Helsingin Sanomat oli haastatellut
puolustusministeriön puolustuspoliittisen osaston
päällikköä Pauli Järvenpäätä.
Hän
on siviili, mutta ministeriössä hän on kenraaleiden
esimies.
Järvenpää kuuluu Suomen natottajiin niin kuin niin
monet entiset ja nykyiset puolustusministerit.
Siviileillä tuntuu olevan suurempi hinku sotaan kuin
kenraaleilla.
Vain yhtä puuttuu
Haastattelun perusteella lehti tiesi kirjoittaa,
että "Suomen poliittinen ja taloudellinen tilanne,
lainsäädäntö, puolustuspolitiikka, asiakirja- ja
henkilöturvallisuus sekä sotilaallinen
yhteistoimintakyky täyttävät jo selkeästi Naton
asettamat ehdot. Niiden puolesta Suomi kelpaisi Naton
jäseneksi vaikka heti."
Mutta yhtä ehtoa ei Suomi vielä täytä. Mikä se
on?
Se on Suomen kansan tuki. Suomen kansa ei halua sitoa
maatamme Nato-jäsenyyteen ja sitä kautta sotiin ja
konflikteihin vierailla mailla. Gallupin mukaan vain 11
% haluaa.
Jotta kansa saataisiin muuttamaan mielipiteensä, on
poliitikkojen tehtävä pehmittää kansa Naton
puolelle.
Siihen tarkoitukseen käytetään
puolueuskollisuutta; sitä, että ihmiset eivät
ajattele itse vaan että antavat ammattipoliitikkojen ja
karrieristien ajatella puolestaan.
Puolueuskollisuuteen vedoten poliitikot yrittävät
seuraavien vaalien jälkeen saattaa loppuun käynnissä
olevan prosessin: Suomen viemisen sotaliiton jäseneksi.
Helsingin Sanomissa haastateltu Järvenpää kertoo,
että Euroopan liittoutumattomille maille on ehdoteltu
myös Naton liitännäisjäsenyyttä.
On vaikea kuvitella, mitä se pitäisi sisällään
enemmän siitä, missä me jo olemme. Me olemme jo Naton
sotilaallinen liitännäisjäsen!
Varsinaiselle Nato-jäsenyydelle ei Järvenpää
keksi "äkkipäätään yhtään haittaa".
Se, että jäsenyys tulisi Suomelle kalliiksi ja
pitäisi rahoittaa sosiaaliturvan ja koulutuksen
leikkauksin, ei ole näille herroille haitta.
Poliittisella eliitillämme on Nato-optio:
Suomi on liittoutumaton - vain - "vallitsevissa
oloissa".
Vähätellään Naton merkitystä. Puolustusministeri
Jan-Erik Enestam sanoo, että "Nato on vain
yksi kansainvälinen järjestö muiden joukossa" ja
että "Nato-ratkaisu ei ole tarpeeksi suuri
kansanäänestykseen."
Suomea vie Natoon EU-jäsenyyden logiikka, ja kaikki
asianosaiset tietävät, miten Suomi liitetään Naton
jäseneksi.
Se tapahtuu niin, että vuoden 2003 eduskuntavaalien
jälkeen hallitukseen pääsevät vain ne puolueet,
jotka kannattavat Suomen liittymistä Natoon. Erotetaan
jyvät akanoista, paitsi että akanoita ei jää siinä
erottelussa jäljelle. Kaikki puolueet haluavat
hallitukseen, vaikka se veisi meidät Natoon. Kansalta
ei asiaa kysytä kansanäänestyksessä.
Hallituspuolueet, joiden pitää hyväksyä ennalta
Nato-jäsenyys, valmistelevat hallitusohjelman. Siinä
päätetään tehdä selvitys Nato-jäsenyyden eduista
ja haitoista. Tiedetään sen selvityksen lopputulos:
Natoon, ja töpseli seinään heti!
Pitäisi olla rehellisempiä. Eduskuntavaalien vuonna
2003 pitäisi olla Nato-vaalit. Puolueet eivät sitä
kuitenkaan halua. Puoluepamput haluavat valtaan, eikä
valtaan pääse, jos ei ole Naton puolella.
Jos pidämme Suomen itsenäisenä ja
liittoutumattomana, saamme itse päättää sodasta ja
rauhasta. Nato-jäsenyys toisi meille muiden sotiin
osallistumisen pakon ja automatiikan. Turvallisinta
olisi kantaa vastaa vain omista tekemisistä.