Tiedote 12.4. 2001

Reilun kaupan viikko 23.-28.4.
Reiluja banaaneja viikon verran

Reilun kaupan banaanit ovat mennet kuin kuumille kiville ja loppuneet monesta myymälästä. Suuri kiinnostus on yllättänyt monet kauppiaat. Banaanien jakelu onkin laajentunut nopeasti eri puolille maata.

Maaliskuun alusta asti Reilun kaupan banaaneja myyneille kaupoille tehtiin pienimuotoinen kysely banaanien menekistä. 34 kauppaa 41:sta kertoi, että banaanien kysyntä on ylittänyt odotukset ja 38 kaupan mielestä Reilut banaanit sopivat erittäin hyvin kaupan valikoimaan. 36 kauppaa myös uskoi Reilun kaupan tuotteiden kysynnän kasvavan.

Reilun kaupan banaanit ovat jälleen esillä Reilun kaupan viikolla, joka pidetään 23.-28.4. Neljättä kertaa järjestettävän viikon tarkoituksena on tuoda Reilun kaupan tuotteet ja erityisesti uutuustuote banaanit tutuksi kuluttajille. Viikon aikana vapaaehtoiset maistattavat Reilun kaupan banaaneja, kahvia, teetä ja hunajaa lähes 100 kaupassa eri puolilla maata. Reilun kaupan maistatuksia ja esittelyä on myös yliopistoilla ja luonnonsuojeluyhdistyksissä. Myös banaanipuvut näkyvät viikon aikana eri kaupungeissa.

Reilun kaupan viikkoon osallistuu myös kahviloita: Robert´s Coffeen pisteet ja kolme Avecran kahvilaa on mukana kampanjassa koko huhtikuun. Picnic-ketju myy vain Reilun kaupan kahvia huhtikuun kaksi viimeistä viikkoa. Oulun yliopiston kahvilat ja Marttahotelli Helsingissä ottavat Reilun kaupan kahvin valikoimiin viikon ajaksi. Myös hotelli Kämp ravintoloineen on päättänyt siirtyä käyttämään vain Reilun kaupan banaaneja. Päätöstä perustellaan eettisyyden lisäksi banaanien hyvällä laadulla.

Reilun kaupan viikon järjestävät Reilun kaupan edistämisyhdistys ry. ja Reilun kaupan puolesta ry. Viikko toteutetaan yhteistyössä Suomen ylioppilaskuntien liiton ja Suomen luonnonsuojeluliiton kanssa.

Korkearesoluutioisia lehdistökuvia löytyy osoitteesta
www.reilukauppa.fi otsikon LEHDISTÖ alta.

Tiedottaja
Tuulia Syvänen , puhelin 09-72686630 / 040-5256954
Lasse Kosonen, 09-72686650 / 040-5583577
Reilun kaupan viikon koordinaattori Lena Näre 09-72686651 / 040-8348629