Suomella menee EU:ssa huonosti. Se, että
alistutaan, ei ole tuottanut tuloksia.
On alistuttu porukalla. Hallitukselta on puuttunut
EU-asioissa oppositio.
Vaatimattomia saavutuksia
Suomi on aliedustettuna EU:n virkamieskunnassa.
Komissiossa on liian vähän suomalaisia virkamiehiä.
Europarlamentti on sulkenut ovensa suomalaisilta.
Neuvostossa on kenraali Gustav Hägglund, jonka palkan
ja panssarimersun maksaa pieni Suomi.
Suomi
on EU:ssa nettomaksaja. Me kierrätämme rahaa EU:n
kautta, ja matkalla syntyy monen sadan miljoonan euron
hävikki. Suomeen ei ole saatu yhtään EU-virastoa.
Elintarvikevirastokin on aloittanut toimintansa
Brysselissä. Maatalousneuvotteluissa ei ole pystytty
turvaamaan Suomen pienten tilojen pohjoisia etuja.
EU-tukiaiset maksetaan 80-prosenttisesti etelän maiden
ökytiloille, vain viidennekselle kaikista tiloista.
Pohjoisen ulottuvuuden politisoimisella on saatu aikaan
korulauseita, mutta EU ei avaa Suomelle eikä sen
lähialueille rahakirstuja maamme pohjoisen sijainnin
perusteella. Hukkaan on mennyt sekin hyvä yritys. Kun
valmistellaan EU:lle perustuslakia, Suomi on
sivuraiteilla. Meillä ei ole edustajaa konventin
presidiumissa eikä sihteeristössä. Muut kirjoittavat
meille perustuslain. EU:sta tehdään liittovaltiota ja
Suomea natotetaan, mutta meille ovat tulossa
kevytvaalit.
Valtioneuvoston kanta
Lipposen hallitus otti 17.1.2003 kantaa Suomen
EU-politiikkaan. Lipponen on sitoutunut ja sitonut
Suomen yhteisömetodiin, jolla tehdään liittovaltiota.
Federalistin eli liittovaltion kannattajan tunnistaa
siitä, että hän kannattaa yhteisömetodia:
päätösten tekemistä EU:n asioista EU:n elimissä.
Sellaisessa ylikansallisessa päätöksenteossa
vähemmistöön jääneet joutuvat panemaan toimeen
enemmistön päätöksiä. Lipposen hallitus kannattaa
määräenemmistöpäätösten käyttöönottoa EU:n
lainsäädännöstä päätettäessä ja niiden
ulottamista myös yhteiseen ulko- ja
turvallisuuspolitiikkaan. Suomen hallitus on siis valmis
luopumaan veto-oikeudestamme meille elintärkeissä
asioissa. Komission puheenjohtajan valinnankin hallitus
on valmis toimittamaan suuria maita suosivalla
määräenemmistöllä ja antamaan ylikansallisen
Euroopan parlamentin valtaan. Suomi hyväksyy
käytännössä EU:lle yhteisen ulkoministerin viran, ja
viranhaltijalle annetaan oikeus puhua maailmalla meidän
nimissämme meidän puolestamme. Me emme enää ole
maailmassa itsenäisiä toimijoita. Suomi ei halua
EU:lle presidenttiä eikä uusia toimielimiä. Kun
liittovaltiovoimille kuitenkin tarvitaan vastavoimia,
muun muassa Ranska, Englanti ja Italia haluavat alistaa
komission jäsenmaiden poliittiseen valvontaan. Ne
haluavat neuvostolle puheenjohtajan, jota ne haluavat
kutsua presidentiksi ja joka edustaisi eurokratiassa
jäsenmaita. Lipposen hallituksella ei ole konventissa,
johon yhä useampi maa on viime viikkoina nimittänyt
ulkoministerinsä, omaa edustajaa. Kukaan ei vastaa
suomalaisille poliittisesti siitä, että Suomi jää
liittovaltiota tukevine fundamentalistisine
kannanottoineen muiden maiden kelkasta. Pitäisi ottaa
oppia Ruotsista ja Tanskasta ja muodostaa pohjoismainen
blokki. Lipposen hallituksella ei ole konventtikantaa
EU:n yhteiseen puolustukseen. Konventissa kannatetaan
silti keskinäisen sotilaallisen solidaarisuuden
pykälää, yhteistä asehankintavirastoa ja raskasta
kriisinhallintaa euroarmeijan joukoin. Niiden kautta
Suomi on mukana militarisoimassa unionia, jonka kautta
meidät viedään Natoon.
Eduskunta harhapolulla
Eduskunnnan suuri valiokuntakin on sitonut Suomen
yksimielisesti yhteisömetodiin. Sekään ei halua
EU:lle neuvoston presidenttiä, koska yhteisömetodiin
ei kuulu jäsenmaiden valta. Sen sijaan komission
puheenjohtajalle eduskuntakin on valmis antamaan
liittovaltiopresidentin toimivaltuudet. Vaihtoehto
liittovaltiolle ja yhteisömetodille ei ole Saksan ja
Ranskan ehdotuksen perusteella muodostettava
liittovaltio hallitusten välisellä metodilla, vaan
koko hallitusten välisen metodin demokratisoiminen.
Jotta EU olisi demokraattinen, sen pitää olla
itsenäisten valtioiden liitto eikä liittovaltio.
Eduskunnan suuri valiokuntakin haluaa supistaa Suomen
eduskunnan valtaa ehdottamalla
määräenemmistöpäätösten lisäämistä. Kun
Lipposen hallitus vastustaa EU-maiden vaalitavan
yhtenäistämistä eli ns. listavaalia (niin että
puolueet, eivätkä kansalaiset, valitsisivat kansan
edustajat), eduskunnalla ei ole asiaan kantaa.
Eduskunnalla ei ylipäätään ole kantaa perustuslain
sisältöön. Eduskunta ei kyseenalaista ylikansallisten
määräenemmistöpäätösten käyttöä ulko- ja
turvallisuuspolitiikassa, eikä sillä ole kantaa
puolustuskysymyksiin: suuri valiokunta ei
konventtikannanotossaan asettanut tavoitteeksi
liittoutumattomuuden säilyttämistä niin että
sellainen optio kirjattaisiin EU:n uuteen
perustuslakiin. Suomella on EU:ssa Nato-optio, mutta
eduskunta ei vaadi perustuslakiin
liittoutumattomuus-optiota. Suomen EU-politiikkaan
pitää saada lisää ryhtiä. Suomelle on osoitettu
EU:ssa paikka, ja meille on tulossa kylmää
perustuslakikyytiä. Meillä media vaikenee poliittisen
eliitin EU-vastoinkäymiset. Se haluaa upota poliittisen
laivan mukana.