EU:n tehtäviin kirjattiin perustuslaissa myös
yhteinen hyökkäys. Siihen valmistaudutaan ns.
rakenneyhteistyöllä, johon kuuluvat kriisinhallinnan
"vaativammat sotilaalliset operaatiot". Mitä
vaativammat? Puolustusta vaativammat.
Suomalaiset eivät halua sotiin vieraisiin
maihin
Helsingin Sanomien (8.2.2004) julkaiseman gallupin
mukaan suurin osa suomalaisista (56 %) vastustaa maamme
liittämistä sotaliitto Natoon. Nato-jäsenyyden
kannatus on hienoisessa nousussa (16 %:sta 22 %:iin), ja
se lisääntynee, kun poliittiset puolueemme SDP:n ja
kokoomuksen johdolla ottavat julkisesti Nato-myönteiset
kantansa. Vielä toistaiseksi ne pitää lukea rivien
välistä. Helsingin Sanomien gallupin mukaan
Nato-jäsenyyttä vastaan puhuu se, että kansalaiset
pelkäävät Suomen tulevan Naton jäsenenä vedetyksi
maailmalla sellaisiin konflikteihin, jotka eivät
kosketa Suomea. Irakin laittomaan
öljynhinnanalennussotaan osallistuu tällä hetkellä
18 USA:lle uskollisen Nato-maan joukkoja. Pelätään
sitä, että pitää olla USA:lle solidaarisia.
Kriisinhallinta on sitä itseään
Kun EU-slangilla puhutaan yhteisestä puolustuksesta,
sillä ei tarkoiteta oman maan tai alueen puolustusta
(josta vastaa Nato) vaan useimmiten kriisinhallintaa.
Kriisinhallinta ei ole puolustusta, vaan se on myös
hyökkäystä. Sitä tehdään aina EU:n rajojen
ulkopuolella. Kun Suomea valmistetaan poliittisesti ja
sotilaallisesti EU:n kriisinhallintaan, on kysymys juuri
siitä, mitä suomalaiset pelkäävät: suomalaisia
taistelujoukkoja lähetetään - tosin vielä omalla
päätöksellä - sotimaan maan rajojen ulkopuolelle. On
seksikkäämpää puhua EU:n kriisinhallinnasta
puolustuksena kuin puhua siitä oikealla nimellä eli
hyökkäyksenä.
Sopimussotilaista palkkasotureita
Ei ole ajateltavissa, että kriisinhallintasotiin
lähetettäisiin varusmiehiä. Nato-maat operoivat
muutenkin ennen muuta palkkasotilailla. Suomikin on
alkanut valmistautua palkkasotilaiden kouluttamiseen
EU-tarpeita varten. Puhutaan kuitenkin
sopimussotilaista. On seksikkäämpää puhua sopimus-
kuin palkkasotureista. Suomalaisten hyökkäysjoukkojen
koulutus aloitetaan Utin jääkäreissä Valkealassa.
Rauhanturvalain muutos
Rauhanturvalakimme mukaan Suomi ei ole voinut menneinä
vuosina osallistua kriisinhallinnan nimellä
toteutettavaan rauhaanpakottamiseen. Lakia muutettiin,
ja nyt voi. Saman lain mukaan Suomi ei voi vieläkään
osallistua operaatioihin, joilla ei ole YK:n tai ETYJ:in
mandaattia. Ilman sitä ovat operaatiot
kansainvälisoikeudellisesti laittomia. EU:n
perustuslakiin ei saatu kirjattua vaatimusta YK:n
mandaatin pakollisuudesta kaikille EU:n operaatioille.
EU:n ei tarvitse operoida aina vain laillisesti. Kun
pääministeri Matti Vanhanen palasi joulukuussa EU:n
huippukokouksesta, hän toi terveisiä, joiden mukaan
Suomen rauhanturvalaki pitää saattaa yhteensopivaksi
EU:n perustuslain kanssa. Laista pitää ottaa pois
maininta pakollisesta YK:n luvasta, jotta Suomi voisi
osallistua myös kansainvälisoikeudellisesti laittomiin
EU:n sotatoimiin vieraissa maissa.
Lisää rautaa rajojen yli
EU selviytyisi rauhanturvaamisesta nykyisinkin
resurssein, mutta kun terästetään otteita
"vaativampia" tehtäviä eli
rauhaanpakottamista varten, tarvitaan uutta rautaa ja
täsmäaseita. Perustuslain luonnoksessa uuden unionin
jäsenmaat sitoutuvat "parantamaan sotilaallisia
voimavarojaan". Siinä tarkoituksessa perustetaan
yhteinen asehankintavirasto. Suomi haluaa ehdottomasti
mukaan tähän yhteistyöhön hyödyntämään aseiden
oston paljousalennuksia.
Rauhaanpakottamista rakenneyhteistyöllä
EU:n kriisinhallinta- eli rauhaanpakottamiskyvyn
parantamiseksi kirjattiin perustuslakiluonnokseen
uudeksi sotilaallisen yhteistoiminnan muodoksi
rakenneyhteistyö. Rakenneyhteistyömaat muodostavat
eräänlaisen hyökkäys-EMU:n, ja ne ovat maita,
"jotka täyttävät korkeat sotilaallisia
voimavaroja koskevat vaatimukset ja jotka ovat tehneet
keskenään tiukempia sotilaallisia sitoumuksia tällä
alalla suorittaakseen vaativampia tehtäviä".
Rakenneyhteistyössä ei kaikkien tarvitse olla mukana.
Suomen sotasosialidemokraateilla on kuitenkin pyrkimys
päästä EU:n ytimeen. Se merkitsee sitoutumista
rakenneyhteistyöhön, koska ei ole muodosteilla muita
uusia ytimiä. Suomi siis haluaa puolustus- eli
hyökkäysytimeen.
Suljettu yhteisö
Italian ehdotuksesta perustuslakiin liitetään
erityinen pöytäkirja, joka määrittää viime
kädessä sotilaallisen ytimen. Sen mukaan
rakenneyhteistyö on "suljettua":
ensimmäisenä mukaan lähtevät maat voivat valita
myöhemmin mukaan tulevat maat. Mainitussa
pöytäkirjassa asetettiin tiukat militaristiset
kriteerit niille maille, jotka pyrkivät mukaan
myöhemmin. Lisäpöytäkirjaa ei ole julkaistu Suomessa
muualla kuin Esko Seppäsen uuden kirjan (”Perustuslakikysymys”)
liitteenä. Se pitää sisällään EU-maiden
sitoutumisen sotilaallisen varustelun lisäämiseen. Ei
varustauduta puolustukseen, ei ainakaan oman maan
puolustukseen, vaan varustaudutaan rauhaanpakottamiseen,
iskuihin ja sotiin muilla mailla.
Suomi vaikenee hyökkäysytimen
Suomessa ei ole ollut kansalaiskeskustelua perustuslain
lisäpöytäkirjan sitoumusten merkittävyydestä eikä
edes siihen liittyvien palkka- (eli sopimus)sotilaiden
joukkojen kokoamisesta. Suomessa emme voi luottaa median
kykyyn ja haluun kertoa vaikeista asioista.