EU:n uuteen perustuslakiin ei ole
kirjattu minkäänlaista työeläkepoikkeusta.
Niin ollen meppi Esko Seppänen
teki asioiden selventämiseksi EU:n komissiolle
seuraavan kirjallisen kysymyksen:
EU:n jäsenyysneuvotteluissa Suomen
hallitus sai varmistetuksi sen, että Suomen
lakisääteisen työeläkejärjestelmän perusteet
säilyvät eikä alaan sovelleta EU-lainsäädännön
määräyksiä henkivakuutustoiminnasta. Kysyn, onko
komissiolla edelleen tämä sama kanta ja onko
suomalainen työeläkejärjestelmä suojattu
ulkomaiselta kilpailulta komission tulkinnan mukaan
myös uudessa perustuslaissa?
Komission jäsen Charlie Mc-
Creevy vastasi muun muassa seuraavaa (koko vastaus
E-2643/04FI kotisivulla www.eskoseppanen.net):
Suomen liittymissopimuksen (EYVL L1.
1.1.1995) mukaan työntekijäin eläkelain (TEL)
mukaiset eläketoiminnot, joita eläkevakuutusyhtiöt
harjoittavat (TEL-työeläkevakuutukset), eivät kuulu
Euroopan parlamentin ja neuvoston 5. marraskuuta 2002
henkivakuutuksesta antaman direktiivin 2002/83/EY (EYVL
L 345, 19.12.2002) soveltamisalaan edellyttäen, että
Suomen lainsäädäntö noudattaa
erityisedellytyksiä.Direktiivi 2002/83/EY edellyttää,
että työeläkevakuutuksista huolehtii oikeudellisesti
erillinen yksikkö, joka käsittelee ainoastaan
työeläkeasioita eikä muita vakuutuksia, kuten
henkivakuutuksia.
Suomen nykylainsäädännössä
määrätään, että henkivakuutustoiminnan ja
työeläkevakuutustoiminnan on oltava selkeästi
erillään toisistaan. Lainsäädäntö edellyttää,
että eläketoimintaa saavat harjoittaa vain
eläkevakuutusyritykset, joille on myönnetty toimilupa
työntekijäin eläkelain mukaisesti. Nämä yritykset
eivät saa samanaikaisesti harjoittaa
henkivakuutustoimintaa, johon sovelletaan direktiiviä
2002/83/EY. Toisaalta henkivakuutusyhtiöt eivät
myöskään saa harjoittaa eläkevakuutustoimintaa
samassa oikeudellisessa yksikössä.
Ottaen huomioon
TEL-eläkejärjestelmän luonteen sekä sosiaaliturvan
yhteensovittamista koskevassa yhteisön
lainsäädännössä että osana Suomen
sosiaaliturvajärjestelmää komissio ei aio muuttaa
nykyistä sanamuotoa, jonka mukaan TEL-toiminnot eivät
kuulu vakuutusdirektiivin soveltamisalaan.
Perustuslakiluonnos ei myöskään vaikuta tähän
asiaan.
Näyttää siltä, että Suomen
työeläkejärjestelmällä ei ole liittymissopimuksessa
tai uudessa perustuslaissa minkäänlaista
primäärioikeudellista poikkeussuojaa eikä
työeläkeyhtiöillä ole koskaan ollut mitään suojaa
ulkomailta tulevaa kilpailua vastaan. Järjestelmän
erityispiirteet on turvattu poikkeuksella vain
(hen-kivakuutus)direktiiviin, joka on kirjattu vain
liitteeseen EY-liittymissopimuksessa.
Kyseisen direktiivin muuttaminen
vaatii vain komission lakialoitteen ja neuvoston sekä
uuden perustuslain mukaan mahdollisesti myös Euroopan
parlamentin päätöksen.
Mc Creevyn vastauksen mukaan uusi komissio ei
kuitenkaan alkane valmistella muutosta direktiivin
poikkeussäännökseen.