Tiedote 30.5. 2001

Reilun kaupan banaaneja nyt luomuna

Reilun kaupan banaaneja saa nyt myös luomutuotettuina. Reilun kaupan luomubanaanit tulivat myyntiin Keskon myymälöihin tänään. Tästä eteenpäin kaikki K-kaupoissa myytävät Reilun kaupan banaanit ovat myös luomutuotettuja. Reilun kaupan luomubanaanit viljellään Reilun kaupan järjestelmässä mukana olevassa El Prieto –tilalla Ecuadorissa.

Reilun kaupan merkki takaa oikeudenmukaisen korvauksen kehitysmaiden viljelijöille. Reilun kaupan järjestelmä takaa työtekijöiden oikeudet, kuten kohtuulliset työolot ja -ajat sekä oikeuden liittyä ammattiyhdistysliikkeeseen. Lapsityövoimaa ei käytetä Reilun kaupan tiloilla. Luomusertifikaatti takaa sen, että banaanit ovat viljelty kokonaan ilman kemiallisia torjunta-aineita ja keinolannoitteita. Luomuviljely ansiosta ihmiset ja eläimet voivat elää terveemmässä ympäristössä eikä esimerkiksi vesistöihin pääse haitallisia kemikaaleja. Luomusertifikaatin on myöntänyt El Prieto -osuuskunnalle EU:n hyväksymä saksalainen BCS Öko-Garanti-sertifiointijärjestö.

- Reilun kaupan banaanien kysyntä on ylittänyt odotukset. Tuomme Keskossa myyntiin Reilun kaupan luomubanaanit, koska meistä tuntui järkevältä yhdistää luomu ja Reilu kauppa kertoo tuoteryhmäjohtaja Jari Simolin Ruokakeskosta.

Reilun kaupan luomubanaaneiden lisäksi myynnissä on Reilun kaupan banaaneja, jotka eivät ole luomutuotettuja. Reilun kaupan järjestelmä edellyttää kaikilta viljelijöiltä torjunta-aineiden käytön rajoittamista minimiin ja ympäristömääräysten toteuttamista.

Reilun kaupan banaanit tulivat myyntiin kaikkien kaupparyhmien kauppoihin maaliskuun alussa. Banaanien kysyntä on ylittänyt maahantuontimäärät, ja maahantuontia on lisätty. Jari Simolinin mukaan Reilun kaupan banaaneilla on jo noin neljän prosentin markkinaosuus Keskon myymälöissä.

Korkearesoluutioisia lehdistökuvia voi imuroida www.reilukauppa.fi kohdasta Lehdistö.

Reilun kaupan edistämisyhdistys ry.
Tiedottaja
Tuulia Syvänen, puhelin 09-72686630 / 040-5256954
Lasse Kosonen, 09-72686650 / 040-5583577

Tuoteryhmäjohtaja Jari Simolin Ruokakesko, puhelin 010 5328771 / 050-5255737