Europarlamentti ottaa kantaa monenlaisiin asioihin,
kaikkien kiihkeimmin sellaisiin, joissa sillä ei ole
toimivaltaa.
Huhtikuussa se tuotti oma-aloitteisen mietinnön
"Euroopan" turvallisuus- ja
puolustusjärjestelmästä.
Raportin pohjanpaperin oli kirjoittanut ranskalainen
oikeistomeppi, kenraali Philippe Morillon.
Euroopan parlamentti otti mietinnössä kannan, jonka
mukaan EU tulee militarisoida.
EU:n sotakulut haluttiin rahoittaa yhteisestä
budjetista. Rahaa haluttiin niihin tarkoituksiin
nykyistä paljon enemmän.
EU:n käyttöön haluttiin vuoteen 2004 mennessä 5000
sotilaan jatkuvassa valmiustilassa olevat iskujoukot ja
vuoteen 2009 mennessä joukot, joilla voitaisiin
operoida Kosovon sodan suuruisia konflikteja.
Puolustusministereitä varten pitäisi perustaa oma
neuvosto. Sotilaskoulutusta varten haluttiin perustaa
yhteinen sotilasakatemia "eurooppalaisuuden
siementen kylvämiseksi sekä asevoimiin että
siviiliväestön keskuuteen yhteisen puolustuskulttuurin
varmistamiseksi".
Euroopan avaruusjärjestö (ESA) haluttiin siirtää
siviilikäytöstä myös sotilaskäyttöön. Uuteen
perustuslakiin pitää parlamentin mukaan kirjata
sotilaallisen solidaarisuuden lauseke terrorismin
vastaisen sodan kaikkinaisia tarkoituksia varten. EU:n
sotilaallisesta ulottuvuudesta haluttiin
Nato-yhteensopiva.
Perustuslakiin haluttiin niin ikään kirjata yhteistä
puolustusta koskeva lauseke niitä maita varten, jotka
haluavat tehdä EU:sta sotaliiton Naton ja WEU:n
perussopimusten 5. artiklan hengessä.
Tätä Suomen ulkopoliittisen linjauksen muutosta ja
rautaa rajoille kannattivat suomalaisista mepeistä Iivari,
Kauppi, Paasilinna, Suominen ja Vatanen.
Sitä vastaan äänestivät Uma Aaltonen, Mikko
Pesälä, Samuli Pohjamo, Esko Seppänen, Matti Wuori
ja Paavo Väyrynen. Tyhjää äänestivät Korhola
ja Matikainen-Kallström ja äänestyksestä
lintsasivat Myller, Thors ja Virrankoski.
Tämä mielipidejakauma toteutui pääosin myös muissa
raportin ongelmallisissa äänestyksissä.
Äänestettäessä koko raportin hyväksymisestä
vihreiden uusi edustaja Uma Aaltonen liittyi
militaristien rintamaan, mikä oli kehno alku lyhyelle
meppiuralle.
Natoon EU:n kautta
Ongelma ei ole se, että Suomea ollaan viemässä
Natoon. Sehän ei nimittäin onnistu. Kansa torjuu
suoran tien. Vaarallisempi on uusi epäsuorareitti
reitti, joka johtaa sotilaalliseen liittoutumiseen EU:n
kautta. EU:n politiikalle pitää olla varauksetta
uskollisia, mutta maa voi olla - ja sen pitää olla -
muille solidaarinen rakentavalla pidättäytymisellä:
vaikka ei olla itse mukana, sallitaan muiden hyökätä
EU:n nimissä. Vaikka Suomi on sitoutunut olemaan mukana
EU:n iskujoukoissa eli euroarmeijassa, meidän poikamme
voivat hyökätä vain kansallisella päätöksellä.
Tietyt maat kirjaavat perustuslain lisäpöytäkirjaan
erityisen yya-artiklan: keskinäisen puolustuksen
lausekkeen. Niiden sallitaan tekevän EU:n rakenteisiin
- mutta sen instituutioiden ulkopuolelle - keskinäisen
sotilasliiton, jolle tulee omia sotilaallisia
johtoelimiä ja -järjestelmiä. On mahdollista, että
EU:n perustuslaki vie meidät EU:n kautta Natoon. Syntyy
uusi tilanne, ja Nato-keskustelu mutkistuu. Meidän on
otettava asiaan kantaa EU:n perustuslain yhteydessä
ennen hallituksen uusia turvallisuuspoliittisia
selvityksiä, jotka valmistuvat vuonna 2004 (niin että
hyvin ehdittäisiin seuraavassa aallossa Natoon vuonna
2006).