Suomea natotetaan EU:n turvatakuiden kautta
Uusi Vasemmisto 3/2004
Perustuslain mukaan unionin
tavoite on yhteinen puolustus. Sen (artikla I-40.2)
mukaan asteittain määriteltävä yhteinen
puolustuspolitiikka "johtaa yhteiseen
puolustukseen, kun Eurooppa-neuvosto yksimielisesti niin
päättää".
Se, että unionista tulee sotaliitto,
on vain yksimielisen päätöksenteon päässä.
100 % Nato-yhteensopiva
Nykyisistä EU:n jäsenmaista 19
(25:stä) hoitaa puolustuksensa Naton kautta ja toimii
niissä merkeissä läheisessä yhteistyössä USA:n
kanssa.
EU:n turvallisuus- ja
puolustuspolitiikka on (artikla I-40.2)
Nato-yhteensopivaa:
Unionin politiikka ei vaikuta
tiettyjen jäsenvaltioiden turvallisuus- ja
puolustuspolitiikan erityisluonteeseen, se kunnioittaa
niitä velvoitteita, joita Pohjois-Atlantin sopimuksen (lue:
Nato) perusteella on tietyillä jäsenvaltioilla,
jotka katsovat yhteisen puolustuksensa toteutuvan
Pohjois-Atlantin liitossa, ja se on sopusoinnussa tuossa
yhteydessä määritettävän yhteisen turvallisuus- ja
puolustuspolitiikan kanssa.
Naton kautta EU:n Nato-maat ovat
antaneet ja saavat ns. turvatakuut.
Turvatakuut, jotka on kirjattu Naton
perustamissopimuksen 5. artiklaan, tekevät Natosta
erityislaatuisen kansainvälisen järjestön:
sotilasliiton.
Naton kautta EU-maiden antamat ja saamat turvatakuut
tulevat automaattisesti myös USA:n lunastettaviksi. Kun
USA ei anna omia turvatakuitaan ja täsmäaseitaan
muiden suojaksi ilman että sen suojatit kuuluvat
Natoon, EU:n perustuslain turvatakuuartikla natottaa
Natoon kuulumattomia EU-maita, Suomen tapauksessa
Suomea.
Suomen sotilaallisen liittoutumattomuuden
uskottavuuden näkökulmasta mahdollisesti sitäkin
ongelmallisempi on perustuslakiin kirjattu
hyökkäysartikla (I-40.6), jota käsitellään
lehdessämme seuraavalla sivulla.
Automaattisen avunannon pykälä
Suomi ei esittänyt perustuslakineuvotteluissa
minkäänlaisia varauksia perustuslain
hyökkäysartiklaan. Sen sijasta nostettiin esille
kysymys pakollisesta avunantovelollisuudesta
puolustusyhteistyössä artiklan I-40.7 mukaan:
Jos jäsenvaltio joutuu alueeseensa kohdistuvan
aseellisen hyökkäyksen kohteeksi, muilla
jäsenvaltioilla on velvollisuus antaa sille apua kaikin
käytettävissään olevin keinoin Yhdistyneiden
Kansakuntien peruskirjan 51 artiklan määräysten
mukaisesti. Tämä ei vaikuta tiettyjen jäsenvaltioiden
turvallisuus- ja puolustuspolitiikan erityisluonteeseen.
Tämän alan sitoumusten ja yhteistyön on oltava
Naton puitteissa tehtyjen sitoumusten mukaisia, ja Nato
on jäseninään oleville valtioille edelleen niiden
yhteisen puolustuksen perusta ja sitä toteuttava elin.
Käytännössä tämä artikla oli EU-maiden
enemmistön muodostaman Länsi-Euroopan unionin
(WEU) kollektiivisen puolustuksen lauseke. Siihen oli
kirjattu sama sota-automatiikka kuin Naton
perussopimuksen 5. artiklaan: yksi kaikkien ja kaikki
yhden puolesta.
Suomen selittelyt
Suomen hallitus tulkitsee artiklaa kotimaisessa
keskustelussa niin, että on velvollisuus on antaa apua,
mutta ei sotilaallista apua. Niinkin asia voidaan
tulkita, mutta käytännössä ei apu voi rajoittua
pelkkien villasukkien lähettämiseen.
Edelleen Suomen hallitus tulkitsee artiklaa niin,
että sanamuoto Yhdistyneiden Kansakuntien
peruskirjan 51 artiklan määräysten mukaisesti
rajoittaa avunantovelvollisuuden niihin tilanteisiin,
joissa puolustaudutaan ulkopuolista
hyökkääjää vastaan. Samalla tavalla on asia
ilmaistu myös Naton perussopimuksen 5. artiklassa.
Kun toisaalla puhutaan hyökkäämisestä muihin
maihin EU:n rajojen ulkopuolelle, sama sanamuoto ei
enää päde. EU:n perustuslakiin ei saatu
määräystä, jonka mukaan EU operoi aina vain YK:n
mandaatilla kansainvälisoikeudellisesti laillisissa
operaatioissa. Toimitaan kuin Nato: hyökätään
myös omilla päätöksillä ilman YK:n lupaa.
Sanamuodon "tämä ei vaikuta tiettyjen
jäsenvaltioiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikan
erityisluonteeseen" Suomen hallitus katsoo
tunnustavan Suomen sotilaallisen liittoutumattomuuden
erityisluonteen. Toisaalta samassa artiklassa sanotaan,
että "tämän alan sitoumusten ja yhteistyön on
oltava Naton puitteissa tehtyjen sitoumusten mukaisia,
ja Nato on jäseninään oleville valtioille edelleen
niiden yhteisen puolustuksen perusta ja sitä toteuttava
elin".
EU:ssa ei rakenneta omaa Nato-vapaata puolustusta.
Epäsuora tie Natoon
Suomea ollaan viemässä Natoon,
mutta kansalaismielipide torjuu suoran tien.
Siksi on valittu epäsuora reitti,
joka johtaa asteittain lisääntyvään sotilaalliseen
liittoutumiseen EU:n kautta eli yhteiseen puolustukseen,
"kun Eurooppa-neuvosto yksimielisesti niin
päättää".
Perustuslaissa suositellaan,
"että kukin jäsenvaltio tekee tätä koskevan
päätöksen valtiosääntönsä asettamien vaatimusten
mukaisesti", mutta siihen ei ole kirjattu, että
niin pitää tehdä.
Juridisesti yhteisestä
puolustuksesta voidaan päättää peruuttamattomalla
tavalla pelkästään valtionpäämiesten ja -naisten
kokouksessa, jossa on EU:n presidentin johdolla läsnä
vain yksi edustaja maata kohden.
Nato-keskustelu mutkistuu
Sotilaallisen liittoutumattomuutemme
uskottavuutta murentaa sitoutuminen EU:n turvatakuihin.
Konventin luonnoksessa perustuslaiksi
ne oli kirjattu erilliseen julistukseen, jonka jäsenmaa
olisi voinut myös jättää hyväksymättä ja jolla ei
olisi ollut perustuslain sitovuutta. Jo siinä vaiheessa
viime vuoden syksyllä Suomen puolustusvoimain komentaja
Juhani Kaskeala sanoi, että EU:n turvatakuut
edellyttävät Suomelta Nato-jäsenyyttä.
Sen jälkeen perustuslakiin tehtiin
radikaali uusi linjaus: HVK:ssa turvatakuut
kirjattiin itse perustuslain tekstiin. Jos hyväksyy
perustuslain, hyväksyy Nato-yhteensopivat
turvatakuutkin (jotka edellyttävät ennemmin tai
myöhemmin Suomelta Nato-jäsenyyttä).
Suomen hallitus ei onnistunut tältä
osin puolustamaan Suomen sotilaallista
liittoutumattomuutta. Meitä natotetaan turvatakuilla.
Vaikka ne olisivatkin turvatakuut (light), niin kuin
hallitus kansallemme uskottelee, ne ovat sotilaalliset
turvatakuut. Muu on tosipaikan tullen saivartelua.
Ollaan Halosen-Tuomiojan No
jaa-linjalla.
EU:n sotilaallinen ydin on pysyvä jäsentynyt
yhteistyö
EU:n sotilaallinen ydin ei ole perustuslakiin
kirjatut turvatakuut vaan pysyvä jäsentynyt
yhteistyö (entiseltä nimeltään
rakenneyhteistyö).
Se antaa militaristisimmille maille mahdollisuuden
muodostaa EU:n sisälle sotilasytimen, joka voi
tehdä EU:n nimissä hyökkäysluontoisia operaatioita
EU:n alueen ulkopuolella.
Pysyvä jäsentynyt yhteistyö eroaa
siviilitarkoituksiin käytettävästä tiiviimmästä
yhteistyöstä (I-43), jota voidaan tehdä
"muulla kuin unionin yksinomaiseen toimivaltaan
kuuluvalla alalla".
Neuvosto antaa luvan aloittaa tiiviimpi yhteistyö
(ja muodostaa EU:n sisälle erityinen sisäpiiri) viimeisenä
keinona "todetessaan, että koko unioni ei voi
saavuttaa tälle yhteistyölle asetettuja tavoitteina
kohtuullisessa ajassa, ja edellyttäen, että
vähintään kolmasosa jäsenvaltioista osallistuu
yhteistyöhön". Se antaa jollekin maaryhmälle
oikeuden toimia pioneereina muiden tulla perässä.
Sotilaallinen pysyvä jäsentynyt yhteistyö
ei ole "viimeinen keino" eikä siinä tarvitse
olla mukana kolmasosaa jäsenistä eli yhdeksää maata.
Sotilassytimen voi siis muodostaa pienempikin, kaikkein
militaristisin maaryhmä.
Se on "suljettua" yhteistyötä sillä
tavalla, että maiden pitää täyttää erityiset
mukaanpääsyvaatimukset, joiden yleiset piirteet on
kirjattu perustuslakiin liitettyyn lisäpöytäkirjaan.
Se julkaistaan lehdessämme seuraavalla sivulla 9.
Tämä yhteistyö on se sotilaallinen ydin, johon
Suomi on perustuslakineuvottelujen alusta alkaen
ilmoittanut pyrkivänsä mukaan muun muassa Matti
Vanhasen suulla. Tältä osin Vanhanen myy halvalla
keskustan perinteisen kannan Suomen sotilaallisen
liittoutumattomuuden pyhyydestä.
Perustuslain hyökkäysartiklat
EU :n perustuslakiin liittyvät tärkeimmät
hyökkäyspykälät ovat I osan artikla 40.6 ja III osan
artikla 213.
Niitä täydentää perustuslakiin hyväksytty
pöytäkirja "unionin perustuslain I-40 artiklan 6
kohtaan ja III-213 artiklaan perustuvasta pysyvästä
jäsentyneestä yhteistyöstä".
Mainitut artiklat kuuluvat seuraavalla tavalla:
I osan artikla 40.6
Sotilaallisen (hyökkäys)ytimen perusta on tämä
artikla:
Jäsenvaltiot, joiden sotilaalliset voimavarat
täyttävät korkeimmat vaatimukset ja jotka ovat
tehneet keskenään tiukempia sitoumuksia tällä alalla
suorittaakseen vaativampia tehtäviä, aloittavat
unionin puitteissa pysyvän jäsentyneen yhteistyön.
Tähän yhteistyöhän sovelletaan III-213 artiklaa.
Yhteistyö ei vaikuta III-210 artiklan määräysten
soveltamiseen.
Artiklassa III-210 määritellään sotilasvoimavarat
sellaisten operaatioiden suorittamiseksi, joihin kuuluu
muun muassa rauhaan pakottaminen. Suomen kielelle
se on - häveliäisyyssyistä - käännetty rauhan
palauttamiseksi. Viittaus artiklaan 210 pitää
sisällään sen, että jäsenmailla on velvollisuus
antaa apua terroriteon kohteeksi joutuneelle toiselle
maalle niin ettei avunantovelvollisuus ole sidottu
niiden osallistumiseen pysyvään jäsentyneeseen
yhteistyöhön.
Jäsenmaan ei ole pakko osallistua tähän
sotilaalliseen ytimeen: pysyvään jäsentyneeseen
yhteistyöhön. Suomi on kuitenkin ilmaissut
voimakkaasti halunsa osallistua hyökkäysytimen
valmisteluun.
III osan artikla 213.1
EU:n sotilaalliseen ytimeen pyrkivien maiden on
täytettävä tietyt vaatimukset ja tehtävä tietyt
sitoumukset.
Jäsenvaltioiden, jotka haluavat osallistua I-40
artiklan 6 kohdassa määriteltyyn pysyvään
jäsentyneeseen yhteistyöhön ja jotka täyttävät
pysyvästä jäsentyneestä yhteistyöstä tehdyssä
pöytäkirjassa esitetyt sotilaallisia voimavaroja
koskevat vaatimukset ja tekevät niitä koskevat
sitoumukset, on ilmoitettava aikomuksestaan neuvostolle
ja unionin ulkoasianministerille.
Näissä merkeissä on Suomi aloittanut
palkkasotilaiden koulutuksen suomalaisten
osallistumiseksi EU:n taistelujoukkoihin, ja
hallitus valmistautuu esittämään eduskunnalle maamme
oman rauhanturvalain muuttamista niin että Suomi voi
osallistua EU:n joukoissa myös
kansainvälisoikeudellisesti laittomiin
hyökkäysoperaatioihin EU:n alueen ulkopuolella.YK:n
perussopimusten "kunnioittaminen" ei merkitse
YK:n mandaatin hankkimista näille operaatioille, ja
siksi ne voivat olla laittomia siihen tapaan kuin Nato
on itse ottanut itselleen oikeuden hyökätä.
Suomi on myös ilmoittanut valmiutensa osallistua
EU:n yhteisen asevarusteluviraston toimintaan.
Perustuslain lisäpöytäkirja
Suomi on sitoutumassa EU:n pysyvään
jäsentyneeseen yhteistyöhön ja sen mukaisiin
operaatioihin ja sotilasmenojen kasvattamiseen yhteisiä
hyökkäystoimia (mutta ei oman maan puolustamista)
varten.
Suomen hallituksen poliittiset sitoumukset on
kirjattu perustuslain yhteydessä hyväksyttävään
lisäpöytäkirjaan. Tässä mainitun pöytäkirjan
artklat:
1 artikla
Unionin perustuslain I-40 artiklan 6 kohdassa
tarkoitettuun pysyvään jäsentyneeseen yhteistyöhön
voivat liittyä jäsenvaltiot, jotka Euroopan
perustuslaista tehdyn sopimuksen voimaantuloajankohdasta
lähtien sitoutuvat:
a) osallistumaan tiiviimmin puolustusvoimavarojensa
kehittämiseen kehittämällä kansallisia
voimavaratarjouksiaan ja osallistumalla tarvittaessa
monikansallisiin joukkoihin, tärkeimpiin
eurooppalaisiin puolustustarvikeohjelmiin ja
puolustusvoimavarojen kehittämisestä, tutkimuksesta ja
hankinnasta sekä puolustusmateriaaleista vastaavan
viraston toimintaan; ja
b) siihen, että niillä viimeistään vuonna 2007 on
valmiudet antaa käyttöön, joko kansallisesti koottuja
tai osana monikansallisia joukkoja, suunniteltuihin
tehtäviin kohdennettuja taisteluyksiköitä, jotka on
taktisella tasolla koottu taisteluosastoiksi, joilla on
tukitoimintoja, kuljetus ja huolto mukaan lukien, ja
joilla on kyky aloittaa III-210 artiklassa
tarkoitettujen tehtävien toteuttaminsen 5-30
vuorokauden erityisesti Yhdistyneiden Kansakuntien
esittämiin pyyntöihin vastaamiseksi ja joita voidaan
ylläpitää aluksi 30 vuorokauden ja tarvittaessa
ainakin 120 vuorokauden ajan.
2 artikla
Pysyvään jäsentyneeseen yhteistyöhön
osallistuvat jäsenvaltiot sitoutuvat 1 artiklassa
tarkoitettujen tavoitteiden saavuttamiseksi:
a) Euroopan perustuslaista tehdyn sopimuksen
voimaantulosta lähtien tekemään yhteistyötä
puolustustarvikkeisiin liittyvien investointimenojen
tasoa koskevien hyväksyttyjen tavoitteiden
saavuttamiseksi ja tarkastelemaan näitä tavoitteita
säännöllisesti uudelleen unionin
turvallisuusympäristön ja kansainvälisten
velvollisuuksien valossa;
b) mahdollisuuksien mukaan lähentämään
puolustusalan välineitään muun muassa
yhdenmukaistamalla sotilaallisten tarpeiden
määrittelyn, kokoamalla puolustusvoimavaransa yhteen
ja tarvittaessa erikoistumalla sekä edistämällä
yhteistyötä koulutuksen ja logistiikan alalla;
c) toteuttamaan konkreettisia toimenpiteitä
joukkojensa käytettävyyden , yhteistoimintakyvyn,
joustavuuden ja toimintavalmiuden vahvistamiseksi muun
muassa määrittelemällä joukkojen käyttöön
antamista koskevat yhteiset tavoitteet, mahdollisesti
myös tarkastelemalla uudellen kansallisia
päätöksentekomenettelyjään;
d) tekemään yhteistyötä sen varmistamiseksi,
että ne toteuttavat voimavarojen
kehittämisjärjestelyn puitteissa todettujen puutteiden
korjaamiseksi tarvittavat toimenpiteet, monikansallinen
toiminta mukaan luettuna, sanotun kuitenkaan
vaikuttamatta niitä koskeviin sitoumuksiin Natossa;
e) osallistumaan tarvittaessa viraston puitteissa
yhteisten tai eurooppalaisten puolustustarvikeohjelmien
kehittämiseen.
3 artikla
Virasto ottaa osaa osallistuvien jäsenvaltioiden
voimavaratarjousten säännölliseen arviointiin,
erityisesti kun on kyse sellaisista tarjouksista, joiden
tekemisessä on noudatettu muun muassa 2 artiklan
pohjalta laadittavia kriteerejä, ja raportoi niistä
vähintään kerran vuodessa. Arviointia voidaan
käyttää pohjana neuvoston unionin perustuslain
III-213 artiklan mukaisesti hyväksymille suosituksille
ja päätöksille.
|