Se Euroopan unioni, jonka jäseniä me tänään
olemme, lakkaa olemasta olemassa.
Perustuslailla vanhan EU:n tilalle perustetaan uusi,
joka on ihan erilainen kuin vanha.
Pitää lakkauttaa vanha, jotta voidaan perustaa uusi.
Vanhan lakkauttaminen
Jos joku jäsenvaltio ei hyväksy
uutta perustuslakia, syntyy kaksi ongelmaa: mitä
tapahtuu yhtäältä uuden EU:n perustamiselle ja mitä
tapahtuu toisaalta sille maalle.
Jos vanhaa EU:ta ei lakkauteta, sen
toimintojen siirtäminen uudelle unionille ei onnistu.
Vanha pitää lakkauttaa, jotta uusi voi olla sen
jatkumo. Juridisesti on niin.
On kiistatonta, että vanha
voidaan lakkauttaa vain yksimielisellä päätöksellä.
Jos joku jäsenmaa ei suostu vanhan
unionin lakkauttamiseen, muut eivät voi keskenään
ratkaista ongelmaa siitä, mitä silloin tehdään. On
etsittävä poliittinen ratkaisu, joka ei voi olla
ristiriidassa kansainvälisen oikeuden kanssa.
Poliittiset liitot ovat sillä
tavalla epätasa-arvoisia, että ne eivät ole
oikeusvaltioita, joiden toiminnat ja toimivallat
johdettaisiin laeista ja sopimuksista. Voiman edessä
saattavat lait taipua, kun niitä taivutetaan.
On eri asia, hylätäänkö
perustuslaki suuressa vai pienessä maassa.
Suuren ja pienen EI
Saattaa käydä niin, että suuren
maan EI perustuslaille estää uuden unionin synnyn,
mutta pienen maan EI ei estä.
Isossa-Britanniassa kansa vastustaa,
eikä asiaa panna siitä syystä kansanäänestykseen.
Ranskassa joudutaan ehkä oman maan
perustuslain muutostarpeen takia järjestämään
kansanäänestys, ja jos siellä syntyy EI-tulos, mikä
on hyvin mahdollista, uutta unionia ei ehkä perusteta.
Silloin vanha jää olemaan olemassa,
ja siinä valtaa käytetään sen mukaan kuin se
jaettiin Nizzan sopimuksella. On muistettava, että
myös Nizza oli suurten maiden vallankaappaus ja että
laajenemisen jälkeen voidaan aivan hyvin toimia
nykymenon mukaan.
Jos useampi pieni maa sanoo EI,
käynee samalla tavalla. Kovin monen maan ylitse ei voi
liittovaltiosaappailla juridisesti kävellä.
Pelottelua ja kiristystä
Jos vain yksi pieni maa sanoo EI, on
mahdollista, että muut tekevät uuden unioninsa, jonka
ulkopuolelle EI-maa jätetään. Vanha unioni
heitetään historian romukoppaan ja suurten johdolla
aletaan toimia niin kuin hankalaa maata ei olisikaan.
Sillä tavalla toteutettiin liittovaltioraha. Eräiden
jäsenmaiden jääminen Eurolandian yhteisen
rahapolitiikan ulkopuolelle ei estänyt euron
käyttöönottoa, mutta silloin ei ollut yhteistä
valtioliittorahaa, josta olisi pitänyt luopua
yksimielisesti.
Eroaminen tai erottaminen 25 maan
joukosta ei ole mikään pikku juttu eroavassa maassa,
ja sen kansalaisista saattaa lähes puolet olla sitä
vastaan. Kansakunnan yhteenkuuluvuus hajoaa sellaisen
kysymyksen edessä - ja pääomat ottavat
näkymättömät jalkansa alleen.
Pelko voi olla pelottelun seuraus ja
lopputulos.
Suhde uuteen unioniin
Avoimeksi jää, miten perustuslain
hyväksymättä jättävä valtio järjestää suhteensa
unioniin.
Se ei kuitenkaan ole heikoissa
neuvotteluasemissa, sillä sen käsissä on suostumus
vanhan unionin lakkauttamiseen ja sitä kautta uuden
unionin laillisen muodon kansainvälinen riidattomuus.
Juridinen ongelma saattaa yhdenkin EI:n tapauksessa
kasvaa mittasuhteisiin, joita on oikeudellisesti vaikea
hallita.
Sellaisista neuvotteluasemista
syntynee uudesta unionista ulosjäävälle maalle
vähintäänkin jonkinlainen ETA-yhteys, jolla
perustuslain hylkäävä maa säilyy taloudellisesti
muiden yhteydessä. Euroopan Talousalue (ETA)
merkitsee EU:n taloudellista mutta ei poliittista
jäsenyyttä. Siinä säilyy poliittinen itsenäisyys ja
täysivaltaisuus.
On mahdollista, että vain sanomalla
EI perustuslaille voi pieni valtio neuvotella itselleen
paremmat jäsenyysehdot kuin KYLLÄ-maat saavat. Siihen
pääsi Tanska hylättyään aikoinaan Maastrichtin
sopimuksen.
Tapahtuu kuitenkin kaikenlaista ja paljon ennen kuin
jonkun maan annetaan estää uuden unionin synty.
Perustuslain allekirjoittamista
koskevaan päätösasiakirjaan on luonnosteltu julistus
sitä tilannetta varten, että joku maa ei hyväksy
uutta perustuslakia.
Sanamuoto on sama kuin perustuslain
muuttamista koskevassa pykälässä (IV osan artikla
7.4):
"Jos kahden vuoden kuluttua perustuslaista
tehdyn sopimuksen muuttamisesta tehdyn sopimuksen
allekirjoittamisesta neljä viidesosaa jäsenvaltioista
on ratifioinut kyseisen sopimuksen ja yhdellä tai
useammalla jäsenvaltiolla on ollut vaikeuksia
ratifioida sopimus, Eurooppa-neuvosto ottaa asian
käsiteltäväkseen."