Perustuslakia valmistelleessa konventissa olivat
eri voimasuhteet kuin ovat lokakuun 4. päivänä
avatussa hallitusten välisessä konferenssissa (HVK).
Konventissa oli liittovaltiolainen hegemonia, eivätkä
sen jäsenet olleet poliittisessa vastuussa
kenellekään. HVK:ssa ovat toimijoina hallitukset,
joilla on täysi poliittinen vastuu omille kansoilleen.
Vanhanen,
kapinakenraali
HVK:n avajaisten alla Matti Vanhanen lähetti yhdessä
eräiden pikkumaiden (Itävalta, Unkari, Tshekki,
Liettua, Slovenia ja Malta) kanssa puheenjohtajamaan
pääministerille Silvio Berlusconille kirjeen, jossa
haluttiin avata perustuslakiluonnos kokonaan uuteen
käsittelyyn HVK:ssa. Näin Suomi on etsinyt ja
löytänyt EU:sta uuden viiteryhmän toiminnalleen.
Suomi on aikaisemminkin asettautunut pohjoismaisen
yhteistyön rikkuriksi. Muiden pohjoismaiden on vaikea
ymmärtää Suomen liittovaltiolinjaa: pienen maan etua
muka puolustaa paremmin komissio kuin maa itse. Kovin
vieraalta tuntuu Suomen hallituksen vaatimus
ylikansallisten määräenemmistöpäätösten
lisäämisestä ulko-, turvallisuus- ja
puolustuspolitiikassa, kun maamme sotilaallisen
liittoutumattomuuteen on perinteisesti kuulunut
täysivaltaisuus ulkopolitiikassa ja naapurisuhteissa.
On oltu oman turvallisuutemme puolella.
Perustuslain luonnos revitään auki
On erilaisia koulukuntia siitä, miten HVK:ssa
edetään. Liittovaltiolaiset, joita tukevat konventin
takahuoneissa perustuslain luonnoksen keskenään
sopineet suurten valtioiden edustajat, haluavat
hyväksyä konventin luonnoksen sellaisenaan - paitsi
jos sitä voidaan parantaa. Hallitusten välisen
yhteistyön kannattajat eli valtioliittolaiset taas
katsovat, että konventti on tehnyt vain pohjapaperin,
jota voidaan vapaasti parantaa. “Parantaa”
tarkoittaa edellisessä tapauksessa lisää
liittovaltiota ja jälkimmäisessä tapauksessa enemmän
jäsenmaiden valtaa. Heti ensi töikseen HVK hylkäsi
konventin esityksen yhdestä ja ainoasta
lakiasäätävästä neuvostosta. Sillä tavalla
kitkettiin perustuslaista kaksikamarisen
lainsäädäntömallin itu. Se oli merkittävä takaisku
konventin puheenjohtajan Valéry Giscard d´Estaingin
linjalle, jonka mukaan perustuslaki joko tulee konventin
esittämässä muodossa tai sitä ei tule.
Espanja ja Puola häiriköivät
Jos perustuslakia ei tule, EU jatkaa entisten
perussopimusten turvin. Laajenemiseen liittyneestä
vallanjaosta tehtiin vuonna 2000 Nizzan sopimus. Se
jää voimaan. Siihen kirjattiin pienille suurille
maille Espanjalle ja Puolalle kohtuuttoman paljon
äänivaltaa, josta ne ilmoittavat pitävänsä kiinni
HVK:ssa. Jos niin todella tapahtuu, perustuslakia ei
tule. Näiden maiden (ja Italian) vaatimus kristillisen
perimän kirjaamisesta perustuslakiin ei liene yhtä
korkea kynnyskysymys. Saksa ja Ranska kiirehtivät jo
ilmoittamaan näille EU:n budjettivarojen suurille
nettosaajille, että perustuslakia saatetaan ruveta
tarkastelemaan yhdessä EU:n seuraavien rahoituskehysten
kanssa. Kiristystä, sanoivat nämä maat. Perustuslakia
ei synnytetä ilman kiristystä, ja sitä oli, kun
Saksan ulkoministeri Joschka Fischer tuli Suomeen
sanomaan, että konventin luonnosta ei sitten muuteta.
Viimeisten öiden pimeät tunnit
On selvää, että jokaiselle jäsenmaalle turvataan
HVK:ssa äänivaltainen komissaari. Komissaarien virat
eriarvoistetaan muulla tavalla kuin jakamalla heidät
äänivaltaisiin ja äänivallattomiin. Komissio itse
ehdottaa, että komissaarit jaetaan erilaisiin ryhmiin
käsittelemään eri asioita niin ettei kaikkia asioita
alisteta koko komission päätäntävaltaan. Jostakin
sellaisesta ratkaisusta päätettäneen HVK:ssa. Kun
kaikesta keskustellaan, on todennäköistä, että
perustuslain lopullisesta sisällöstä päätetään
kaoottisissa tunnelmissa huippukokouksessa yöaikaan.
Niin toimii EU:n demokratia. Sitä ennen ei ratkaistane
kiperimpiä kysymyksiä. Vasta silloin joutunee Suomi
luopumaan suurimmasta osasta hyviä muutosesityksiään.
Itsenäisen maanpuolustuksen ja liittoutumattomuuden
kysymyksissä saattavat Suomella silloin olla omat
eväät syödyt.
Lopussa kiitos (?) seisoo
Italia haluaa päättää HVK:n EU:n perustuslakiin
huippukokouksessa Roomassa 13.12.2003. Kun
perustuslakipaketti avattiin heti alkuunsa, näyttää
siltä, että aikataulu on ylikireä. Seuraava
puheenjohtajamaa Irlanti on luvannut italialaisille,
että perustuslaki allekirjoitetaan Roomassa, vaikka se
ei valmistuisi huippukokokseen mennessä. Siitä siis
tulee, jos se tulee, joka tapauksessa uusi Rooman
sopimus. EU:n federalistit ovat epäonnistuneet, jos
perustuslaki ei synny kesäkuun 2004 eurovaaleihin
mennessä.