Suomen työeläkepoikkeus onkin kupla?

Suomen työeläkejärjestelmä on EU:ssa ainutlaatuinen: valtiovalta on säätänyt lailla vakuutukset pakollisiksi, mutta niitä hoitavat yksityiset vakuutusyhtiöt. Järjestelmä rahastoi, ja TEL-rahastoihin on 40 vuodessa kerätty runsaat 85 miljardia euroa (yli 500 vanhaa miljardia!). Kysymys on Suomen oloissa jättiläismäisten rahasummien hallinnasta.

EY-neuvottelujen TEL-poikkeus

Neuvotellessaan EY:n jäsenyydestä Suomi yritti pitää kiinni työeläkejärjestelmänsä erityispiirteistä.

Liittymissopimuksen liitteeseen I.XI.B.II (vakuutukset) kohtaan 3 eli henkivakuutusdirektiiviin 392 L 0096 kirjattiin seuraava poikkeussäännös suomalaisia työeläkeyrityksiä varten:

Tämä direktiivi ei koske eläkevakuutusyritysten eläketoimintaa, josta on säädetty työntekijäin eläkelaissa (TEL) ja siihen liittyvässä muussa Suomen lainsäädännössä, edellyttäen, että:

a) eläkevakuutusyhtiöt, joilla Suomen lainsäädännön mukaan on jo oltava erilliset kirjanpito- ja hallintojärjestelmät, perustavat lisäksi liittymispäivästä alkaen oikeudellisesti erilliset yksiköt tämän toiminnan harjoittamista varten;

b) Suomen viranomaisten on sallittava ketään syrjimättä jäsenvaltioiden kaikkien kansalaisten ja yhtiöiden harjoittaa Suomen lainsäädännön mukaisesti 1 artiklassa määriteltyä, tähän poikkeukseen liittyvää toimintaa joko

- omistamalla olemassaolevan vakuutusyhtiön tai -ryhmän omistajana taikka osallistumalla siihen,

- perustamalla uusia vakuutusyhtiöitä tai -ryhmiä, mukaan lukien eläkevakuutusyhtiöt, tai osallistumalla niihin...

Tämä liittymissopimuksella vuoden 1995 alussa voimaan tullut poikkeus ei suojaa Suomen työeläkejärjestelmää ulkomaiselta kilpailulta tai ulkomaisilta sijoittajilta. Siinä ainoastaan määrätään, että ulkomaiset henkivakuutusyhtiöt eivät saa toimia Suomessa perustamatta sitä varten omaa työeläkeyhtiötä, jonka tulee - tietysti - toimia Suomen lain mukaan.

Kysymys komissiolle

EU:n uuteen perustuslakiin ei ole kirjattu minkäänlaista työeläkepoikkeusta.

Niin ollen meppi Esko Seppänen teki asioiden selventämiseksi EU:n komissiolle seuraavan kirjallisen kysymyksen:

EU:n jäsenyysneuvotteluissa Suomen hallitus sai varmistetuksi sen, että Suomen lakisääteisen työeläkejärjestelmän perusteet säilyvät eikä alaan sovelleta EU-lainsäädännön määräyksiä henkivakuutustoiminnasta. Kysyn, onko komissiolla edelleen tämä sama kanta ja onko suomalainen työeläkejärjestelmä suojattu ulkomaiselta kilpailulta komission tulkinnan mukaan myös uudessa perustuslaissa?

Komission jäsen Charlie Mc- Creevy vastasi muun muassa seuraavaa (koko vastaus E-2643/04FI kotisivulla www.eskoseppanen.net):

Suomen liittymissopimuksen (EYVL L1. 1.1.1995) mukaan työntekijäin eläkelain (TEL) mukaiset eläketoiminnot, joita eläkevakuutusyhtiöt harjoittavat (TEL-työeläkevakuutukset), eivät kuulu Euroopan parlamentin ja neuvoston 5. marraskuuta 2002 henkivakuutuksesta antaman direktiivin 2002/83/EY (EYVL L 345, 19.12.2002) soveltamisalaan edellyttäen, että Suomen lainsäädäntö noudattaa erityisedellytyksiä.Direktiivi 2002/83/EY edellyttää, että työeläkevakuutuksista huolehtii oikeudellisesti erillinen yksikkö, joka käsittelee ainoastaan työeläkeasioita eikä muita vakuutuksia, kuten henkivakuutuksia.

Suomen nykylainsäädännössä määrätään, että henkivakuutustoiminnan ja työeläkevakuutustoiminnan on oltava selkeästi erillään toisistaan. Lainsäädäntö edellyttää, että eläketoimintaa saavat harjoittaa vain eläkevakuutusyritykset, joille on myönnetty toimilupa työntekijäin eläkelain mukaisesti. Nämä yritykset eivät saa samanaikaisesti harjoittaa henkivakuutustoimintaa, johon sovelletaan direktiiviä 2002/83/EY. Toisaalta henkivakuutusyhtiöt eivät myöskään saa harjoittaa eläkevakuutustoimintaa samassa oikeudellisessa yksikössä.

Ottaen huomioon TEL-eläkejärjestelmän luonteen sekä sosiaaliturvan yhteensovittamista koskevassa yhteisön lainsäädännössä että osana Suomen sosiaaliturvajärjestelmää komissio ei aio muuttaa nykyistä sanamuotoa, jonka mukaan TEL-toiminnot eivät kuulu vakuutusdirektiivin soveltamisalaan. Perustuslakiluonnos ei myöskään vaikuta tähän asiaan.

Johtopäätös

Näyttää siltä, että Suomen työeläkejärjestelmällä ei ole liittymissopimuksessa tai uudessa perustuslaissa minkäänlaista primäärioikeudellista poikkeussuojaa eikä työeläkeyhtiöillä ole koskaan ollut mitään suojaa ulkomailta tulevaa kilpailua vastaan. Järjestelmän erityispiirteet on turvattu poikkeuksella vain (hen-kivakuutus)direktiiviin, joka on kirjattu vain liitteeseen EY-liittymissopimuksessa.

Kyseisen direktiivin muuttaminen vaatii vain komission lakialoitteen ja neuvoston sekä uuden perustuslain mukaan mahdollisesti myös Euroopan parlamentin päätöksen.

Mc Creevyn vastauksen mukaan uusi komissio ei kuitenkaan alkane valmistella muutosta direktiivin poikkeussäännökseen.