Perustuslakiluonnos on federalisteille jättipotti:
EU:ta liittovaltioidaan. Federalistit kokivat myös
tappion, kun ulkopolitiikkaa ei siirretty komission
ylikansalliseen toimivaltaan. Ulko-, turvallisuus- ja
puolustuspolitiikat säilytettiin jäsenmaiden
toimivallassa.
EU:lle oma presidentti
Edellä mainittua taustaa vasten on ymmärrettävä
se, että EU:lle tulee presidentti, joka "huolehtii
omalla tasollaan unionin ulkoisesta edustuksesta
yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa koskevissa
asioissa". Jos ei tulisi presidenttiä, joka
käytännössä on vain EU:n huippukokouksen
puheenjohtaja, myös ulkopolitiikka olisi siirretty
komission toimivaltaan. Se olisi edelleen lisännyt EU:n
federalistista luonnetta. Presidentin viran perustaminen
tekee unionista moninapaisen, kun kaikkea valtaa ei
keskitetä komissioon. On hyvä, että puolen miljardin
kansalaisen yhteisössä on myös muita valtakeskuksia
kuin ylikansallinen komissio (jossa kaikilla
jäsenmailla ei ole omaa äänivaltaista komissaaria).
Siitä tulisi sangen nopeasti politbyroo.
Puolustuspolitiikka ja puolustus
EU:n
perustuslaki jakautuu neljään osaan. Ensimmäinen osa
on varsinainen perustuslaki, jota muut osat
täydentävät. Sitä edeltää johdanto, jolla ei ole
lainvoimaa. Perustuslaissa erotetaan toisaalta ulko- ja
turvallisuuspolitiikka (I osan artikla 39) sekä
toisaalta turvallisuus ja puolustuspolitiikka (I osan
artikla 40) Puolustuspolitiikka on eri asia kuin
puolustus. Alueellisen puolustuksensa useimmat EU-maat
hoitavat Naton kautta. Perustuslakiin on kirjattu, ettei
EU:n puolustuspolitiikka saa olla ristiriidassa Naton
kanssa. Perustuslaissa on määritelty yhteinen
puolustuspolitiikka, "joka voi johtaa yhteiseen
puolustukseen" (I osan artikla 15. 2), sekä
yhteinen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka, joka
"johtaa yhteiseen puolustukseen, kun
Eurooppa-neuvosto niin yksimielisesti päättää".
EU:n Amsterdamin perussopimusta on tässä muutettu
niin, että jos-sanan tilalle on perustuslakiin kirjattu
kun-sana.
Yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka (YUTP)
Perustuslain I osassa (artikla 15) säädetään,
että
"1. Unionin toimivalta yhteisen ulko- ja
turvallisuuspolitiikan alalla käsittää kaikki
ulkopolitiikan alat ja kaikki unionin turvallisuuteen
liittyvät kysymykset, muun muassa asteittain
määriteltävän yhteisen puolustuspolitiikan, joka voi
johtaa yhteiseen puolustukseen. 2. Jäsenvaltiot tukevat
aktiivisesti ja varauksetta unionin yhteistä ulko- ja
turvallisuuspolitiikkaa uskollisuuden ja keskinäisen
yhteisvastuun hengessä ja unionin tällä alalla
antamia säädöksiä noudattaen. Ne pidättyvät
kaikista toimista, jotka ovat unionin etujen vastaisia
tai saattavat heikentää sen tehokkuutta."
Päätökset tehdään yksimielisesti, paitsi jos
päätetään yksimielisesti, että joku päätös
tehdään määräenemmistöllä (I osan artikla 39). On
myös muita poikkeuksia yksimielisyyteen (III osan
artiklassa 196.2). Niiden perusteella voidaan sanoa,
että ulkopolitiikkaa ei EU:ssa panna täytäntöön
yksimielisyysperiaatteen mukaan vaan usein
määräenemmistöllä.
Rakenteellinen yhteistyö
Yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan toimeenpanoa
koskeva I osan artikla 40 on Suomen näkökulmasta yksi
perustuslain tärkeimmistä pykälistä. Siinä EU
militarisoidaan. Uudeksi yhteistyön muodoksi kirjataan
ns. rakenteellinen yhteistyö (artikla 40.6):
"6. Jäsenvaltiot, jotka täyttävät korkeat
sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja jotka
ovat tehneet keskenään tiukempia sitoumuksia tällä
alalla suorittaakseen vaativimpia tehtäviä, aloittavat
unionin puitteissa rakenteellisen yhteistyön. Tähän
yhteistyöhön sovelletaan perustuslain [III-208]
artiklan määräyksiä.
Sitä täydentää mainittu III osan artikla 208
seuraavalla tavalla:
"1. Jäsenvaltiot, jotka täyttävät korkeat
sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja
haluavat tehdä tällä alalla tiukempia sitoumuksia
vaativampien tehtävien suorittamiseksi ja jotka on
lueteltu perustuslakiin liitetyssä X pöytäkirjassa,
perustavat keskenään rakenteellisen yhteistyön (40
artiklan 6 kohdan) mukaisesti. Samassa pöytäkirjassa
esitetään kyseisten jäsenvaltioiden määrittelemät
sotilaallisia voimavaroja koskevat vaatimukset ja
sitoumukset. 2. Jos jokin jäsenvaltio haluaa osallistua
kyseiseen yhteistyöhön myöhemmässä vaiheessa
omaksumalla sen mukaiset velvoitteet, se ilmoittaa
Eurooppa-neuvostolle aikomuksestaan. Neuvosto
käsittelee kyseisen jäsenvaltion pyynnön siten, että
pyyntöä koskevan ratkaisun tekemiseen osallistuvat
vain rakenteelliseen yhteistyöhön osallistuvat
jäsenvaltiot."
Tässä on kysymys siitä, mitä tähän saakka on
kutsuttu joustavuudeksi. Joustavuudella on yleisesti
tarkoitettu sitä, että kaikkien jäsenmaiden ei
tarvitse olla kaikessa mukana. Joustavuudesta ovat
esimerkkejä EMU ja Schengenin sopimus. Niiden
sopimusten kautta tietty jäsenmaiden joukko tekee
yhteistyötä koko EU:n nimissä. Perustuslaissa
joustavuus ulotetaan myös sotilastoimeen, joka on
näihin aikoihin saakka ollut EU-sopimusten
ulkopuolella. Samaa asiaa kutsutaan perustuslaissa
tiiviimmäksi yhteistyöksi. Tiiviimmälle
sotilaalliselle yhteistyölle määritellään tässä
erilaiset - löysemmät - kriteerit kuin muiden alojen
tiiviimmälle yhteistyölle. Perustuslain sanamuoto
tarkoittaa sitä, että jotkut jäsenmaat (esimerkiksi
Saksa, Ranska, Belgia ja Luxemburg) voivat perustaa
keskenään EU:n instituutioiden ulkopuolelle
sotilaallisia rakenteita. Saman perustuslain artiklan
(III osan 208.4 ) mukaan niiden voidaan antaa toimia
koko EU:n nimissä: "4. Neuvosto voi antaa
kyseiseen yhteistyöhön osallistuvien jäsenvaltioiden
vastuulle (III-205 artiklassa) tarkoitetun tehtävän
toteuttamisen unionin puitteissa."
Tiiviimpää sotilaallista yhteistyötä tekevä
maaryhmä voi perustaa omat päätöksentekoelimet ja
iskujoukot suorittamaan EU:n perustuslakiin kirjattuja
tehtäviä, joita voidaan panna toimeen EU:n nimissä.
Ne ovat (III osan artikla 205.1): "yhteiset toimet
aseidenriisunnan alalla, humanitaariset ja
pelastustehtävät, neuvonta ja tuki sotilasasioissa,
konfliktinesto ja rauhanturvaaminen, taistelujoukkojen
tehtävät kriisinhallinnassa, rauhanpalauttaminen
mukaan lukien ja vakauttamisoperaatiot konfliktien
lopussa".
Rauhaanpakottaminen on tässä taas käännetty
suomen kielelle "rauhanpalauttamiseksi". Se
voitaisiin kääntää myös sodaksi. EU:n yhteinen
puolustus voi olla myös hyökkäystä, jota pannaan
toimeen tiiviimmässä yhteistyössä rakenteellisen
yhteistyön joukoilla.
Perustuslakiin liitettävä julistus
Rakenteellinen yhteistyö ei vielä tee EU:sta
sotilasliittoa. Niissä merkeissä pannaan
täytäntöön ennen muuta ns.
kriisinhallintatehtäviä. Se on eri asia kuin
alueellinen (Nato-)puolustus. On toinen artikla (I osan
artikla 40.7), joka tekee uudesta EU:sta myös
sotilasliiton:
"7. Kunnes Eurooppa-neuvosto tekee tämän
artiklan 2 kohdan mukaisen ratkaisun, unionissa
aloitetaan tiiviimpi yhteistyö keskinäisen
puolustuksen alalla. Jos jokin tähän yhteistyöhön
osallistuvista valtioista joutuu alueeseensa kohdistuvan
aseellisen hyökkäyksen kohteeksi, muut
osallistujavaltiot antavat sille tämän yhteistyön
nojalla ja Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan 51
artiklan määräysten mukaisesti apua kaikin
käytettävissään olevin sotilaallisin ja muin
keinoin. Keskinäistä puolustusta koskevaa tiiviimpää
yhteistyötä toteuttaessaan siihen osallistuvat
jäsenvaltiot toimivat tiiviissä yhteistyössä
Pohjois-Atlantin liiton kanssa. Tähän yhteistyöhön
osallistumista ja sen toimintaa koskevat
yksityiskohtaiset säännöt sekä sitä koskevat
päätöksentekomenettelyt ovat perustuslain (III-209)
artiklassa."
Mainittu III osan artikla 209 kuuluu seuraavalla
tavalla:
"1. Edellä olevan (I-40 artiklan 7 kohdassa)
tarkoitettuun tiiviimpään yhteistyöhön keskinäisen
puolustuksen alalla voivat osallistua kaikki unionin
jäsenvaltiot. Siihen osallistuvat jäsenvaltiot
luetellaan tähän perustuslakiin liitetyssä
julistuksessa. Jäsenvaltio, joka haluaa myöhemmin
osallistua kyseiseen yhteistyöhön ja omaksua sen
mukaiset velvoitteet, ilmoittaa siitä
Eurooppa-neuvostolle ja yhtyy perustuslakiin liitettyyn
julistukseen." Perustuslain luonnosteluvaiheessa
tämä asia ilmaistiin niin, että tällaisen
tiiviimmän yhteistyön kautta "halukkaat
jäsenvaltiot voisivat jatkaa unionin puitteissa
sitoumusta, jonka ne ovat jo tehneet Brysselin
sopimuksen V artiklan puitteissa". Mainittu V
artikla on Länsi-Euroopan unionin (WEU) kollektiivisen
puolustuksen klausuuli, jossa turvatakuut
tulevat
automaattisesti myös USA:n lunastettaviksi. Siitä
syystä USA vaatinee kaikkien näiden maiden
liittymistä Natoon. Artiklan Nato-yhteensopivuutta
täydentää lause (III osan artikla 209.4):
"4. Nämä määräykset eivät rajoita
asianomaisten osalta Pohjois-Atlantin sopimuksesta
johtuvia oikeuksia ja velvoitteita."
Suomen tie Natoon
Se, allekirjoittaako Suomi artiklassa mainitun
julistuksen, on meidän omissa käsissämme. Jos Suomi
allekirjoittaa, Suomesta tulee sotilaallisesti
liittoutunut maa. Jos Suomi ei allekirjoita, säilyy
liittoutumattomuus. Ulkoministeri Erkki Tuomioja sanoo,
että "tässä vaiheessa ei ole tarpeellista ottaa
kantaa siihen, tulisiko Suomen olla mukana
tämänkaltaisessa yhteistyössä." Sellaista
vaihtoehtoa ei ole, että EU:n yhteisen puolustuksen
kautta Suomi voisi olla mukana eurooppalaisessa
militarismissa, joka olisi Nato-vapaa. EU:ssa ei tehdä
Nato-vapaata sotilaallista yhteistyötä. Eliitin
poliittista peliä on tämä Nato-asioissa käytetty
tuttu sanapari "tässä vaiheessa".