Konventti, joka valmistelee perustuslakia, jakaantui
syksyllä työryhmiin. Kymmenen työryhmää on
päättänyt työnsä. Yksi selvitteli EU:n tulevaa
sotilasyhteistyötä. Se suositteli liittovaltiolle
lisää yhteistä, Nato-yhteensopivaa puolustusta.
EU:ta militarisoidaan
Työryhmä kirjasi johtopäätöksiinsä lauseen,
jonka mukaan yhteisen puolustuspolitiikan
tarkoituksena
ei ole militarisoida unionia vaan antaa sen käyttöön
uusia sotilaallisia työkaluja "sen tavoitteiden ja
arvojen puolustamiseksi". Käytännössä unionia
militarisoidaan. Vaikka puhutaan puolustuksesta,
tarkoitetaan myös hyökkäystä. Unionin arvoja
halutaan puolustaa, jotta EU "voisi
myötävaikuttaa rauhaan ja vakauteen maailmassa YK:n
peruskirjan periaatteiden mukaan". Ei ole
kuitenkaan tarkoitus kunnioittaa YK:n peruskirjan
kirjainta tai edes henkeä. EU:n sotilaallisille
operaatioille, jotka voivat olla myös
rauhaanpakottamista eli sotaa, ei olla valmiita
pyytämään YK:n lupaa eli mandaattia. Se on
kansainvälisoikeudellisessa merkityksessä
kaikenlaisten sotatoimien laillisuuden välttämätön
ehto. Kun Bush on valmis hyökkäämään Irakiin ilman
YK:n lupaa ja Englannin Blair on samoilla linjoilla,
Blairin demaritovereiden vastarinta keskittyy nimenomaan
tähän asiaan: jos hyökätään, on hyökättävä
laillisesti eli YK:n luvalla.
Yhteisömetodi ei ulotu sotilasoperaatioihin
Työryhmän linja EU:n institutionaalisessa
keskustelussa eli eri toimielinten valta-asemien
määrittelyssä oli se, että haluttiin neuvoston
johtamaa puolustuspolitiikkaa. Sotilaalliset operaatiot
tulee panna toimeen neuvoston päätöksin. Työryhmä
halusi vahvistaa neuvoston korkean edustajan roolia
puolustuspolitiikassa. Hänelle (mutta ei komissiolle)
oltiin valmiita antamaan aloiteoikeus neuvoston
päätöksiin. Kriisinhallintaoperaatioiden
rahoittamista varten halutaan EU:n budjetin ulkopuolella
ottaa käyttöön erityinen rahasto niiden valmistelua
varten. Kun jäsenmailta kerättäisiin varoja yhteiseen
rahastoon, se merkitsisi, että operaatioiden kuluja
joutuisivat maksamaan myös sellaiset maat, jotka eivät
niihin osallistu. Yhteistä sotilaallista koulutusta
halutaan panna toimeen tiivistetyn yhteistoiminnan
muodossa. Maat, jotka sopisivat siitä keskenään,
voisivat kouluttaa sotilaitaan koko EU:n nimissä.
Haluttiin jopa yhteistä sotilasakatemiaa.
Kriisinhallintaa määräenemmistöpäätöksillä
Yhteisestä kriisinhallinta on sotilaallista
toimintaa, mukaan lukien rauhaanpakottamista, mitä
varten EU:ssa otetaan tänä vuonna käyttöön omat
iskujoukot: jäsenmaiden sotilaista koostuva
euroarmeija. Päätökset operaatioista halutaan
tulevaisuudessa tehdä yksimielisyyden sijasta
löyhällä konsensuksella, eräänlaisella yleiseen
tahtoon tyytymisellä, äänestyksestä
pidättäytymisellä (= rakentava pidättäytyminen). Se
merkitsisi periksi antamista sotilaallisen toiminnan
etulinjan maille. Vaikka maa ei lähtisi mukaan
operaatioon, siltä vaaditaan täysi poliittinen tuki ja
solidaarisuus niille, jotka operoivat EU:n nimissä.
Operaatioihin osallistuvat maat toteuttaisivat näin
ollen kriisinhallintaa tiivistetyllä yhteistyöllä,
joka pitäisi sisällään voimistetun solidaarisuuden.
Kaikilla jäsenmailla olisi mahdollisuus (opting in)
osallistua terästettyyn kriisinhallintaan, ja ne maat,
jotka osallistuisivat, perustaisivat EU:n rakenteisiin
EMU:n malliin eräänlainen sotilaallisen
kriisinhallinnan euroryhmän: Euro Defencen.
Solidaarisuuslauseke
Työryhmä haluaisi EU:hun erityisen
solidaarisuuskulttuurin, joka perustuisi rakentavaan
pidättymiseen (termin lievennetyssä muodossa eli
entistä joustavammin). Pitäisi luopua kaikenlaisesta
konsensukseen perustuvasta yksimielisyydestä.
Perustuslakiin vaadittiin kirjattavaksi uudenlainen
solidaarisuus-klausuuli. Se pitäisi sisällään
sotilaallisin toimin terästettyä solidaarisuutta
erityisesti terrorismin vastaisen taistelun nimissä.
Solidaarisuuslauseke
ei olisi kollektiivinen puolustusklausuuli, vaikka
työryhmän militaristit vaativatkin johtopäätöksiin
kirjattavaksi myös täysimittaisen kollektiivisen
puolustuslausekkeen. Useimmat EU-maat ovat mukana
Länsi-Euroopan unionissa (WEU), jonka perussopimuksen
5. artikla velvoittaa EU-maat puolustamaan toinen
toisiaan. Käytännössä se on sama asia kuin Naton
perussopimuksen 5. artikla. Puolustusvelvoitteen
lunastamiseksi käytettäisiin Naton resursseja.
Liittoutumattomien maiden edustajat työryhmässä
vastustivat kollektiivisen puolustuksen kirjaamista
perustuslakiin. Myös tiukimmat natolaiset pitivät
sitä tarpeettomana: keskinäisen puolustuksen velvoite
niiden kesken tulee niille jo Naton kautta. Joidenkin
työryhmäläisten mielestä piti vahvistaa Naton
eurooppalaista pilaria kirjaamalla solidaarisuus ja
yhteinen turvallisuus perustuslakiin ja antamalla
asiasta erillinen poliittinen julistus. Saksan ja
Ranskan kannatuksesta huolimatta tämä ei tullut koko
työryhmän mielipiteeksi. Konventissa asiaan palataan.
Jotkut näkevät tarpeelliseksi antaa niiden maiden,
jotka haluavat sitoutua yhteiseen puolustukseen, tehdä
niin mieluummin unionin sisällä kuin sen ulkopuolella.
Yhteistä asevarustelua
Työryhmän johto halusi perustaa EU:hun yhteisen
varustelun ja strategisen tutkimuksen viraston. Itse
asiassa siitä (Armaments Agency) halutaan tehdä
täysimittainen asevarusteluvirasto (Capabilities Agency).
Suomi on sen perustamisen kannalla, vaikka tätä kantaa
ei ole erityisesti markkinoitu. Yhteisen ulko- ja
turvallisuuspolitiikan (ETPP) parempaa
täytäntöönpanoa varten mukaan lähteville maille
halutaan asettaa erityiset ETPP-mekanismit (EMU-kriteereiden
tapaan), joilla arvioidaan tavoitteiden saavuttamista.
Arvioitaisiin 1) puolustusbudjetin osuus BKT:sta ja
laitehankintojen osuus puolustusbudjetista, 2) joukkojen
toimintavalmius, 3) niiden käyttöönsaantivalmius ja
4) niiden yhteensopivuus. Institutionaalista
militarisoimista olisi se, että työryhmä haluaa
neuvoston kokoontuvan myös puolustusministereiden
kokoonpanossa. Sen lisäksi suositellaan kansallisten
parlamenttien puolustusvaliokuntien yhteiskokouksia.
Suhde Natoon
EU:n yhteinen puolustus, millä nimellä yhteistä
asevarustelua on tapana kutsua, on Nato-yhteensopivaa.
Sitä kautta kasvaa paine liittoutumattomien maiden
liittyä Natoon. Suomea ajaa Natoon EU-jäsenyys, ja
tilanne vaikeutuu uuden perustuslain myötä.