EU:n perustuslaki neljässä osassa
Uusi Vasemmisto 3/2004
EU:n uusi perustuslaki jakautuu
neljään.
Tärkein on I osa. Siinä ovat
perustavaa laatua olevat määräykset, joiden
muuttaminen on vaikeinta. Perustuslain laadintaa varten
koolle kutsuttu peruslain valmistelukunta eli
konventti osallistui aidosti vain tämän osan
valmisteluun, ja sen lopullisen sanamuodon päätti
sitten kaikkien jäsenmaiden edustajista koostunut hallitusten
välinen konferenssi (HVK).
EU:n perusoikeuskirja on
liitetty perustuslakiin sen II osana. Se
valmisteltiin erityisessä perusoikeuskonventissa pari
vuotta ennen perustuslakia. Siihen ei saanut kirjata
yhtäkään sellaista uutta oikeutta, joka ei olisi
sitonut jokaista jäsenmaata jo aikaisemmin.
Perusoikeuskirja ei niin ollen lisää EU-kansalaisille
uusia oikeuksia eikä paranna vanhoja niin kuin ei EU:n
perustuslakikaan, joka on näiltä osin vain vanha
perusoikeuskirja.
Perustuslain III osa on
laajin. Se on käytännöllisesti katsoen kokonaan
syntynyt virkamiesvalmistelun tuloksena ilman että
kukaan kantaa siitä ns. poliittista vastuuta. Siinä
ovat yksityiskohtaiset määräykset ja tulkintaohjeet
siitä, mitä I osassa sanotaan. Sen määräyksiä on
helpompi muuttaa kuin I osaa, jonka määräysten
muuttaminen vaatii yleensä uuden konventin
koollekutsumisen ja sen jälkeen kaikkien jäsenmaiden
parlamenttien hyväksynnän.
Perustuslain suppea IV osa,
kymmenkunta artiklaa, on toimeenpano-osa. Siitä voidaan
lukea, että perustuslaki merkitsee vanhan unionin
lakkauttamista ja uuden perustamista niin että uusi
aloittaa toimintansa aikaisintaan 1.11.2006.
Perustuslakiin liitettiin Brysselin
kesäkuun huippukokouksessa 2004 monta sataa sivua
erilaisia pöytäkirjoja (muun muassa Suomen
liittymissopimus EY:hyn). Ne ovat EU:n ensisijais- eli
primäärioikeutta ja perustuslain veroisia
määräyksiä.
Suomen sotilaallisen
liittoutumattomuuden näkökulmasta ongelmallisin on pöytäkirja
unionin perustuslain I-40 artiklan 6 kohtaan ja III-213
artiklaan perustuvasta pysyvästä jäsentyneestä
yhteistyöstä. Siitä lisää lehtemme sivulla 9.
Monopolivalta perustuslain artiklojen
tulkintaan annetaan (artikla IV-3.4) unionin
perustuslakituomioistuimeksi muutettavalle
nykyiselle EY-tuomioistuimelle. Myös kaikki sen
vuosikymmenten varrella tekemät perussopimusten
tulkinnat muuttuvat EU:n primäärioikeudeksi, joka on
ylempää lainsäädäntöä kuin jäsenvaltioiden lait.
Uuden perustuslain tarkistettu versio
hyväksytään Roomassa 29.10.2004. Siihen saakka
siitä on käytettävissä vain HVK:n hyväksymä
alustava asiakirja CIG 86/04 (sekä siihen liittyvät
pöytäkirjat). Se löytyy sähköisessä muodossa muun
muassa Seppäsen kotisivulta osoitteesta:
www.eskoseppanen.net/jutut/plaki2.pdf
Monissa EU-maissa uudesta
perustuslaista järjestetään kansanäänestys.
Kansallisen lain mukaan sellainen on
pakollinen Irlannissa ja Tanskassa siirrettäessä
valtaa maasta ulos.
Sen järjestänevät myös Belgia,
Englanti, Espanja, Hollanti, Luxemburg, Portugali ja
Ranska sekä mahdollisesti myös Puola, Tshekki ja Viro.
Jos kaikki nämä maat järjestävät
kansanäänestyksen, yhä uudet maat joutunevat niin
tekemään. Sellainen poliittinen virus, joka edustaa
kansojen tahtoa, kulkeutuu helposti yli rajojen.
Suomen poliittinen eliitti ei halua
asiasta kansanäänestystä.
Se pelkää - samoin kuin Ruotsin
hallitus EMU-kansanäänestyksensä jälkeen kokemassaan
krapulassa - omaa kansaansa ja EI-tulosta. Se on
sitoutunut sanomaan KYLLÄ, vaikka sillä tavalla
vähenee Suomen täysivaltaisuus omiin lakeihin ja
murenee Suomen sotilaallinen liittoutumattomuus.
Me kansalaiset voimme yhdessä
yrittää painostaa Suomen hallitusta niin että asiasta
järjestetään kansanäänestys myös Suomessa. Sitä
varten on kerättävä nimiä
kansanäänestysvaatimuksen taakse. Nyt on oikea aika
toimia.
Kampanjointiin voi osallistua
sähköisesti kansanäänestysliikkeen kotisivuilla
osoitteessa www.kansanaanestys.fi
Kansainvälistä rintamaa
perustuslain saamiseksi kansanäänestykseen
kaikissa EU-maissa kootaan sähköisillä
sivuilla www.european-referendum.org
Kyseessä on aito
perustuslaki
Poliittinen eliitti puhuu
perustuslaillisesta sopimuksesta sen sijasta että
sanottaisiin avoimesti: perustuslaki. Vain
(liitto)valtioilla on perustuslaki, ja tätä kautta
EU:ta liittovaltioidaan.
Perustuslain juridisen muodon
hämärtämistä tarvitaan, koska se halutaan saattaa
jäsenmaissa voimaan kansainvälisenä sopimuksena
ikään kuin ei olisi lainkaan kysymys niiden omia
perustuslakeja ylemmästä järeän luokan
perustuslaista. Siitähän siinä on kysymys (artikla
I-6):
Tämä perustuslaki sekä
lainsäädäntö, jota unionin toimielimet antavat
käyttäessään unionille annettua toimivaltaa, ovat
ensisijaisia jäsenvaltioiden lainsäädäntöön
nähden.
Poliittisen eliitin logiikka kulkee
niin, että teksti hyväksytetään ensin jäsenmaissa
valtiosopimuksena, ja sen jälkeen siitä tulee,
hupsista vaan, kaiken kattava EU:n perustuslaki
ja alkaa päteä se, mistä 1. artiklassa sanotaan
näin:
Tällä perustuslailla, joka
ilmentää Euroopan kansalaisten ja valtioiden tahtoa
rakentaa tulevaisuuttaan yhdessä, perustetaan Euroopan
unioni, jolle jäsenvaltiot antavat toimivaltaa
yhteisten tavoitteidensa saavuttamiseksi. Unioni
sovittaa yhteen jäsenvaltioiden politiikat, joilla
pyritään saavuttamaan nämä tavoitteet, ja käyttää
yhteisönä jäsenvaltioiden sille antamaa toimivaltaa.
Sanotaan suoraan, että kyseessä on
perustuslaki.
Kun "tällä perustuslailla...
perustetaan Euroopan unioni", se tarkoittaa, että
vanha unioni lakkautetaan ja sen tilalle perustetaan
uusi. Kun Suomi liittyi jäseneksi EY:hyn vuoden 1994
kansanäänestyksen jälkeen, uuteen EU:hun liitytään
hyväksymällä sille perustuslaki. Kun uusi EU on ihan
erilainen kuin se EY, johon liityttiin
kansanäänestyksellä, myös uuteen unioniin
liittymisestä pitää järjestää kansanäänestys!
Sen järjestämistä puoltaa myös
se, että perustuslain tulee "ilmentää Euroopan
kansalaisten ja valtioiden tahtoa".
Tiedetään, että valtioiden
tahtoa ilmaisevat kansalliset parlamentit. Sen
sijaan kansalaisten tahto voi olla erilainen kuin
kansan edustajien tahto varsinkin, kun asia ei ollut
lainkaan esillä valittaessa kansanedustajia.
Ensimmäisen artiklan luonnoksissa
luki koko perustuslain valmistelun ajan, että unioni
käyttää jäsenmaiden sille antamaa toimivaltaa
"liittovaltion tavoin". Valmistelun
viimeisenä yönä sanat "liittovaltion
tavoin" korvattiin sanalla yhteisönä.
Sitä, mistä on kysymys, ei haluta sanoa ääneen, ja
siksi sana "yhteisönä" pitää lukea
"liittovaltion tavoin".
Uuden unionin liittovaltioluonteisen
kehityksen edesauttamiseksi perustuslakiin lisättiin
valmistelun loppuvaiheessa liittovaltion symbolit.
Hallitusten välisessä konferenssissa ne siirrettiin
perustalain I osan artiklaksi 6 a (joka
lopputarkistuksessa muuttunee artiklaksi 7):
Unioni lipussa on sinisellä pohjalla
kahdentoista kultaisen tähden muodostama ympyrä.
Unionin hymni on ote Ludwig van
Beethoovenin yhdeksännen sinfonian Oodista ilolle.
Unionin tunnuslause on:
Moninaisuudessaan yhtenäinen.
Unionin raha on euro.
Eurooppa-päivää vietetään
kaikkialla unionissa yhdeksäntenä päivänä
toukokuuta.
EU ei ole vielä liittovaltio
siinä merkityksessä, että se voisi omilla
päätöksillään kasvattaa omaa valtaansa. Sitä
tarkoittaa ensimmäisen artiklan lause, jonka mukaan se
voi käyttää vain jäsenmaiden sille antamaa
toimivaltaa. Tämä ns. kompetenssi kompetenssi
(ja se, että EU ei voi vielä maksattaa kansalaisillaan
veroja, vaikka perustuslaki saattaakin luoda
euroveroille laillisen perustan) oikeuttaa sanomaan,
että unioni ei ole liittovaltio. Se on kuitenkin
kehityksen selkeä suunta.
Kapitalismi on kirjattu
perustuslakiin
Eurooppalainen laitavasemmisto
vastustaa EU:n perustuslain hyväksymistä hyvin
erilaisin perustein. Useissa maissa, joissa vasemmisto
on federalistisempi eli liittovaltiohenkisempi
kuin pohjoismaissa, keskeisin peruste perustuslain
hylkäämiselle on sen epäsosiaalinen luonne.
Koetaan, että perustuslaista puuttuu
sosiaalinen ulottuvuus, että se estää vaihtoehtoisen
Euroopan rakennustyön ja että se on kapitalistinen
pakkopaita ja rautahaarniska unionin ylle.
Kapitalismi on kirjattu
perustuslakiin (artikla I-4) markkinavoimien
täysvapautena:
Unioni takaa henkilöiden,
palvelujen, tavaroiden ja pääomien vapaan liikkuvuuden
sekä sijoittautumisvapauden alueellaan tämän
perustuslain määräysten mukaisesti.
Tämänkin artiklan mukaan
kyseessä on perustuslaki eikä mikään
perustuslaillinen sopimus. Perustuslaki on
eurooppalaisen kapitalismin korporatiivisen version
täyskaskoturva.
Omaamme ylempi
perustuslaki
Liittovaltiolaiset sanovat, että
EU:n perussopimukset ovat aina olleet ylemmän tason
määräyksiä kuin kansalliset perustuslait.
Se, että näin sanotaan, perustuu
EY-tuomioistuimen tulkintaan asiasta. Sitä ennen ei
tätä perustuslain määräystä ole kirjoitettu
perussopimuksiin.
Se kirjataan nyt perustuslakiin
(artikla I-5) ja sille hankitaan kansallisten
parlamenttien ratifiointi:
Tämä perustuslaki sekä
lainsäädäntö, jota unionin toimielimet antavat
käyttäessään unionille annettua toimivaltaa, ovat
ensisijaisia jäsenvaltioiden lainsäädäntöön
nähden.
Unionin tuomioistuimesta tulee
perustuslain ainoa virallinen tulkitsija eli
perustuslakituomioistuin!
Sen johdosta myös sen kaikkinaiset
perussopimusten tulkinnat, jotka ovat syntyneet
vuosikymmenten varrella vanhojen sopimusten mukaan, ovat
unionin ensisijaista lainsäädäntöä (artikla
IV-3.4):
Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen
ja ensimmäisen oikeuasteen tuomioistuimen
oikeuskäytäntö, joka koskee IV-2 artiklalla
kumottujen sopimusten ja säädösten sekä niiden
soveltamiseksi hyväksyttyjen säädösten ja
yleissopimusten tulkintaa ja soveltamista, säilyy
soveltuvin osin unionin oikeuden ja erityisesti tämän
perustyslain vatsaavien määräysten tulkinnan
lähteenä.
Näin sanotaan ensi kerran julki,
että myös EY:n tuomioistuimen päätökset ovat
ylempiä kuin kansallinen laki.
Tulee ylikansallinen
päätöksenteko
Perustuslain mukaan (artikla I-33.1)
EU:ssa ruvetaan tekemään entistä ylikansallisempia
päätöksiä:
Euroopan parlamentti ja neuvosto
antavat eurooppalait ja -puitelait yhdessä komission
ehdotuksesta ja III-302 artiklassa tarkoitettuja
tavanomaisen lainsäätämisjärjestyksen
menettelysääntöjä noudattaen. Jos parlamentti ja
neuvosto eivät pääse asiassa sopimukseen, kyseistä
säädöstä ei anneta.
Tällä tavalla lakien säätämisen
perustaksi tulee tavanomainen
lainsäätämisjärjestys. Se on ylikansallista
päätöksentekoa: vähemmistöön jääneiden maiden on
tyydyttävä enemmistön päätöksiin ja saatettava
omassa lainsäädännössään voimaan enemmistön
tahto.
Tavanomaisen
lainsäätämisjärjestyksen mukaan laki tulee
hyväksyä sekä ministerineuvostossa että
parlamentissa, molemmissa erikseen.
Ministerineuvoston määräenemmistömenettely
suosii suuria maita, ja europarlamentissa niillä on
muita suurempi pääluku. Molemmissa
toimielimissä suuret maat saavat yhteisen veto-oikeuden
kaikkiin lakeihin, kun taas pienten maiden ei ole
käytännössä mahdollista äänestää kumoon suurten
maiden tahtoa.
Veto-oikeuteen (artikla I-24)
veto-oikeuteen vaaditaan neljä maata, joista kolme
suurta:
Määräenemmistö on vähintään 55
prosenttia neuvoston jäsenistä; heitä on oltava
vähintään viisitoista ja heidän on edustettava
jäsenvaltioita, joiden yhteenlaskettu väestömäärä
on 65 prosenttia unionin väestöstä.
Kun kolmessa suuressa jäsenmaassa on
44 prosenttia asukasluvusta, kolme suurta jäsenmaata
yhdessä voi estää minkä tahansa lain voimaantulon.
Viimeisen valtaa koskeneen väännön jälkeen
veto-oikeuteen tarvitaan neljäskin valtio
("määräenemmistössä on oltava vähintään
neljä neuvoston jäsentä"), mutta tämä ei ole
ongelma suurille maille. Pienten maiden ääniä
ostetaan ja myydään, ja ne ovat halpoja.
Ongelma ylikansallisessa
päätöksenteossa on se, että EU panee tahtonsa
täytäntöön jäsenmaissa lakiteitse ja tarvittaessa
vastoin niiden omaa päätöstä ja kantaa.
Vanhat toimielimet ja
uudet
EU:n perinteisiä tärkeitä
toimielimiä on ollut komissio, jolla on
lakialoitemonopoli ja toimeenpanovalta. Tärkein
lainsäädäntöelin on ollut neuvosto. Sen
ministereiden kanssa on lainsäädäntövaltaa
käyttänyt yhteispäätösmenettelyn mukaan Euroopan
parlamentti.
Ylikansallisen europarlamentin
toimivaltaa lisätään perustuslailla merkittävästi.
Tavanomaisen lainsäädäntömenettelyssä siitä tulee
neuvoston veroinen lainsäädäntöelin ja sen
päätäntävaltaan tulevien toimialojen määrä
kaksinkertaistuu.
Perustuslailla perustetaan myös
uusia EU-instituutioita.
EU:n toimielimeksi tulee
valtionpäämiesten kokous eli Eurooppa-neuvosto,
ja sille valitaan pysyvä puheenjohtaja.
Yhteistä ulkopolitiikkaa, joka aikaisemmin on ollut
jäsenvaltioiden yksinomaisessa toimivallassa, valitaan
johtamaan unionin ulkoasianministeri.
Eurooppa-neuvoston puheenjohtajasta
tulee käytännössä EU:n presidentti, vaikka
suomenkielisessä perustuslakiversiossa nimike onkin
käännetty puheenjohtajaksi. Hänen virkakautensa on
kaksi ja puoli vuotta.
Se, että EU:n presidentti on
neuvoston eikä komission puheenjohtaja, tekee unionista
ainakin aluksi vähemmän liittovaltionomaisen yhteisön
kuin olisi komission puheenjohtajan presidenttiys. Vahva
komissio vahvan puheenjohtajan johdolla on sellainen yhteisömetodin
malli, jolla lisätään EU:n liittovaltioluonnetta.
Liittovaltiolaiset ajavat
yhteisömetodia, ja perustuslaissa otetaan askel myös
siihen suuntaan: komissio alkaa muistuttaa entistä
enemmän liittovaltiohallitusta, jonka on
nautittava europarlamentin luottamusta. Kun unionia
parlamentarisoidaan, sen liittovaltioluonne kasvaa.
Europarlamentti valitsee komission
puheenjohtajan neuvoston ehdotuksesta. Pääkomissaari
valitsee sitten (artikla I-25) komission jäsenet
"heidän yleisen pätevyytensä ja Euroopan asiaan
sitoutumisensa perusteella". Eurooppa-asiaan
sitoutuminen merkitsee samaa kuin
liittovaltiomielisyys.
Jäsenmailta otetaan vuodesta 2014
lähtien pois pysyvä oikeus omaan komissaariin.
Komissaareja valitaan kaksi kolmasosaa jäsenvaltioiden
lukumäärästä, "jollei Eurooppa-neuvosto
yksimielisesti päätä muuttaa tätä lukua".
Komissaareja kierrätetään maiden kesken
"tasaisen vuorottelun järjestelmän
mukaisesti", ja nähtäväksi jää, josko siinä
yhteydessä "jäsenvaltioita kohdellaan ehdottoman
tasa-arvoisesti".
Komissaarit valitaan jäsenvaltioiden
tekemien ehdotusten pohjalta, mutta roskakoriin on
heitetty se konventin ehdotus, jonka mukaan jäsenmaan
on esitettävä kolme ehdokasta (jotka edustavat
kumpaakin sukupuolta).
Julkiset palvelut saavat
säilyä
Perustuslailla (artikla I-6)
unionista tulee oma oikeushenkilönsä:
Unioni on oikeushenkilö.
Tämä tarkoittaa, että unioni voi
ruveta solmimaan kansainvälisiä sopimuksia
jäsenmaidensa nimissä.
Sopimusneuvotteluissa jäsenmaat
eivät enää edusta itseään, vaan kaikkia EU-maita
edustaa EU:n komissio. Jäsenmaan on saatava oma
tahtonsa koko EU:n kannaksi.
Ongelma on, että varsinkin
pohjoismaissa ja varsinkin sosiaaliturvaan, koulutukseen
ja muihin palveluksiin liittyvissä kysymyksissä
pohjoismaat (ja Ranska) poikkeavat kapitalismin
valtavirrasta: kaikkien palvelujen kaupallistamisesta.
Unionin yksinomaisessa
toimivallassa ovat perustuslain (artikla I-12)
mukaan:
a) tulliliitto; b) sisämarkkinoiden
toimintaa varten tarvittavien kilpailusääntöjen
vahvistaminen; c) euron käyttöön ottaneiden maiden
rahapolitiikka; d) meren elollisten luonnonvarojen
säilyttäminen osana yhteistä kalastuspolitiikkaa; e)
yhteinen kauppapolitiikka.
Samassa artiklassa on määräys,
jonka mukaan "unionilla on myös yksinomainen
toimivalta tehdä kansainvälinen sopimus".
Se, että unioni saa toimivallan
sellaisten kansainvälisten kauppasopimusten
solmimiseksi, jotka sitovat jäsenmaita, koetaan
varsinkin pohjoismaisessa vasemmistossa ongelmaksi:
unioni saattaa III osan artiklojen 217 ja 227 mukaan
tehdä sopimuksen, jolla jäsenmaat pakotetaan
kilpailuttamaan ja privatisoimaan julkisia palveluksia
ja sillä tavalla huonontamaan niiden laatua ja laadun
valvontaa.
Artiklaa III-217 muutettiin HVK:ssa
niin, että ministerineuvosto tekee päätöksensä yksimielisesti
neuvoteltaessa ja tehtäessä sopimuksia:
a) kulttuuri- ja audiovisuaalisten
palvelujen kaupan alalla silloin, kun tällaiset
sopimukset voivat haitata unionin kulttuurista ja
kielellistä monimuotoisuutta:
b) sosiaali-, koulutus- ja
terveyspalvelujen kaupan alalla silloin, kun tällaiset
sopimukset voivat vakavasti haitata näiden palvelujen
järjestämistä jäsenvaltioissa ja uhata
jäsenvaltioille kuuluvaa toimivaltaa tuottaa niitä.
Kohdassa a) näkyy Ranskan puumerkki
ja kohdassa b) Suomen ja Ruotsin puumerkki.
Voidaan sanoa, että muodollisesti EU
ei voi pakottaa pohjoismaita privatisoimaan palveluja;
että jäsenmailla on veto-oikeus julkisten palvelujen
puolustamiseen komission privatisoimis- ja
harmonisoimispyrkimyksiä vastaan.
Tältä osin
perustuslakineuvotteluissa Suomi näyttää pystyneen
estämään huonoimman mahdollisen vaihtoehdon eli
hyvinvointivaltion alasajon EU:n päätöksin.
Tämän lehden sivulla 10 kerrotaan
siitä, miten hyvinvointiamme on ajettu alas omin
päätöksin.
Vapauden, turvallisuuden
ja oikeuden alue
Yksi vähiten huomiota saaneita mutta
sitäkin tärkeämpiä perustuslain osa-alueita ovat
perustuslain III osan artiklat 158-178.
Niiden kautta unionin vanha
kolmospilari, joka koski oikeudellista yhteistyötä ja
jossa oikeudellista yhteistyötä tehtiin valtioiden
kesken ilman EU:n määräyksiä, halutaan
yhteisöllistää.
Sillä tavalla unionista pyritään
tekemään yhtenäinen oikeusalue, jossa olisivat
samanlaiset lait, yhdenmukaiset tuomiot ja
yleisperiaatteen mukaan tuomioiden vastavuoroisuus.
Vaiheittain halutaan ottaa
käyttöön yhdennetty ulkorajojen
valvontajärjestelmä, luoda yhteinen eurooppalainen
turvapaikkajärjestelmä sen kustannusten
yhteisvastuineen sekä sopia yhteisestä
maahanmuuttopolitiikasta
Siitä, että rikosoikeutta
harmonisoidaan, poliisi- ja tuomioistuinyhteistyötä
(eurojust) kehitetään ja Euroopan yhteinen
syyttäjänvirasto perustetaan vain yksimielisin
päätöksin, on pitkä matka kohden liittovaltion
lakeja, mutta tavoitteet on kirjattu perustuslakiin.
Maatalous on jaetussa
toimivallassa mutta komission monopoli
Maatalous on perustuslain mukaan EU:n
ja sen jäsenmaiden kesken jaetussa toimivallassa,
mutta käytännössä EU:n komissiolla on siihen
monopolitoimivalta. Vain juridiset puitteet
säädetään neuvostoissa (ilman parlamentin
yhteispäätösmenettelyä).
Päätösten toimeenpano on
komission monopolitoimivallassa.
|