EU:n perustuslain luonnos on nyt valmis. Esitys on
lähetetty perustuslakikonventista hallitusten väliseen
konferenssiin (HVK), joka alkaa lokakuussa. Se
pyritään päättämään joulukuussa Roomassa.
Liittovaltiolaiset eli federalistit haluavat, että
esitys hyväksytään sellaisenaan.
Suomen väärät arviot
Suomen hallitukset ovat valmistelun aikana tehneet
monia virheitä, joita salaillaan kansalta. Lipposen
hallitus teki heti alkuun väärän arvion perustuslakia
valmistelleen konventin
luonteesta.
Arvioitiin, että konventissa vain pohdiskeltaisiin
asioita ja enintään tuotettaisiin vaihtoehtoja eli
optioita. Kun ei haluttu sitoa poliittista arvovaltaa
minkään vaihtoehdon taakse, Lipponen nimitti
henkilökohtaiseksi konventtiedustajakseen tutkija Teija
Tiilikaisen. Kaikkialla muualla vedettiin viimeistään
syksyllä 2002 oikeat johtopäätökset projektin
luonteesta ja vaihdettiin hallitusten edustajiksi
ykkösketjujen poliitikot. Vain Suomi jatkoi
poliittisesti vastuuttomalla edustuksella. Suomessa
luultiin pitkään konventin työn olevan vain
hallitusten välisen kokouksen pohjapaperi, johon
hallitukset voivat saada HVK:ssa muutoksia. Asiakirjaan,
joka on ylempi kuin kansallinen perustuslaki, on lähes
mahdotonta saada muutoksia siltä osin, kuin isot maat
ovat siitä sopineet keskuudessaan. Suomen
näkökulmasta ongelmallisten asioiden - vallan
vähenemisen ja EU:n militarisoimisen - takana on
suurten maiden koko arvovalta, ja ne lähtevät nyt
siitä, että konventin esitystä ei tältä osin enää
muuteta.
Muut sanelivat meille perustuslain
Konventin loppuasiakirjasta päätti viime kädessä
13-jäseninen puhemiehistö, jossa ei ollut lainkaan
Suomen edustajaa. Silla tavalla Suomi oli ulkona
perustuslain tosiasiallisesta valmistelusta. Presidium
muistutti entisaikojen politbyroota, jossa jäsenten
piti olla samaa mieltä ja liittovaltion puolella.
Konventtilaiset tekivät noin 6000 muutosesitystä
puhemiehistön luon-noksiin, mutta yhdestäkään ei
äänestetty. Vain ne hyväksyttiin, jotka politbyroo
hyväksyi. Erimielisyys on EU:ssa mahdollista, mutta se
on prosessi: sillä ei saa yllättää muita. Jos esitys
ei kelpaa, Suomen hallituksen olisi pitänyt tuoda
esille tyytymättömyys, konventissa. Ei tuotu.
Konventin päättäminen
Perustuslakikonventti päätettiin kahteen kertaan.
Kolmastoista päivä perjantai (13.6) hyväksyttiin
perustuslain I osa, jossa ovat perustuslain luonteiset
määräykset, sekä II osa, jossa on ns.
perusoikeuskirja. Päätöskokouksessa ei äänestetty.
Suomen pääministerin edustaja Teija Tiilikainen ei
saanut puheenvuoroa esittääkseen Suomen hallituksen
varaukset. Niitä oli, mutta muiden maiden edustajat
eivät saaneet niitä tietoonsa. Eduskunnan edustaja
Kimmo Kiljunen sai puheenvuoron, jossa hän onnitteli
itseään syntymäpäivänsä johdosta. Kiljunen oli
konventissa enemmän liittovaltiolaisten eurodemareiden
kuin Suomen eduskunnan edustaja. Thessalonikin
huippukokous antoi 20.6 konventille jatkomandaatin
niiden III osan artiklojen viimeistelemiseksi, joissa
määritellään uuden liittovaltion poliittinen
käytäntö. Mandaatin mukaan esitykseen sai tehdä vain
teknisiä muutoksia. Muilta osin konventin haluttiin
hyväksyvän sellaisenaan III osaston yli 350 artiklaa,
joista ei ollut keskusteltu konventin täysistunnoissa!
Heinäkuussa pidettiin kaksi kokousta, joissa vähän
puhuttiin III osaston artikloista. Konventin
vihoviimeisessä kokouksessa (10.7) hyväksyttiin
virkamiesten laatima luonnos lähes muuttumattomana.
Samalla alettiin vaatia, ettei siihen saa tehdä
muutoksia lokakuulle koolle kutsutussa hallitusten
välisessä konferenssissa (HVK).
Liittovaltiolle kansallislaulu ja muut
symbolit
Perustuslain III osastoon olivat konventtilaiset
ehtineet tehdä 1600 muutosesitystä. Yhdestäkään ei
äänestetty. Politbyroo päätti. Konventin viimeisen
yön pimeinä tunteina presidiumissa ajettiin läpi
sellaiset ”tekniset” muutosesitykset, joiden mukaan
uudelleen perustettavan unionin (liitto)valtiomuotoa
täydennetään poliittisilla symboleilla.
Perustuslakiin päätettiin kirjata uuden liittovaltion
symboleiksi lippu, kansallislaulu, tunnuslause, raha ja
kansallispäivä. Tällä tavalla nämä perustuslain I
osan käsittelyn yhteydessä hylätyt liittovaltion
symbolit kirjattiin perustuslain loppumääräyksiin eli
IV osaan - jonka käsittelyyn Thessalonikin huippukokous
ei ollut antanut konventille lainkaan lupaa.
Liittovaltiosymbolit tehtiin muka vain ”teknisinä”
muutoksina! Teknisenä muutoksena toteutui myös Ranskan
tahto siitä, että mailla on veto-oikeus kulttuurialan
kauppasopimuksiin, ja Saksan tahto siitä, että
maahanmuuttopolitiikkaa ei aleta tehdä
määräenemmistöillä. Muutettiin myös
Ison-Britannian vaatimuksesta perustuslain II osaston
eli perusoikeuskirjan johdantoa, ja myös se tehtiin
ilman konventille annettua mandaattia; aikaisemman
konventin valmistelema perusoikeuskirja piti kirjattaman
perustuslakiin muuttumattomana.
Suomi ei halua muutoksia?
Suomen edustajat eivät III osan hyväksymisen
yhteydessä käyttäneet puheenvuoroa ilmaistakseen
Suomen varaukset, joista siis ei kukaan muu tiedä
mitään. Tiilikainen ei tällä kerralla edes pyytänyt
puheenvuoroa, kun taas Kiljunen - tietysti - pyysi
muttei saanut. Tiilikainen ja Kiljunen allekirjoittivat
nimensä lähetekirjelmään, jossa ilmaistiin
kaikkinaisten muutosten epätoivottavuus. Tiilikaisen
allekirjoitus tapahtui Vanhasen puhelimitse antaman
ohjeistuksen mukaan (ja vastoin konventtia seuranneiden
virkamiesten alkuperäistä kantaa). Peruste oli
yksinkertainen: piti allekirjoittaa, kun muutkin
allekirjoittivat. Suomen ongelma on, ettei ole omaa
tahtoa. Silloin joukko vie, ja niin Suomesta tuli
äänetön kumppani Suureen Konsensukseen.
Rooman julistus
Luovutettaessa konventin loppuasiakirja
puheenjohtajamaalle 18.7 annettiin Rooman julistus,
jossa sanottiin: ”Ehdotus ajaa yhteistä etua. Tässä
hengessä on valmistelukunnan puheenjohtaja yhdessä
varapuheenjohtajien kanssa pyytänyt puheenjohtajavaltio
Italiaa – ja henkilökohtaisesti Eurooppa-neuvoston
puheenjohtajaa Silvio Berlusconia – pitämään teksti
koskemattomana. Tekstin edes osittainen asettaminen
kyseenalaiseksi johtaisi epäonnistumiseen.” Joka
ikinen muutosesitys nähdään uhkaksi koko
perustuslaille.
III osan määräykset yhteisestä puolustuksesta
Perustuslain III osan artiklat 213 (rakenteellinen
yhteistyö) ja 214 (julistus kollektiivisesta
turvalausekkeesta) ovat tärkeitä EU:n militarisoimisen
näkökulmasta ja elintärkeitä Suomen
liittoutumattomuuden näkökulmasta. Suomen kolme
edustajaa (Tiilikainen, Kiljunen, Vilén) olivat tehneet
yhdessä esityksen näiden pykälien poistamisesta.
Loppukeskustelussa ei kukaan kuitenkaan puolustanut
poistoa. Konventin puhemiehistölle ei viestitetty,
että se oli Suomen linja. Jos halutaan, on mahdollista
säilyttää liittoutumattomuus ja itsenäinen
puolustus. Ei pidä - eikä ole pakko - allekirjoittaa
julistusta.
Kansanäänestys
Suomi on ollut EU:ssa pehmolinjalla.
Perustuslakiasiassa Suomen korteilla pelattiin niin, me
emme saa perustuslakiin muutoksia itseämme koskeviin
elintärkeisiin osiin ilman kansanäänestystä. Kun
vanhaan ja lakkautettavaan EU:hun liittymisestäkin oli
kansanäänestys, uuteen unioniin ei pitäisi liittyä
ilman kansanäänestystä.