Hallitus ja MTK voimattomia eurokraattien syleilyssä
Eräät Pohjanmaan maanviljelijät
kääntyivät asiassaan europarlamentaarikko Esko
Seppäsen puoleen. Asia oli
se, että he halusivat nostaa EY-tuomioistuimessa
kanteen Suomen hallitusta vastaan. Peruste
sille on, että maataloustukia on leikattu vastoin
Suomen EY-liittymissopimusta.
Asianajotoimiston lausunto
Viljelijöiden juridisen aseman
selvittämiseksi Seppänen tilasi lausunnon
maataloustukiasioista asianajotoimisto ANPR Oy:ltä. Sen
valmistelivat juristit Vesa Silaskivi ja Jouni
Alanen.
Perinpohjainen lausunto
löytyy kokonaisuudessaan tästä.
Johtopäätös Suomen valtion
haastamisesta Luxemburgin tuomioistuimeen oli tyly:
"Yksittäisillä maatalouden
harjoittajilla ei ole tehokkaita oikeuskeinoja
komissiolle tehtävän Suomen tukiesityksen, kuten ei
myöskään komission tukipäätöksen,
riitauttamiseksi. Siten asiaan liittyvä oikeudellinen
argumentaatio ja vaikuttaminen on kohdistettava ensi
sijassa kansallisen tukiesityksen valmisteluun sekä
(tarvittaessa) komission päätösharkintaan."
Suomalainen maanviljelijä ei siis
ole omassa asiassaan osapuoli suhteessa EU:n
maatalouspolitiikkaan eikä komission ja Suomen
hallituksen harjoittamaan laintulkintaan!
Maataloustuet
Suomen maanviljelijät saavat
tukiaisia noin 1 800 miljoonaa euroa vuodessa.
Yllättävää on, että suurin osa
(1 000 miljoonaa euroa) maksetaan valtion kassasta
Suomen veronmaksajien varoista ja että vain pienempi
osuus (800 miljoonaa euroa) tulee EU:n
jäsenmaksuvaroista ns. yhteisötukina.
Yhteisötukia ovat suora CAP-tuki
(josta viimeisimmässä maatalousuudistuksessa tehdään
tuotannosta riippumaton tilatuki), luonnonhaittakorvaus
(eli LFA-tuki) ja ympäristötuki.
Luonnonhaittakorvausta ja
ympäristötukea on viime vuosina täydennetty
kansallisilla lisäosilla, joiden maksuun EU ei
osallistu.
EU:n eurokraattien tavoite on kaiken
maatalouspolitiikan yhteisöllistäminen eli
yhdenmukaistaminen. Halutaan irrottaa tukiaiset
tuotannosta eräänlaiseksi maaseudun asuttuna
pitämisen sosiaalipolitiikaksi. Taustalla ovat maailman
kauppajärjestön WTO:n maatalousneuvottelut, joissa
ollaan päätymässä siihen, että sallittuja ovat vain
tuotannon määrästä riippumattomat tuet.
Pohjoinen tuki
(142-artikla)
Maatalouspolitiikka on komission
ylikansallisessa toimivallassa. Suomi kuitenkin sai
EY-liittymissopimuksessa luvan maksaa
maanviljelijöilleen kansallisia tukia.
Pohjoisen viljelijöille neuvoteltu 142-tuki
on luonteeltaan pysyvä tuki, joka perustuu vaikeisiin
luonnonolosuhteisiin. Siitä päättää Suomi, eikä
sitä saa leikata niin että se johtaisi maatalouden
harjoittamisen edellytysten rapautumiseen pohjoisilla
142-alueilla.
Artiklassa 142 on asetettu
kansallisen tuen maksulle rajoituksia: tukien
kokonaistaso ei saa nousta verrattuna aikaan ennen
Suomen liittymistä yhteisöön eikä tuki saa johtaa
tuotannon kasvamiseen.
Suomen kymmenen EU-jäsenyysvuoden
aikana on maahan raivattu 400 000 hehtaaria uutta
peltoa. Samaan aikaan on EU:n vaatima tilakoon
kasvattaminen luonut paineita ylittää suurimmat
sallitut maidontuotannon kiintiöt. Jos tuotanto kasvaa,
uuden tuotannon tuki on pois vanhoilta tuottajilta.
Etelän tuki
(141-tuki)
Kun jäsenyysneuvotteluissa pohjoinen
sai kansallisin varoin kustannettavan 142-tukensa,
Etelä-Suomi oli jäämässä huonompaan asemaan.
Niissä merkeissä etelälle räätälöitiin oma
kansallinen tuki liittymissopimuksen artiklalla 141.
Kansallista 141-tukea voidaan
maksaa, jos Suomelle eteläosille aiheutuu yhteisestä
maatalouspolitiikasta "vakavia vaikeuksia". Se
ei ole pysyvä niin kuin 142-tuki. Komission mukaan se
on tilapäinen ja sen pitää olla ajan kanssa aina
aleneva.
EY-jäsenyysneuvottelujen yhteydessä
annettiin muuta ymmärtää. Sanottiin, että oli
neuvoteltu pysyvä tuki myös etelään. Se käänsi
monen viljelijän pään jäsenyyden puolelle.
Suomen EY-jäsenyys oli näistä
viljelijöistä kiinni. Sosialidemokraatit tiesivät
sen. Siksi he sitoutuivat paljon suurempiin kansallisiin
tukiin Suomen valtion kassasta eli veronmaksajien
kukkarosta kuin oli ollut puolueen perinteinen
maatalousvastainen linja. Demarit halusivat Suomesta
EU:n jäsenen ja olivat valmiita maksamaan siitä
kalliin hinnan maatalouden kansallisina tukina.
Kun monissa muissa maita maataloutta
ylläpidetään EU:n varoin, Suomen tukiaisista
suurimman osan maksavat suomalaiset itse.
Pakkosolidaarisuus
Etelän 141-tukia, jotka ovat olleet
tuotantoon sidottuja, on ruvettu komission vaatimuksesta
leikkaamaan. Leikkaukset ovat kohdistuneet erityisesti
kotieläintiloihin.
Tuotantoon sidotut tukien leikkaukset
on korvattu viljelijöille uudella LFA-tuen lisäosalla,
joka maksetaan Suomen varoista (samoin kuin 141-tuki).
Hallituksen mukaan komissio ei ole
suostunut siihen, että luonnonhaittakorvausta eli
LFA-tukea voitaisiin korottaa enemmän Etelä-Suomessa,
jossa 141-tukea leikataan. Kun LFA-tuen kansallinen
lisäosa pitää ulottaa koko maahan, hallitus esittää
leikattavaksi pohjoisen 142-tukea, jotta tukien
kokonaismäärä ei nouse.
Vanhasen hallitus perustelee
pohjoisen tuen leikkauksia viljelijöiden
keskinäisellä pakkosolidaarisuudella: jos etelän
viljelijöiden tuki alenee, alennettakoon myös
pohjoista tukea.
Johtopäätöksiä
Maailmankaupassa paineet EU:n
maataloustukiaisten kaikkinaiseen alentamiseen ovat
suuret.
Kun EU:n maatalouspolitiikka on
poukkoilevaa, eri alueiden ja tuotantosuuntien väliset
tukisuhteet muuttuvat ja luovat epävarmuutta.
Suomen hallitus ei ole taistellut
tehokkaasti 141- ja 142-tukien leikkauksia vastaan, vaan
on niellyt niiden leikkaukset yhteisöllisen LFA-tuen
kansallisen lisäosan lisäämisen varjolla. On pantu
tukiaiset uusjakoon viljelijöiden kesken.
MTK tasapainoilee etelän ja pohjoisen viljelijöiden
etujen turvaamisen välillä. Kun 142-tuki turvaa
teoriassa pohjoisen edut, MTK ei pysty turvaamaan niitä
käytännössä.
|