EU:ta militarisoidaan. Siitä tehdään
sotilasliittoa. Monet EU:n Nato-maat haluavat kirjata
sen perustuslakiin keskinäisen puolustuksen
velvoitteen.
Kaikille yhteinen politiikka
Uusi unioni kirjaa tavoitteekseen sekä yhteisen
ulko- ja turvallisuuspolitiikan että yhteisen
puolustuspolitiikan, "joka johtaa yhteiseen
puolustukseen, kun Eurooppa-neuvosto
yksimielisesti
niin päättää". Jäsenvaltioiden "tulee
tukea unionin ulkoista ja turvallisuuspolitiikkaa
aktiivisesti ja varauksettomasti uskollisuuden ja
keskinäisen yhteisvastuun hengessä". Näin ollen
voidaan sanoa hyvästit omalle ulkopolitiikalle, joka on
yksi valtioiden täysivaltaisuuden tärkeimmistä
tunnusmerkeistä. Perustuslain luonnoksen mukaan
ulkopolitiikkaa johtamaan tulevat Eurooppa-neuvoston
presidentti ja EU:n oma ulkoasiainministeri, joka on
samalla komission jäsen. Päätökset yhteisestä
turvallisuus- ja puolustuspolitiikasta tehdään uuden
perustuslain mukaan konsensuksella. Se on eri asia kuin
yksimielisesti. Haluttiin eri sana. Ulkoasioista
päätetään kuitenkin jäsenmaiden kesken neuvostossa
eikä ylikansallisesti komissiossa.
Oma puolustus ei ole Nato-vapaa
Politiikan tulee olla "sopusoinnussa" Naton
politiikan kanssa. Se ei ole Nato-vapaata. On tabu puhua
siitä, että EU:n Nato-maat tekisivät jotain, joka
vaarantaisi niiden suhteet USA:han. Irakin sodan
jälkeen EU-maiden ja USA:n suhteet normalisoituvat
nopeasti. Saksan Gerhard Schröder oli jo huhtikuun
lopussa Irakin hallinnon romahtamisen jälkeen Vladimir
Putinin koolle kutsumassa Pietarin tapaamisessa
USA-myönteisemmällä linjalla kuin Putin ja Jacques
Chirac.
Solidaarisuus -lauseke Perustuslailla EU:n
kriisinhallinnan toimialaa laajennetaan perinteisistä
Petersbergin tehtävistä ennalta ehkäiseviin iskuihin
ja taistelujoukkojen toimintaan
kriisinhallintatehtävissä. EU saa tehdä iskuja
laittomastikin ilman YK:n mandaattia ja ilman
maantieteellisiä rajoja. Perustuslakiin kirjataan
erityinen solidaarisuuslauseke, jonka mukaan jäsenmaat
sitoutuvat torjumaan "terroriuhan" ja antamaan
apua "terrori-iskun sattuessa". Ennalta
ehkäisevän sotimisen periaate tuodaan uuden EU:n
rakenteisiin. Solidaarisuusartikla koskee kaikkia
jäsenmaita.
Kollektiivisen puolustuksen lauseke
Perustuslaissa määritellään myös rakenteellinen
yhteistyö, jossa eivät ole mukana kaikki maat. Sitä
tekevät etujoukkomaat, jotka "täyttävät korkeat
sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja jotka
ovat tehneet keskenään tiukempia sotilaallisia
sitoumuksia tällä alalla suorittaakseen vaativampia
tehtäviä". Kun "unionissa perustetaan
tiiviimpi yhteistyö keskinäisen puolustuksen
alalla", se on sitä, että perustuslain
ulkopuolelle liitettävään julistukseen tietyt maat
kirjaavat keskinäisen puolustuksen lausekkeen.
Perustuslain selitystekstien mukaan sellaisen
yhteistyön kautta "halukkaat jäsenvaltiot
voisivat jatkaa unionin puitteissa sitoumusta, jonka ne
ovat jo tehneet Brysselin sopimuksen V artiklan
puitteissa". Brysselin sopimus on kymmenen EU-maa
paperille perustaman sotilasliiton Länsi-Euroopan
unionin (WEU) perussopimus. Sen V artikla muistuttaa
Naton perussopimuksen kuuluisaa 5. artiklaa: yksi
kaikkien ja kaikki yhden puolesta. Vaikka uudenlaista
yhteistyötä, joka militarisoi EU:n, ei tehdä EU:n
instituutioissa vaan sen ulkopuolisissa (EU-)rakenteissa,
etujoukkomaiden käyttöön annetaan EU:n sotilaalliset
resurssit sotilaskomiteoineen ja -esikuntineen.
Etujoukkomaat voivat tehdä "vaativampia
operaatioita" kuin mihin kaikki ovat valmiita koko
unionin nimissä. Päätökset EU:n operaatioista
tehdään yksimielisesti, mutta niiden
täytäntöönpano voidaan antaa toimeenpantavaksi
edellä mainitulle maaryhmälle. Etujoukkomaiden
sotilaallisen operaatiokyvyn parantamiseksi sekä
yhteisiä asehankintoja varten perustetaan EU:n yhteinen
puolustusmateriaali- ja strategiantutkimusvirasto eli
asevarusteluvirasto (johon Suomi on jo ilmoittautunut
mukaan).
Lisäpöytäkirja
Perustuslain lisäpöytäkirjaan kirjattavalla
julistuksella muodostetaan EU:n sotilaallisen
yhteistyön sisäpiiri. Siihen kuuluminen ei ole
perustuslain hyväksymisen ehto. Jos joku maa ei halua
allekirjoittaa julistusta heti, se voi tehdä sen myös
myöhemmin. Suomi joutuu ottamaan kantaa siihen,
allekirjoittaako se mainitun pöytäkirjan. Jos Suomi
allekirjoittaa julistuksen, siitä tulee liittoutunut
maa. Jos Suomi ei sitä allekirjoita, säilyy
liittoutumattomuus. Se, että Suomi ei allekirjoita,
olisi ristiriidassa sen Lipposen hallitusten politiikan
kanssa, jonka mukaan Suomi pyrkii EU:n sisäpiiriin ja
on siihen päästäkseen ollut valmis jopa
liittovaltioon. EU ei pakota meitä liittoutumaan.
Kysymys kuuluukin, onko poliittisella eliitillämme
voimaa ja tahtoa vastustaa sitä? Jos on, Suomi ei
hyväksy mainittua pöytäkirjaa.