta. Suomessa se merkitsisi 4-5
miljardin entisen markan lisälaskua asevarusteluun. Se
olisi pois sosiaalisesta turvallisuudesta, eikä näitä
rahoja käytettäisi suoranaisesti edes oman
maanpuolustuksen tarpeisiin.
Natossa maksaa varustautuminen ja osallistuminen
uudenlaisiin sotiin. Sotavarustelua kutsutaan myös
terrorismin vastaiseksi taisteluksi.
|