Nizzan sopimuksella turvattiin suurten maiden valta.
Ne eivät siitä luovu.
Konventin jäsenet tietävät sen.
Kun
konventin lopputulos lähetetään hallitusten
väliselle konferenssille, jossa jokaisella jäsenmaalla
on veto-oikeus perustuslakiluonnokseen, konventin
jäsenet eivät valmistele myöskään mitään
sellaista, joka menee siellä suoraan hylkyyn.
Giscard puhuu suulla suuremmalla
Kannattaa kuunnella tarkkaan, mitä konventin
puheenjohtaja Valéry Giscard d´Estaing (VEG)
sanoo. Hän on suurten maiden luottohenkilö.
Hänen puheistaan voi vetää johtopäätöksiä
siitä, mitä konventin suhteen on suunniteltu. Hän
edustaa tahoa, jota ei tarkkaan tunneta, mutta hän ei
edusta 1000 euron päivärahallaan vain itseään.
Giscard sanoo, että konventti ei äänestä
lopputuloksesta.
Valmistellaan siis jotain sellaista, jonka
valmistelukuntalaisten suuri enemmistö hyväksyy, jonka
jäsenmaiden suuri enemmistö hyväksyy ja jonka
europuolueiden edustajat hyväksyvät. Jos ei synny
tällaista perustuslakiluonnosta, tapahtuu Suuri
Epäonnistuminen. Se olisi EU:n federalisteille
kohtalokas tappio.
Suomen pääministeri häviäjien puolella
Näyttää siltä, että valmisteilla on ratkaisuja,
joilla vähennetään komission valtaa. Se
merkitsisi, että Suomen pääministeri Paavo
Lipponen jäisi häviäjien puolelle.
Hän on yhteisömetodin miehiä ja kannattaa vahvaa
komissiota, joka muka on "pienen jäsenmaan
etu". EU:ssa Lipponen on harvoja komission vallan
puolustajia. Siinä merkityksessä hän on komissiolle
tärkeä yhteistyökumppani. Komissiolle riittää,
että on edes yksi maa, joka estää sen vallan alasajon
ja sen virkamiesmäistämisen.
Kun Giscard sanoo, että tulevaisuudessa komissio
ei äänestä, se merkitsee, että suunnitteilla on
joku poliittinen elin, jossa äänestettäisiin - isoja
maita suosivalla määräenemmistömenetelmällä - ja
jonka alaisuuteen komissio tulisi virkamiehistä
koostuvaksi toimeenpanevaksi elimeksi. Silloin ei olisi
valtapoliittista merkitystä sillä, että EU:n
laajetessa jokainen pienikin jäsenmaa saa oman
komissaarin.
Mitä on tulossa komission tilalle?
Joidenkin isojen maiden edustajien puheenvuorojen
perusteella on mahdollista arvailla, että EU:n
eksekutiiviksi ja sen korkeaksi poliittiseksi
päätöksentekoelimeksi on tulossa jäsenmaiden Eurooppa-ministereiden
pysyvä kokous, joka toimisi keskusvallan
pääpaikassa Brysselissä.
Samassa hengessä on ehdotettu kaksikamariseen
parlamenttiin perustuvaa
lainsäädäntöjärjestelmää. Se on suomalaisille
vieras tapa säätää lakeja, mutta se on käytössä
monissa liittovaltioissa: on kansojen valitsema alahuone
ja alueita edustava ylähuone (joka EU:ssa
koostuisi kansallisten parlamenttien edustajista).
Komissio, jolla on kaksi edustajaa konventin
presidiumissa, alkaa varmaankin puolustustaistelun
valtansa säilyttämiseksi. Liittolaisiksi sille ei ole
tarjolla juuri muita kuin Benefinlux:
Benelux-maat ja Lipposen Suomi. Se, että Belgia haluaa
tehdä komissiosta EU:n parlamentaarisen hallituksen, ei
kuvaa EU:n todellisia voimasuhteita. Se edustaisi liian
suurta riskiä isojen maiden vallankäytölle.
Tulollaan on lisää yhteistä ulko- ja
turvallisuuspolitiikkaa
Voi olla, että koko presidiumi, jossa on myös
komission ja pienten maiden edustajia, ei viime
kädessä kirjoita perustuslakiluonnosta.
Sen saattaa tehdä joku joukko, jonka näkyvin
edustaja on Giscard d´Estaing.
Konventin puheenjohtajana VEG vetää linjaa, jonka
mukaan konventin pitää tuottaa ehdotus yhteisestä
ulko- ja turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta niin
että EU "puhuu ulospäin yhdellä
äänellä".
Pienen liittoutumattoman maan näkökulmasta se
merkitsisi itsenäisyyden viimeisimmän tärkeän
tunnusmerkin katoamista ja mahdollisesti
pakkonatottumista. Jos konventti pääsee johonkin
lopputulokseen, ulkopolitiikan yhteisöllistäminen on
yksi varmimmista. Prosessi on kuitenkin monimutkainen.
Suurista maista, jotka haluavat puhua koko Euroopan
nimissä, ei yksikään liene valmis todellisuudessa
luopumaan omasta ulkopolitiikasta. Ne haluavat
koordinoida EU:n ulkopolitiikan keskenään, mutta ilman
pieniä maita.
On ennakoitavissa, ettei konventti pysty
kirjoittamaan perustuslakiluonnokseen selviä
tehtäväluetteloja keskusvallalle eikä luetteloimaan
niitä tehtäviä, jotka jäävät jäsenvaltioiden
toimivaltaan. EU:ssa hallitsee vielä pitkään
moninaisuus, eikä siitä liene tulossa Euroopan
Yhdysvallat ainakaan tässä konventissa.
Kansanäänestys?
On mahdollista, että EU:n perustuslaista halutaan
viime vaiheessa päättää kansanäänestyksellä.
Silloin ovat mahdollisia sekä 1) EU:n laajuinen
kansanäänestys että 2) kunkin jäsenmaan oma
kansanäänestys.
Federalistit haluavat yhden äänestyksen, koska se
suosii väkirikkaita maita, kun taas euroskeptikot
haluavat kansanäänestyksen joka maassa erikseen. Se
tekee mahdolliseksi pienille maille mobilisoida kansa
puolustamaan omaa etuaan eliitin hyväksymää
perustuslakiluonnosta vastaan.
Suuri Pysähdys
Näissä oloissa tuntuu mahdottomalta se, että
konventissa voitaisiin tehdä luonnos EU:n
perustuslaiksi. Se merkitsisi, että federalistinen
juna pysähtyy. Vääntö on suuri perustuslain
puolesta, mutta konventtilaisten poliittinen voima ei
siihen riitä?
Samaan aikaan saattaa pysähtyä myös militaristinen
juna.
Jos Sevillan huippukokouksessa ei päästä Kreikan
ja Turkin välillä sopimukseen Naton asetyökalupakin
käytöstä euroarmeijan tarkoituksiin, EU:n
militarisointi joutuu vuodeksi hyllylle. Kreikasta
tulee Sevillan jälkeen vuoden ajaksi EU:n
sotilasasioiden puheenjohtajamaa (Tanskan ollessa
erioikeudellaan ulkona EU:n sotilaallisen ulottuvuuden
kehittämisestä syksyn puheenjohtajakaudellaan ja ensi
vuoden puheenjohtajan Kreikan ottaessa sen paikan).
Jos EU:n liittovaltioiminen ja militarisoiminen
pysähtyvät, sillä saattaa olla vaikutuksia myös EU:n
laajenemiseen. Ehkä vuoden 2004 tavoiteaikataulu ei
pidä silläkään alueella.
Kaikki on vielä mahdollista, eikä liittovaltio tule
itsestään.
Esko Seppänen