EU:sta voi erota, mutta siitä ei voi
erottaa Uusi perustuslaki antaa eroamismahdollisuuden
Konventin politbyroo julkistaa perustuslain
artiklaluonnoksia pienissä erissä. Huhtikuun alussa
saatettiin julki artiklat EU:sta eroamisesta. Selvyyttä
ei sen sijaan saatu - eikä saada - siitä, mitä
tapahtuu maalle, jossa uutta perustuslakia ei
hyväksytä.
Uudet
artiklat avaavat mahdollisuuden valistuneeseen
spekulaatioon kansakuntien kohtalonkysymyksillä.
Perustuslain I osan artiklassa 46 sallitaan
vapaaehtoinen eroaminen unionista: "Jäsenvaltio
voi päättää erota Euroopan unionista
valtiosääntönsä asettamien vaatimusten
mukaisesti." Siitä tulee antaa
eroamisilmoitus.
Osapuolet velvoitetaan ensin neuvottelemaan eroamisesta
keskenään. Jos siitä syntyy sopimus, se on
hyväksyttävä neuvostossa
määräenemmistöllä.
Jos sopimusta eroamisesta ei synny, se toteutuu kahden
vuoden kuluttua jäsenmaan tekemästä
eroamisilmoituksesta. Pykälistä ei kuitenkaan selviä,
millä ehdoilla se silloin tapahtuu.
Jäsenyydestä erottaminen ei näyttäisi olevan
mahdollinen. Jäsenmaata voidaan kyllä artiklan 45
mukaan sanktioida, jos se loukkaa vakavasti perustuslain
artiklassa 2 ilmaistuja EU:n arvoja. Siltä voidaan
pidättää oikeuksia sälyttäen sille kuitenkin
jäsenen velvollisuudet (mm. jäsenmaksu) EU:ta kohtaan,
mutta erottamisesta ei pykälissä ole mainintaa.
Vanhan unionin lakkauttaminen
Erityisongelman muodostaa siirtymävaihe
pyrittäessä lakkauttamaan nykyiset EY:n ja EU:n
perussopimukset (kuitenkin säilyttäen ydinvoimalle
erityisen myönteinen Euratom-sopimus) ja
siirryttäessä uuteen perustuslakiin.
Siitä julkistettiin perustuslain III osaan kuuluvat
artiklaluonnokset yleisiksi määräyksiksi sekä
loppumääräyksiksi.
Tavoite on III osan A-artiklan mukaan se, että kumotaan
aikaisemmat perussopimukset (paitsi Euroatom-sopimus).
B-artiklan mukaan synnytetään oikeudellinen jatkuvuus
EY:hyn ja EU:hun nähden.
Tavoite siis on, että kaikki jäsenmaat suostuvat
lakkauttamaan EY:n ja EU:n.
Sellainen tavoite on pakko olla. sillä
valtiosopimusoikeutta koskevan Wienin yleissopimuksen 54
artiklan mukaan valtiosopimus voidaan kumota vain
kaikkien sopimusosapuolten yksimielisellä
sopimuksella.
Asian monimutkaisesta poliittisesta ja juridisesta
luonteesta johtuen artikloista ei selviä, mitä
tapahtuu, jos joku jäsenmaa ei hyväksy perustuslakia
eikä suostu eroamaan EY:stä ja EU:sta
vapaaehtoisesti.
Aikaisempien perussopimusten kumoamiselle tarvitaan
A-artiklan mukaan yksimielisyys eli jokaisen
jäsenvaltion hyväksyntä. Asiaa ei sanota
artiklaluonnoksissa, mutta EY:n ja EU:n
perustamissopimusten kumoaminen tapahtunee vain
hallitusten päätöksellä eikä sitä tarvinne
ratifioida jäsenmaiden parlamenteissa. Hallituksia on
helpompi taivutella kuin kansoja.
Uuden unionin perustaminen
Uusi perustuslaki sen sijaan pitää ratifioida
jokaisessa maassa erikseen.
Jos joku jäsenmaa ei hyväksy perustuslakia, se jää
uuden unionin ulkopuolelle. G (3)-artiklan mukaan
"jos kahden vuoden kuluessa perustuslaista tehdyn
sopimuksen allekirjoittamisesta neljä viidesosaa
jäsenvaltioista on ratifioinut perustuslaista tehdyn
sopimuksen ja yhdellä tai useammalla jäsenvaltiolla on
ollut vaikeuksia ratifioinnissa, Eurooppa-neuvosto ottaa
asian käsiteltäväkseen". Asialle etsitään
poliittinen ratkaisu.
Jää avoimeksi se, mitä tapahtuu siinä tilanteessa
uudelle unionille: voiko se aloittaa toimintansa, vaikka
uutta perustuslakia (= uutta perussopimusta) ei olisi
hyväksytty yksimielisesti niin että EY ja EU olisi
sopimuksineen heitetty historian roskakoriin.
Jos joku maa ei eroa vapaaehtoisesti vanhasta unionista
eikä halua uuteen, jää epäselväksi, voivatko olla
samaan aikaan voimassa vanhat perussopimukset ja uusi
perustuslaki uudelle unionille.
Syntyy juridinen sotku.
On määrätietoisia poliittisia voimia, jotka toimivat
siihen suuntaan, ettei yksi - tai muutama - maa voi
estää suurta enemmistöä perustamasta uutta unionia,
joka perustuslakinsa mukaan käyttää sille annettuja
toimivaltuuksia "liittovaltion tavoin".
Nizzan sopimus oli isojen maiden
vallankaappaus Konventti on isojen maiden vallankumous
Euroopan unionia liittovaltioidaan. Ennen sen
luultiin tapahtuvan ns. yhteisömetodilla. Se
tapahtuukin hallitusten välisellä metodilla. Konventin
politbyroo julkisti 24.4. ehdotuksen uuden unionin
uusiksi toimielimiksi.
Komissio
Ehdotuksen mukaan tulevaisuudessa (vuonna 2009)
toimitaan seuraavalla tavalla komission jäsenten
valinnassa.
Ensin valtionpäämiesten Eurooppa-neuvosto tekee
määräenemmistöllä ehdotuksen komission
puheenjohtajaksi. Ehdotus pitää hyväksyttää
europarlamentissa.
Sen jälkeen jäsenvaltiot saavat esittää komission
puheenjohtajalle kolme ehdokasta (joista vähintään
yhden tulee olla nainen mutta joista vähintään yhden
ei tarvitse olla mies). Heistä pääkomissaari valitsee
oman vapaan harkintansa mukaan 13 komission jäsentä
komissioon ja organisoi työt.
Komissioon kuuluu näiden 14 henkilön lisäksi vielä
EU:n ulkoasiain-ministeri, ja koko kollegion tulee saada
hyväksyntä Euroopan parlamentilta (jolla on oikeus
tarvittaessa erottaa komissio
epäluottamuslauseäänestyksessä). Ulkoministerin
nimittävät valtionpäämiehet
määräenemmistöllä.
Näin ollen pienet jäsenmaat menettävät sekä varman
komissaarin paikan että mahdollisuuden päättää
mahdollisen oman komissaarinsa henkilöstä. Tällä
tavalla valitulla komissiolla on monopolioikeus kaikkiin
EU:n lakialoitteisiin.
Neuvostojen valta
Lakeja säätäneiden neuvostojen lukumäärää
vähennetään.
Tulee vain yksi lakia säätävä ministerineuvosto,
joka toimii avoimin ovin. Systeemi alkaa muistuttaa
kaksikamarista lainsäädäntöjärjestelmää: on
ylähuone eli hallitusten lakikamari ja alahuone eli
parlamentti.
Päätöksenteon yleissäännöksi tulee
määräenemmistö, jonka taakse tarvitaan
jäsenvaltioiden enemmistö ja 3/5 unionin väestöstä.
Se antaa kolmelle suurimmalle jäsenmaalle veto-oikeuden
- joka otetaan pois kaikilta muilta.
Valtionpäämiesten Eurooppa-neuvoston puheenjohtajaksi
valitaan kahden ja puolen vuoden toimikaudeksi
puheenjohtaja, jota eräissä kieliversioissa (muun
muassa ranskaksi) kutsutaan presidentiksi. Hän
koordinoi neljännesvuosittain kokoontuvan
Eurooppa-neuvoston toimintaa ja johtaa unionin yhteistä
ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Hän saa poliittiseksi
avukseen hallintokunnan eli byroon, johon tulee
puheenjohtajan lisäksi kolme istuvaa
valtionpäämiestä.
Ulkoasiat ja puolustus
Perustuslakiluonnoksen mukaan ulko-, turvallisuus- ja
puolustuspolitiikkaa ei anneta komission toimivaltaan,
vaan se säilytetään neuvoston käsissä. Neuvostossa
siitä päätetään konsensuksella. Konventin
virallisissa asiapapereissa tämä sana on käännetty
suomen kielellä yksimielisyydeksi, mutta siitä ei
Giscardin paperissa ole kysymys. Konsensus on
tarkoituksellisesti epämääräisempi ja hämärämpi
käsite. EU:ssa demokratia on hämärä käsite ja sitä
ajetaan sumealla logiikalla, johon kuuluu pienten maiden
sortaminen.
Suomi pelaa lilliputtimaiden
joukkueessa
Suomella
on Euroopan unionissa erilainen linja kuin
pohjoismaisilla naapureillamme Ruotsilla ja Tanskalla.
Suomi on liittovaltiolinjalla.
Kuudentoista maan asiakirja
Konventtiin osallistuvien kuudentoista pienen ja
keskisuuren jäsen- ja hakijamaan hallitusten edustajat
toimittivat huhtikuun alussa yhteisen asiakirjan
konventin muille jäsenille.
Siihen oli koottu näiden maiden yhteisiä näkemyksiä
perustuslakiluonnokseen.
Oli päästy yllättävän laajapohjaiseen
yhteisymmärrykseen siitä, että perustuslakia pitää
valmistella ns. yhteisömetodin pohjalta. Halutaan,
että komissiolla on vahva asema. Se merkitsee entistä
vahvempaa keskusvaltaa ja vallankäytön keskitettyä
mallia.
Ei ollut ihme, että Lipposen edustaja Teija
Tiilikainen oli allekirjoittanut kyseisen paperin.
Hän on ollut konventissa avoimesti liittovaltion
kannalla.
Toisin kuin Tiilikainen ovat eduskunnan edustajat Kimmo
Kiljunen ja Matti Vanhanen tehneet konventille
muutosesityksen "liittovaltio"-sanan
poistamiseksi perustuslakiluonnoksen ensimmäisestä
artiklasta, Tiilikainen puolestaan halusi säilyttää
perustuslaissa sanamuodon, jonka mukaan uusi unioni
käyttää toimivaltuuksiaan liittovaltion tavoin.
Seitsemän maan asiakirja
Suomi on etsinyt yhteistyökumppaneita
liittovaltiolinjalleen myös pienemmästä
porukasta.
Aprillipäivänä pidettiin Luxemburgissa EU:n
"seitsemän pienen kääpiön
huippukokous".
Mukana olivat Benelux-maiden, Portugalin, Itävallan ja
Irlannin oikeistohallitusten pääministerit ja Suomen
Lipponen.
Tärkein yhteinen vaatimus oli, että EU:lle ei saa
valita presidenttiä, koska se heikentää komission
asemaa. Komission taas pitää olla vahva, jotta
liittovaltiossa olisi vahva keskusvalta. Lisäksi
vaadittiin määräenemmistöpäätösten lisäämistä
EU:n päätöksenteossa, mikä heikentää jäsenmaiden
valtaa viemällä niiltä veto-oikeuden.
Kannattaa muistaa, että EU:lle ei olla vakavissaan
ehdotettu sellaista presidentin virkaa, jollaiseksi se
Suomessa koetaan.
On sen sijaan ehdotettu pysyvää presidenttiä, joka
johtaisi puhetta valtionpäämiesten
Eurooppa-neuvostossa ja johtaisi yhteistä ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa. Neuvoston
puheenjohtajaa vain nimitettäisiin
"presidentiksi", eikä häntä valittaisi
millään kansanvaalilla.
Esityksen logiikka on se, että yhteinen ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspolitiikka säilytetään
jäsenmaiden toimivallassa eikä sitä anneta komission
ylikansalliseen toimivaltaan. Silloin sitä ei voi
johtaa komission puheenjohtaja, jonka toimivaltaan
liittovaltiohenkinen Suomi on valmis antamaan oman
ulkopolitiikkamme. Jos on yhteinen politiikka, jonkun
pitää sitä johtaa. Saksan, Ranskan, Ison-Britannian
ja Espanjan mielestä se voisi olla
"presidentiksi" kutsuttava neuvoston
puheenjohtaja, eikä Italiallakaan ole mitään sitä
vastaan. Italialle kelpaa kaikki, kunhan uuden EU:n
uudesta perustuslaista päätetään joulukuussa
Roomassa niin että sitä aletaan kutsua Rooman
sopimukseksi.
Naapurimme Ruotsi ja Tanska ymmärtävät idean toisin
kuin Suomi, eivätkä ne osallistuneet Luxemburgin
aprillipäivän kokoukseen.
Puolustuspalaveri
Belgia kutsui maat, jotka haluavat EU:lle yhteisen
puolustuksen ja siihen liittyvän kollektiivisen
puolustuksen klausuulin kirjattavaksi EU:n
perustuslakiin. Kokous kutsuttiin koolle
29.4.2003.
Siihen kokoukseen ei Suomi sentään osallistunut.
Suomi ei ole enää liittoutumaton, jos me hyväksymme
EU:n perustuslain liitteisiin liitettävän keskinäisen
puolustuksen velvoitteen. Se tekee EU:sta sotaliiton.
|