Reilun kaupan merkkijärjestelmä
-
FairTrade Labelling Organizations International - FLO - Lisensiointi - Raaka-aineiden jalostajat - Tuottajarekisterit - Merkin valvontaMerkkijärjestö vastaa omassa maassaan merkin markkinoinnista ja valvonnasta. Merkkijärjestö ei siis osta tai myy raaka-aineita, kuten kahvia. Merkkiyhdistykset
tiedottavat kuluttajille merkistä, maailmankaupan ongelmista ja Reilun kaupan periaatteista.Merkkijärjestöjen jäseninä on laaja järjestökenttä: kuluttaja-, ammattiyhdistys-, uskonnollisia, ympäristö-,
kehitysmaa- ja maailmankauppajärjestöjä. Osa merkkijärjestöistä tavoittelee mahdollisimman laajaa jäsenjärjestökuntaa toiset ovat jäädyttäneet jäsenyytensä. Merkkijärjestöt saavat rahoituksensa sekä
merkin käytöstä saatavina lisenssituloina että (varsinkin aluksi) julkisista lähteistä (valtio ja EU), muina avustuksina ja jäsenjärjestöjen maksuina. FairTrade Labelling Organizations International - FLO Vuonna 1997 perustettiin merkkijärjestöjen
kattojärjestö, FLO. Sen alaisina toimivat tuottajarekisterit eri tuotteille; kahville, kaakaolle, teelle, sokerille, hunajalle ja banaaneille. FLO päättää tuotteiden hinnoista, kuultuaan ensin tuottajia ja
otettuaan huomioon myös markkinatilanteen. Varsinaiseksi jäseneksi pääsee maasta vain yksi, jo lisensointia harjoittava merkkijärjestö. FLO:lla on jo 17 merkkitoimintaa harjoittavaa jäsenjärjestöä. Lisensiointi Lisenssin käyttäjiksi hyväksytään vain
korkealaatuisten tuotteiden tuottajia oikeanlaisen mielikuvan synnyttämiseksi merkistä. Lisenssisopimuksissa sovitaan taloudellisten korvausten ja lisenssin käytön valvonnan (sekä markkinoinnissa että
fyysisessä tuotannossa) lisäksi myös siitä, millaisiin tuotteisiin tuoteryhmän sisällä merkki tulee käyttöön.Lisenssijärjestelmä on kaikille niille avoin, jotka sitoutuvat seuraamaan sen ehtoja
hankinnoissaan ja lisenssin käytössä. Tavoiteltavaa on, että lisensoijia on useita, jotta eri kaupoista ja eri tuottajilta löytyisi merkittyjä tuotteita. Lisenssien käyttöä valvotaan usealla tavalla,
vertaamalla sekä tuottajien että lisensoijien ilmoituksia myydyistä ja ostetuista määristä, sekä tarkastamalla jalostavia yrityksiä.  Raaka-aineiden jalostajat Jalostajien toimintaa merkki saattaa muuttaa, koska raaka-aineita on voinut ostaa kansainvälisistä raaka-ainepörsseistä, välittäjiltä ja suoraan tuottajilta.
Reilu kauppa edellyttää suoraa kauppaa. Raaka-aineiden kauppahinta on usein korkeampi kuin maailmanmarkkinahinta.Toisaalta suorempi kauppasuhde on monin tavoin parempi. Pitkäaikaiset
sopimukset tuovat vakautta suunnitteluun ja välikäsien poisjäännin vuoksi hinta ei ole välttämättä paljoa korkeampi, sillä raaka-aineen hinta on melko
pieni osa kustannuksista. Erilainen tuote tuo uusia ulottuvuuksia myyntiin ja markkinointiin. Merkki on jalostajien toivoma vastaus tiedostavien kuluttajien toiveeseen kuluttaa eettisesti vastuullisesti .Tuottajarekisterit
Jokaisella tuotteella on oma tuottajarekisteri, johon viljelijät ja tuottajat kehitysmaissa voivat hakea. FLO valvoo rekisteriä. Tuottajarekisterit ovat
avoimia, ja niihin hyväksytään jäseniksi osuuskunnat tai vastaavat, joissa määräysvalta on pienviljelijöillä. Pienviljelijä hoitaa tilaansa pääsääntöisesti omin ja perheensä voimin.
Tuottajarekistereistä kahvirekisteri on vanhin ja laajin. Siihen kuuluu noin 300 tuottajaa, joissa jäseninä on lähes 100 000 viljelijää. Reilun kaupan
piirissä on tällä hetkellä 800 000 tuottajaa ja tuottajien perhet mukaanlukien sen vaikutuspiirissä on 5 miljoonaa ihmistä kehitysmaissa. Merkin valvonta Tuottaja rekisteröityy * anomus tuottajalta * vierailu tuottajayhteisössä
* hyväksyminen Tuottajan valvonta * Jokaisella tuoteryhmällä oma rekisteri, jotka FLOn alaisuudessa * Säännölliset valvontavierailut tuottajien luona * Tuki kehityssuunnitelmille
* Valvonta kustannetaan merkin käyttäviltä saatavilla lisenssimaksuilla Merkkiä käyttävien yritysten valvonta * Kansalliset merkkijärjestöt valvovat merkinkäyttöä omassa maassaan |