Suomi on sitoutumassa EU:n pysyvään
jäsentyneeseen yhteistyöhön ja sen mukaisiin
operaatioihin ja sotilasmenojen kasvattamiseen yhteisiä
hyökkäystoimia (mutta ei oman maan puolustamista)
varten. Suomen hallituksen poliittiset sitoumukset on
kirjattu perustuslain yhteydessä hyväksyttävään
lisäpöytäkirjaan. Tässä mainitun pöytäkirjan
artiklat:
1 artikla Unionin perustuslain I-40 artiklan 6
kohdassa tarkoitettuun pysyvään jäsentyneeseen
yhteistyöhön voivat liittyä jäsenvaltiot, jotka
Euroopan perustuslaista tehdyn sopimuksen
voimaantuloajankohdasta lähtien sitoutuvat: a)
osallistumaan tiiviimmin
puolustusvoimavarojensa
kehittämiseen kehittämällä kansallisia
voimavaratarjouksiaan ja osallistumalla tarvittaessa
monikansallisiin joukkoihin, tärkeimpiin
eurooppalaisiin puolustustarvikeohjelmiin ja
puolustusvoimavarojen kehittämisestä, tutkimuksesta ja
hankinnasta sekä puolustusmateriaaleista vastaavan
viraston toimintaan; ja b) siihen, että niillä
viimeistään vuonna 2007 on valmiudet antaa
käyttöön, joko kansallisesti koottuja tai osana
monikansallisia joukkoja, suunniteltuihin tehtäviin
kohdennettuja taisteluyksiköitä, jotka on taktisella
tasolla koottu taisteluosastoiksi, joilla on
tukitoimintoja, kuljetus ja huolto mukaan lukien, ja
joilla on kyky aloittaa III-210 artiklassa
tarkoitettujen tehtävien toteuttaminsen 5-30
vuorokauden erityisesti Yhdistyneiden Kansakuntien
esittämiin pyyntöihin vastaamiseksi ja joita voidaan
ylläpitää aluksi 30 vuorokauden ja tarvittaessa
ainakin 120 vuorokauden ajan.
2 artikla Pysyvään jäsentyneeseen yhteistyöhön
osallistuvat jäsenvaltiot sitoutuvat 1 artiklassa
tarkoitettujen tavoitteiden saavuttamiseksi: a) Euroopan
perustuslaista tehdyn sopimuksen voimaantulosta lähtien
tekemään yhteistyötä puolustustarvikkeisiin
liittyvien investointimenojen tasoa koskevien
hyväksyttyjen tavoitteiden saavuttamiseksi ja
tarkastelemaan näitä tavoitteita säännöllisesti
uudelleen unionin turvallisuusympäristön ja
kansainvälisten velvollisuuksien valossa; b)
mahdollisuuksien mukaan lähentämään puolustusalan
välineitään muun muassa yhdenmukaistamalla
sotilaallisten tarpeiden määrittelyn, kokoamalla
puolustusvoimavaransa yhteen ja tarvittaessa
erikoistumalla sekä edistämällä yhteistyötä
koulutuksen ja logistiikan alalla; c) toteuttamaan
konkreettisia toimenpiteitä joukkojensa
käytettävyyden , yhteistoimintakyvyn, joustavuuden ja
toimintavalmiuden vahvistamiseksi muun muassa
määrittelemällä joukkojen käyttöön antamista
koskevat yhteiset tavoitteet, mahdollisesti myös
tarkastelemalla uudellen kansallisia
päätöksentekomenettelyjään; d) tekemään
yhteistyötä sen varmistamiseksi, että ne toteuttavat
voimavarojen kehittämisjärjestelyn puitteissa
todettujen puutteiden korjaamiseksi tarvittavat
toimenpiteet, monikansallinen toiminta mukaan luettuna,
sanotun kuitenkaan vaikuttamatta niitä koskeviin
sitoumuksiin Natossa; e) osallistumaan tarvittaessa
viraston puitteissa yhteisten tai eurooppalaisten
puolustustarvikeohjelmien kehittämiseen.
3 artikla Virasto ottaa osaa osallistuvien
jäsenvaltioiden voimavaratarjousten säännölliseen
arviointiin, erityisesti kun on kyse sellaisista
tarjouksista, joiden tekemisessä on noudatettu muun
muassa 2 artiklan pohjalta laadittavia kriteerejä, ja
raportoi niistä vähintään kerran vuodessa.
Arviointia voidaan käyttää pohjana neuvoston unionin
perustuslain III-213 artiklan mukaisesti hyväksymille
suosituksille ja päätöksille.