Annariitta Minkkinen on vihainen radiolle ja
televisiolle.
Ohjelma-aika täytetään harmittomilla visailuilla ja
laatikkoleikeillä.
Radiossa suoranaisella tyhjän puhumisella.
Aivan kuin asian puhuminen olisi kiellettyä.
Annariitta Minkkinen on tehnyt
laulajana pitkän ja mainekkaan uran. Hänen laajaan
repertuaariinsa ovat kuuluneet niin työväenlaulut kuin
chansonit, niin iskelmät kuin kreikkalainen
kansanmusiikki.
Viime aikoina hän on kiertänyt
Suomea esittämässä Bertolt Brechtin teksteihin
perustuvaa konserttia. Konsertin tunnus on Brechtin
tunnetut, edelleen ajankohtaiset säkeet: "mitä
aikaa on tämä, jolloin puhe puista on melkein rikos,
koska siinä vaietaan niin monista rikoksista."
Viime vuosina on taitelijoiden
poliittinen aktiivisuus kasvanut. Hyvänä esimerkkinä
Annariitta Minkkinen pitää tästä vime vuoden
Oscar-gaalaa peace-merkkeineen ja Oscar-voittaja Moorea
puheineen. Michael Moore tuomitsi kiitospuheessaan
Yhdysvaltain Irak-politiikan kuuluisilla sanoilla:
" Häpeä, Mr Bush, häpeä!"
- Kun olen kiertänyt Suomea tämän
Brecht-konsertin kanssa, olen iloinen siitä, että
yleisön joukossa on ollut paljon nuoria. Ihmisiä,
joiden ei olettaisi edes kuulleen Brechtistä, sanoo
Minkkinen.
Poliittinen laulu elää Suomessa
uutta renesanssia. Osalle kuulijoista on kysymys vain
nostalgiasta. Mutta osan sytyttää vanhojenkin tekstien
ajankohtaisuus.
- Lauri Sipari kirjoitti vuonna 1971
Yrjö Nipanen -näytelmään laulun Euroopan
syrjäkylät. Se on kuin ennustus siitä, miten tässä
tulee käymään. Se on edelleen viiltävän
ajankohtainen.
- Maailma on entistä pahemmin
blokkiutunut EU:n kehittymisen myötä. On me ja muut.
Tätä aikanani pyrin vastustamaan, kun äänestin ei
Suomen EU-jäsenyydelle. Koen, että nämä liitot -
niin EU:t kuin Natot - on suunnattu muita vastaan.
- Kun avaa tv-uutiset, sieltä tulee
pelkkää Natoa ja puolustusulottuvuutta. Mistään
puolustuksesta ei ole kysymys, vaan liittoutumisesta
Yhdysvaltojen kanssa. Minusta oli hyvä, että
Jäätteenmäki toi tämän esiin. Sitä en ymmärrä,
miksi kansa ei näistä Lipposen hankkeista suuttunut.
- En ymmärrä sitäkään, miksi uomessa niin
vaisusti reagoidaan siihen että ne syyt, joiden
perusteella Irakiin hyökättiin, ovat osoittautuneet
valheelliseksi. Skottiystäväni kertoi minulle, miten
heillä mielenosoitukset ovat lähes päivittäisiä.
- Osasyy tähän suomalaisten
passiivisuuteen on median hampaattomuus. Kukaan ei
enää aseta haastattelemaansa henkilöä koville, ei
varsinkaan jos on kysymys Lipposesta. Kun edes joskus
tehtäisiin joku vastakysymys tärkeistä asioista.
- Minusta taitelijoiden pitäisi
myös olla aktiivisempia yhteiskunnallisissa asioissa.
En tarkoita, että taiteilijoiden pitäisi olla mitään
"puolueen sotureita". Onko passiivisuuden
syynä se, että poliittinen kontrolli on kovaa.
Taitelijat ehkä aiheellisesti pelkäävät, että
yhteiskunnallinen aktiivisuus johtaa heidän
syrjäytymiseensä joukkotiedotuksessa: ei haastatella,
ei "päästä" televisioon.
- Toisaalta kukaan ei voi yksin
lähteä liikkeelle. Ei voi tulla toreille julistamaan,
että "minä tulin yliopistolta teille kaikille
sanomaan".
- Olen nyt kiertänyt Suomea Brechtin
tekstien kanssa.
- Minulle on ollut yllätys millainen
kysyntä hänellä on nyky-Suomessa. Turusta
Rovaniemelle, Oulusta Valkeakoskelle.
Teksti ja kuva: