Perustuslakiluonnoksen uudelle Euroopan unionille
laati erityinen konventti eli valmistelukunta. Sen
tehtäväksi annettiin yksinkertaistaa pykäliä ja
selkiyttää vallankäyttöä. Euroopan unionista piti
tehdä niin demokraattinen, että jos se hakisi
jäsenyyttä, se voitaisiin hyväksyä EU:n jäseneksi.
Konventti oli epäedustava
Valmistelukunnassa oli edustajia jokaisesta 15
jäsenmaasta ja 13 jäsenhakijamaasta. Jäseniä ei
ollut valittu. Heidät oli nimetty. Laekenissa nimettiin
kolme puheenjohtajiston
jäsentä:
oikeistolainen Valéry Giscard d´Estaing Ranskasta,
oikeistolainen Jean-Luc Dehaene Belgiasta ja demari
Giuliano Amato Italiasta. Heidän lisäkseen konventtiin
nimettiin 1 edustaja jokaisesta hallituksesta, 2
edustajaa jokaisesta parlamentista, 16 edustajaa
europarlamentista ja 2 komissaaria. Muille kuin
puheenjohtajille nimettiin varaedustajat, joille
annettiin lähes samat oikeudet kuin jäsenille. Kaiken
kaikkiaan valmistelukuntaan kuului 105 jäsentä ja 102
varajäsentä. Mitä vähemmän on edustajia, sitä
epäedustavampi on joukko. Tämä otos ei edustanut
kattavasti EU-kansalaisten mielipiteitä.
Valmistelukunnassa oli merkittävä federalistien eli
liittovaltiolaisten yliedustus. Joukko samanlaistaa.
Pitää olla rohkea, jos aikoo olla erilainen ja
kansanvallan puolella. Valtioliittolaisiksi ilmoittautui
konventin loppuvaiheessa vain hieman toistakymmentä
konventtilaista. Konventti työskenteli niin että eri
instituutioiden (hallitusten, kansalliset parlamenttien
ja europarlamentin) edustajilla oli omat delegaationsa,
ja konventti oli järjestynyt myös poliittisiin
"perheisiin". Kaksi suurinta europuoluetta,
konservatiivit ja demarit, olivat yliedustettuja. Niiden
ryhmiin kuului yli 80 % konventtilaisista.
Puhemiehistöstä politbyroo
Valmistelukunnassa oli kaikki valta 12-jäsenisellä
puhemiehistöllä, jossa ei ollut kaikkien maiden
edustajia, ei myöskään sihteeristössä. Suurilla
mailla oli omat edustajansa, mutta Suomella ei.
Politbyroo kutsui omatoimisesti joukkoonsa myös yhden
hakijamaiden edustajan. Niin vältettiin se, että
hakijamaat olisivat perustaneet konventtiiin oman
delegaationsa ajamaan uusien maiden asiaa. Integroimalla
niiden edustajat sulautettiin vanhojen jäsenmaiden
edustajien sekaan. Se oli tapa vaeintaa uusien ääni..
Politbyroo päätti kaikesta: kokousten
koollekutsumisesta, esityslistoista, puheenvuoroista,
tulkkauksesta ja käännätyksistä.
Valtaa on tehdä esityslista ja pohjapaperi
Täysistunnoissa oli tulkkaus kaikille jäsenmaiden
kielille (mutta ei hakijamaiden kielille). Puheenvuoroja
ei jaettu pyydetyssä järjestyksessä. Ne jaettiin
tavalla, joka palveli politbyroon tarpeita ja joka
tyydytti suurten maiden "isoja poikia".
Puheajat olivat rajallisia, mutta niissä joustettiin
tiettyjen edustajien puhuessa. Konventissa toimi
työryhmiä, joiden koollekutsumisesta, asiantuntijoista
ja tulkkauksesta päättivät niiden puheenjohtajat.
Heidät politbyroo valitsi keskuudestaan. Yleensä ei
ollut tulkkausta kuin kahdelle-kolmelle kielelle.
Englanniksi, ranskaksi ja saksaksi tulkattiin, muille
kielille ei. Muunkielisten konventtilaisten piti laatia
perustuslakiin pykäliä vierailla kielillä.
Julkisia ja salaisia muutosesityksiä
Konventtilaiset tekivät perustuslakiluonnoksiin
4000-5000 julkista muutosesitystä. Yhdestäkään ei
äänestetty. Politbyroo hyväksyi ne, jotka palvelivat
sen tarpeita. Muita ei hyväksytty. Oli myös
muutosesityksiä, joita ei jaettu konventtilaisille
eikä julkaistu. Isojen maiden isot pojat tekivät
niitä suoraan politbyroolle. Se rikkoi sitä
periaatetta, josta liittovaltiolaisilla oli tapana
ylistää konventtimetodia; että perustuslain
valmistelu olisi avointa ja julkista. Pohjapaperit ja
perustuslain luonnostelmat saatiin aina viime tingassa.
Määräajat muutosesityksien tekemiselle olivat lyhyet,
vähimmillään päivän, enimmillään viikon.
Konventtilaisten tekemiä muutosesityksiä ei
käännetty muille kielille. Jos esitys oli tehty
kielellä, jota politbyroon jäsenet eivät osanneet,
sitä ei käsitelty. Loppuasiakirjan hyväksymistapa oli
viime hetkiin saakka epäselvä. Annettiin ymmärtää,
että konsensus oli sitä, että jokaisessa
valtuuskunnassa puhemiehistön esitykselle piti saada
enemmistön hyväksyntä. Sitä ei kuitenkaan saanut
mitata äänestämällä.
Konventin tahto oli politbyroon tahto
Politbyroo tulkitsi konventin tahtoa kuulemalla
puheenvuoroja ja vastaanottamalla esityksiinsä
muutosesityksiä. Ne puheenvuorot ja muutosesitykset
noteerattiin, jotka palvelivat politbyroon tarpeita.
Konventin työtä ohjailtiin aikataululla ja
esityslistoilla. Ensin puhuttiin puoli vuotta. Sitten
seuraavakin puoli vuotta vain puhuttiin. Kun alettiin
valmistella artikloja, konventti oli ajettu aikapulaan:
piti hyväksyä se, mitä kirjoitettu oli. Kuvaavaa
harjoitetulle aikapulapolitiikalle on se, että
perustuslain toista sataa-sivuinen loppuosa jaettiin
konventtilaisille vasta puoli tuntia ennen
päätösistunnon loppua. Silti se kai esiteltiin
Thessalonikin huippukokouksessa konventin tahtona.
Eriäviä mielipiteitä ei kirjattu näkyviin. Toki
niitäkin oli, vaikka valmistelukunta oli koottu
tavalla, joka antoi federalisteille täyshegemonian.
Federalistit eivät saaneet perustuslakiin sanaa
"liittovaltio" eivätkä saaneet ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa komission
toimivaltaan, mutta suurin piirtein kaiken muun he
saivat. Federalistien rivejä hajottaa kuitenkin se,
että tulollaan on hajautettu eikä keskitetty
liittovaltio. Sen johdosta EU:n komissio on ollut vallan
uusjaon suuria häviäjiä.
Hallitusten välinen konferenssi (HVK) alkaa
syksyllä Thessalonikissa perustuslain lähetekeskustelu
Thessalonikin huippukokouksessa juhannuksen alla
Kreikassa puheenjohtaja Valéry Giscard d´Estaing
esitteli jäsenvaltioiden johtajille konventissa
konsensuksella hyväksytyn perustuslakiluonnoksen.
Valtionpäämiehet näyttivät prosessille vihreää
valoa: perustuslakia varten kutsutaan koolle hallitusten
välinen konferenssi (HVK).
Aikataulusta erilaisia käsityksiä
On erilaisia tarpeita tuottaa perustuslaki puolelle
miljardille eurooppalaiselle. Valéry Giscard d´Estaing
edusti Thessalonikissa federalistien tarvetta vastustaa
muutoksia konventin esitykseen. Liittovaltiolaiset
tietävät, että kaikki muutokset ovat
liittovaltioluonteisuuden vähentämisen suuntaan.
Pääministeri Silvio Berlusconi haluaa perustuslaista
uuden Rooman sopimuksen. Siksi on italialaisille
yhdentekevää, mikä on perustuslain sisältö, kunhan
se vain hyväksytään Rooman huippukokouksessa
joulukuussa. Se, että italialaiset halusivat kutsua
heti koolle hallitusten välisen konferenssin, ei
sopinut muun muassa Ruotsille. Siellä on 14.9.
kansanäänestys EMU:sta, ja jos keskusteluun tulee
myös liittovaltio, ruotsalaiset hylkäävät euron
entistäkin varmemmin. Vähiten kiirettä oli konventin
jälkeen briteillä. Blairin hallituksen edustajat
ilmoittivat, että hallitusten välinen konferenssi
voidaan järjestää ensi vuonna ja että konventin
luonnostelema perustuslaki on vain ajatusleikkiä.
Liittovaltiovastaisen kansalaismielipiteen paineissa
vähäteltiin asian merkitystä.
Konventti jatkaa
Konventti on saanut muodollisesti työstään
päätökseen perustuslain I osan vallajaosta sekä II
osan, jolla valmis perusoikeukirja liitetään
perustuslakiin. Keskeneräiseksi jäi vielä III osa,
joka on poliittisesti tärkeä: siinä on useimmat I
osassa määriteltyjen periaatteiden
toimeenpanoartiklat. Kun EU tuomioistuin tekee
perustuslakituomioistuimen valtuuksin ratkaisujaan,
useimmat tulkinnat liittynevät III osan artikloihin.
Konventti saa vielä heinäkuussa siunattavakseen
virkamiesten valmistelemat toista sataa sivua tekstiä
EU:n toimivalloista ja niiden toiminnan
laillisuusperusteista. Sitten voidaan veisata loppuvirsi
ja siirtää jatkotyöskentely hallituksille.
"Hyvä pohja" HVK:lle
Ulkoministerit kiistelivät viikon verran ennen
Thessalonikia siitä, onko konventin loppuasiakirja
"lähtökohta" vai vain "hyvä pohja,
jolle rakentaa". Huippukokouksessa päätettiin,
että se on "hyvä pohja hallitusten välisen
konferenssin aloittamiselle". Hallitusten välinen
konferenssi (HVK) kutsuttiin alkamaan Italian johdolla
lokakuussa. Sen halutaan saada työnsä valmiiksi niin
pian kuin mahdollista ja riittävän ajoissa, jotta
perustuslaki voidaan markkinoida kansalaisille ennen
kesäkuun 2004 Euroopan parlamentin vaalia. Monet maat
haluaisivat perustuslaista kansanäänestyksen
europarlamentin vaalin yhteydessä.