¥VerdanaTiedote 23.9. 1999Reilun kaupan kahvi kiinnostaa kuluttajiaSuomalaiset ovat valmiita maksamaan Reilun kaupan merkillä varustetusta kahvista. 76 prosenttia kuluttajista on valmis maksamaan kahvista enemmän, jos se on varustettu Reilun kaupan elefanttimerkillä. Naisista 82 prosenttia ilmoittaa, ettei korkeampi hinta ole este Reilulle ostopäätökselle.Kahvin tuotantoon liittyvät eettiset kysymykset kiinnostavat suomalaisia kuluttajia. Noin 40 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että kahvintuotantoon liittyy epäkohtia.  44 prosenttia kuluttajista on kiinnostunut siitä, minkälaiselta kahvintuottajalta heidän juomansa kahvi tulee. Suurimpana ongelmana kuluttajat mainitsivat sen, että työntekijät ja viljelijät eivät saa kunnollista korvausta työstään.Luvut ilmenevät Reilun kaupan edistämisyhdistyksen, Kuluttajaviraston ja Ekoistin teettämästä tutkimuksesta, jossa puhelinkyselyllä selvitettiin suomalaisten kiinnostusta Reilun kaupan kahviin. Tutkimuksen toteutti Marketing Radar,¥¥¥¥e¥¥¥¥¥¥¥li 426. Kysely tehtiin elo-syyskuun vaihteessa.Kuluttajat kokevat hankalana mahdollisuuden vaikuttaa kahvin tuotanto-oloihin. 57 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että yksittäinen kuluttaja ei voi vaikuttaa tuotantoon.Juuri kahvi- ja teepakettien kylkeen tullut Reilun kaupan merkki on jo muutamille tuttu. Vastaajista kaksi  prosenttia mainitsi Reilun kaupan merkin, kun kuluttajilta kysyttiin, mitä merkkejä he muistavat. 28 prosenttia vastasi myöntävästi kysymykseen onko Reilun kaupan elefanttimerkki tuttu. Reilun kaupan elefanttimerkillä varustetut kahvit ovat tulleet kaikkien kaupparyhmien valikoimiin syyskuun aikana. Reilun kaupan Pirkka-kahvi tulee myyntiin lokakuussa. Valtaosa Reilun kaupan kahveista on luonnonmukaisesti viljeltyä. Ensimmäisten tietojen mukaan Reilun kaupan kahvia on mennyt kaupaksi mukavasti, ja kuluttajat ovat kyselleet merkkituotteita runsaasti. Myös kauppiaat ovat toivottaneet merkin tervetulleeksi.Reilun kaupan kahvit ovat erityisesti esillä Reilun kahvin viikolla 24.-30.10., jolloin Reilun kaupan edistämisyhdistys järjestää kahvimaistiaisia eri puolilla maata ja tarjoaa kaupoille mahdollisuuden jakaa materiaalia Reilusta kaupasta.Lisätietoja Tiedottaja Tuulia Syvänen, puhelin 09-643153 / 040-5256954 Toiminnanjohtaja Lasse Kosonen, 09-643154 / 040-5583577

Alkuun  Ajankohtaista  Yhdistys  Lehdistö  Tuotteet  Lisätietoa  Kuvia  Linkkejä  Palaute