Irlannin kansa äänesti viime vuonna väärin. Se
hylkäsi kansanäänestyksessä Nizzan sopimuksen pienen
liittoutumattoman maan edun vastaisena. Se pantiin
äänestämään uudelleen.
Pienen maan on äänestettävä niin monta kertaa
että se oppii itse olemaan ruodussa. Tanskalle tehtiin
samalla tavalla Maastrichtin sopimuksen osalta. Lokakuun
19. päivänä irlantilaiset äänestivät
"oikein". Sopimuksen hyväksyi 63 %
äänestäjistä. Alle puolet kansasta äänesti.
Nizzan sopimus
Euroopan unionissa tärkeimmät lainsäädännölliset
päätökset tehdään suljettujen ovien takana.
Kapeinta demokratiaa, itse asiassa ei-demokratiaa,
edustavat EU:n kehittämistä paaluttavat
huippukokoukset, joissa valtioiden johtajat sopivat
asioista ilman kansojensa valtuutusta.
Valtionpäämiesten tekemä Nizzan sopimus oli isojen
maiden vallankaappaus. Vallan uusjakoa perusteltiin
unionin laajenemisella. Kun yhteisöön oli hakenut 13
uutta jäsenmaata, valtasuhteet oli pantava uusiksi. Jos
toimitaan vanhoilla säännöillä, saattaa syntyä
tilanne, jossa (pienten) maiden lukumääräinen
enemmistö äänestää isojen maiden vähemmistön
kannan kumoon. Se piti estää. Se estettiin Nizzan
sopimuksella. Isot maat eivät ottaneet demokratian
riskiä. Erityisen suuri merkitys on uudella
veto-oikeudella, joka perustuu maiden väkilukuun.
Sillä tavalla kolmen suuren (tai Saksan, yhden suuren
ja yhden pienen) jäsenmaan edustajat voivat yhdessä
estää minkä tahansa määräenemmistöpäätöksen
synnyn. Nizzan sopimuksen hyväksymisen
välttämättömyyttä perusteltiin EU:n laajenemisella.
Se oli tekosyy.
Vaihtoehto B
Sevillan huippukokouksessa kesällä hyväksyttiin
asiakirja, joka oli tarkoitettu Irlannin uudessa
kansanäänestyksessä KYLLÄ-puolen käyttöön. Siinä
ei tehty mitään myönnytyksiä Irlannille, vaan EU:n
vanhasta lausumavarastosta koottiin yhteenveto niistä
kannoista, joissa puhutaan jäsenmaan
liittoutumattomuuden säilyttämisen mahdollisuudesta.
Irlannin kansanäänestyksen takia EU:n perustuslain
ensimmäinen luonnos julkistettiin vasta sen jälkeen.
Vastoin Irlantia varten kirjoitettua julistusta siinä
on sellainen henki, että EU:hun pitää saada lisää
yhteistä turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa ja
täysi sotilaallis-poliittinen Nato-yhteensopivuus.
Siitä ei voitu kertoa irlantilaiselle ennen
äänestystä. EU:ssa ei saanut sanoa ääneen
myöskään sitä, että laajenemiselle oli vaihtoehto
B, joka olisi toteutettu siinä tapauksessa, että
Irlanti olisi äänestänyt uudelleen EI. Vaihtoehto B
oli se, että laajenemisen näkökulmasta kaikki
tarpeelliset pykälät olisi kirjoitettu uusien
jäsenmaiden liittymissopimuksiin, jotka hyväksytään
kunkin jäsenmaan parlamentissa samaan tapaan kuin
Nizzan sopimus. Suurille maille oli kuitenkin tärkeää
saada hyväksytyksi Nizza. Siihen tarkoitukseen oli
laajeneminen sopiva savuverho.
EU:n avustuksella Irlannin KYLLÄ-puoli juoksutti
hakijamaiden korkeita edustajia paikan päällä
anelemassa irlantilaisia äänestämään Nizzan
sopimuksen puolesta, jotta laajeneminen toteutuisi
suunnitellulla - eli isojen maiden suunnittelemalla -
tavalla. Uuden kansanäänestyksen päivämäärä
salattiin pitkälle syksyyn siitä syystä, että
Irlannissa laki kansanäänestyksestä pitää
sisällään määräyksen, jonka mukaan hallitus saa
levittää vain tasapuolista informaatiota sen jälkeen,
kun päivämäärä on julkistettu. Kun ei sanottu
päivämäärää, tasapuolisen tiedon levittämisen
vaatimus ei ollut voimassa.
KYLLÄ-puolen vahvuus
Irlannin koko poliittinen eliitti oli
kansanäänestyksessä KYLLÄ-puolella. Kaikki suuret
poliittiset puolueet, koko ay-liike, kapitalistit ja
työnantajat, paikallinen MTK ja katolisen kirkon
piispat olivat sopimuksen hyväksymisen puolella. Samoin
koko media. KYLLÄ-puolen kampanjan johtaja oli
päähallituspuolueen mies Patrick Mara. Hän joutui
kuitenkin eroamaan tehtävästään, kun kävi ilmi,
että hänellä oli selittämättömiä varoja
mukavuuslippupankeissa veroparatiisisaarilla.
Tällaisestakin rajusta taka-iskusta huolimatta KYLLÄ-
puoli voitti selvästi. Avainasemassa oli media.
EI-puoli ei saanut tilaa tiedotusvälineissä. Samaan
aikaan, kun KYLLÄ-puoli sai valtavat palstatilat,
esimerkiksi kahdenkymmenen puolalaisen kansanedustajan
kirje, jossa toivottiin sopimuksen hylkäämistä,
jätettiin kokonaan julkaisematta.
Häviön syy
Irlantilainen vihreä meppi Patricia McKenna,
joka osallistuu europarlamentissa SOS
Demokratia-verkoston
työhön, arvioi EI-puolen häviön pääsyyksi sen,
että KYLLÄ- puoli onnistui kääntämään
kansanäänestyksen äänestykseksi laajenemisesta eikä
Nizzan sopimuksesta. Irlantilaiset eivät halunneet
vastuulleen sitä, että laajeneminen ei olisi
toteutunut. Se oli KYLLÄ-puolen voimakkain ase.
McKennan mukaan onnistuttiin vetoamaan irlantilaisten
yleiseen hyväntahtoisuuteen muita kohtaan. Oli myös
luotu pelko siitä, että äänestämällä EI
irlantilaiset olisivat joutuneet EU:ssa eristykseen.
Olisi voitu myös sulkea EU:n rahahanat Irlannille, joka
on jäsenyytensä aikana saanut EU:lta rahaa nettona yli
30 miljardia euroa. Irlanti on ollut yksi suurimpia
nettosaajia (toisin kuin Suomi, joka on nettomaksaja
Irlannille ja muille). Edelliseen ja hylättyyn
kansanäänestykseen verrattuna myös EI-puoli kasvatti
ääniensä määrää, mutta KYLLÄ puoli kasvatti
ratkaisevasti enemmän.
Tulos ei anna sijaa minkäänlaiselle jossittelulle. Se
tuottaa kuitenkin kylmiä väreitä sitä tilannetta
ajatellen, että EU:lle tulee uusi perustuslaki, joka
jäsenmaiden on hyväksyttävä KYLLÄ tai
EI-periaatteen mukaan. Jos joku pieni maa ei hyväksy
suurten maiden keskenään sopimaa uutta perustuslakia,
se saatetaan jättää yhteisön ulkopuolelle. Siinä
tilanteessa monissa maissa syntyy tilanne, jossa
ihmisten tunnot saattavat olla kuin irlantilaisilla
Nizzan sopimuksesta äänestettäessä: mitä, jos
meidät eristetään.
Sillä voidaan ainakin uhata niin kuin tapahtui
Irlannissa.